Mladi menjaju pravila igre na tržištu rada – fleksibilnost i smisao posla ključni
Komentari18/10/2025
-15:03
Generacijski jaz na tržištu rada više postala je realnost koja oblikuje korporativnu kulturu u Srbiji. Mladi zaposleni traže fleksibilnost, brže napredovanje i smisao u poslu, dok kompanije pokušavaju da se prilagode novim očekivanjima. Konsultantkinja za ljudske resurse u G.I. Group Holdingu Milena Manojlović u razgovoru za Euronews Srbija kaže da rigidnost u radnom vremenu i hijerarhiji može otežati privlačenje i zadržavanje talenata, ali istovremeno, kaže, mladi donose novu energiju, tehnološko znanje i spremnost na promene.
Manojlović takođe kaže i da je ulaganje u razvoj zaposlenih ključno za dugoročni uspeh firmi. Objašnjava i da generacijski jaz uvek postoji, ali da se danas više pažnje posvećuje tome jer je Generacija Z spremna da otvoreno govori o svojim očekivanjima.
"Ja verujem da je ono uvek postojalo, ali da se o njemu danas mnogo govori, to je takođe tačno. Ključna stvar je što je Generacija Z spremna da pita i da se bori za ono za što veruje da su njihova prava", navodi ona.
Kako dodaje, nema sumnje i da su glavne razlike između generacija su očigledne.
"Sloboda da se izraze, sloboda da kažu i da traže. Mi smo nekada morali da se nadamo da ćemo dobiti platu i nismo dovodili autoritete u pitanje. Oni danas baš izazivaju autoritet", kaže ona.
Jedna od najtraženijih vrednosti kod mladih jeste fleksibilnost, koje, prema njenim rečima, nije bilo ranije.

pexels.com
"Fleksibilnost se ispituje i na razgovorima za posao već duže vreme. Podrazumeva spremnost da učiš, menjaš pravac i budeš rezilijent. Mladi takođe žele i fleksibilnost od strane kompanije – slobodu radnog vremena, rad od kuće, razvoj u pravcima koji ih zanimaju", dodaje ona.
Manojlović ističe da rigidnost u pogledu radnog vremena i prisustva u kancelariji može biti prekidač u privlačenju i zadržavanju talenata.
"Imali smo iskustava da kompanije propuste jako kvalitetne kandidate jer insistiraju na rigidnom radnom vremenu, iako posao to ne zahteva. Svojim standardima su suzile izbor i izgubile najbolje kandidate", navodi.
Šta kompanije dobijaju od mladih zaposlenih
Generacija Z donosi nove energiju, tehnološko znanje i brzinu prilagođavanja, napominje Manojlović.
"Oni su odrasli sa tehnologijama - koriste telefon, računar, alate, i brzo se prilagođavaju promenama. Mi mnogo možemo od njih naučiti, ako smo spremni i otvoreni", kaže ona.
Dodaje da agilni pristupi i nove organizacione metode smanjuju tradicionalnu hijerarhiju, dok mladi više cene smisao posla i autonomiju nego simbolične benefite poput službenog automobila ili kancelarije.
"Sistem mora da prepozna šta je benefit za mladog zaposlenog i da im to pruži - u suprotnom propušta priliku da privuče i zadrži najbolje talente", kaže ona.
Manojlović ističe da kompanije prepoznaju značaj ulaganja u razvoj zaposlenih, ali da je potrebno više.
"Trude se, ali nije dovoljno jer se stvari brzo menjaju. Mlade je potrebno privući, savetovati i pružiti im prilike, jer tržište rada danas nudi mnogo opcija – freelance, rad na daljinu, nove profesije", kaže ona.
Pexels/Sora Shimazaki
Mladi su, dodaje, spremni čak i na potpuno menjanje profesije i doškolovanje, kako bi započeli novu karijeru:
"Veoma su hrabri - spremni da na godinu dana promene profesiju i krenu u potpuno novu oblast"; kaže.
Poručila je mladima da ostanu hrabri, ali da razumeju i koje kolege mogu mnogo da nauče. Poslodavcima, sa druge strane, preporučuje da što više razgovaraju sa mladima i prilagode način rada njihovim zahtevima kako bismo zajedno stvarali bolje rezultate.
Komentari (0)