Društvo

ABS pokrenula kampanju "Ne pretrčavaj život, pređi na pešački" - loši vremenski uslovi utiču na vozače, ali i na pešake

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

16/10/2025

-

12:37

veličina teksta

Aa Aa

Zimski meseci donose povećan rizik za pešake u saobraćaju, zbog smanjene vidljivosti i kraće obdanice, upozoravaju iz Agencije za bezbednost saobraćaja. Čak 26 odsto svih poginulih u saobraćajnim nezgodama su pešaci, što na godišnjem nivou znači oko 130 smrtnih slučajeva. Više od 2.600 pešaka bude povređeno svake godine. Posebno su ugroženi stariji građani, jer polovina poginulih pešaka ima više od 65 godina.  

Miloš Milekić iz Agencije za bezbednost saobraćaja u razgovoru za Euronews Srbija kaže da su brojke zabrinjavajuće, a kampanja "Ne pretrčavaj život, pređi na pešački" poziva i pešake i vozače na veću pažnju i odgovornost. 

Kako je objasnio, zima predstavlja posebno rizičan period za pešake zbog smanjene vidljivosti, ranijeg sumraka i loših vremenskih uslova. Zato se kampanja Agencije sprovodi upravo sada, s ciljem da se podigne svest i pešaka i vozača. 

“Apelujemo i na pešake da poštuju propisana pravila, ali i na vozače da u ovim uslovima posebno obrate pažnju na ranjive učesnike u saobraćaju. Neophodno je prilagoditi vožnju uslovima na putu,“ ističe Milekić. 

Ko je odgovoran – pešaci ili vozači? 

Na pitanje o uzrocima nezgoda, Milekić ističe da odgovornost leži na obe strane. Iako su vozači dužni da vode računa o pešacima, ni pešaci nisu bez obaveza. 

"Pešaci su ranjiva kategorija, i samim tim odgovornost vozača je znatno veća. Međutim i pešaci moraju da budu svesni svoje uloge. Neoprezno stupanje na kolovoz jedan je od ključnih uzroka nesreća. Potrebno je da se svaki pešak uveri da je bezbedno preći ulicu, čak i na pešačkom prelazu. Isključimo ono 'ja sam pešak i ja sam bezbedan'. Treba da se vodi računa uprkos tome", kaže on. 

Poseban akcenat stavlja na pretrčavanje ulice, koje mnogi, kako objašnjava, i dalje olako shvataju. 

"To što trenutno nema vozila ne znači da je bezbedno pretrčavati. Pogledajte vozilo, uspostavite kontakt očima sa vozačem, procenite da li će se zaustaviti. Ne igrajte se sa procenama koje mogu koštati života", upozorava. 

Euronews

 

Savremene navike dodatno ugrožavaju bezbednost pešaka. Korišćenje mobilnih telefona i slušalica u saobraćaju postaje sve češći uzrok nesreća. 

“Zakon zabranjuje korišćenje mobilnog telefona i nošenje slušalica u oba uha dok se pešaci nalaze na kolovozu. Slušalice koje eliminišu spoljne zvuke dovode do potpune izolacije - pešaci ne čuju automobile i ne mogu da reaguju na vreme“ ,navodi Milekić. 

Preventivne mere - vidljivost i oprez 

Agencija posebno apeluje da pešaci tokom loše vidljivosti nose svetlu odeću ili garderobu sa retroreflektujućim elementima. 

"To može spasiti život. Takođe, vozači moraju biti posebno oprezni u blizini škola, raskrsnica i svih delova puta gde je veća koncentracija pešaka“, kaže Milekić. 

Kako kaže, važno je da pešaci izbegavaju incidentne situacije i da na bezbedan način prelaze ulicu, dok je sam apel za vozače da prilagode vožnju u uslovima na putu, da prilagode brzinu, pogotovo kada se kreću u zonama škola ili zonama raskrsnica, odnosno delova puta gde je fluktuacija stradalih pešaka u znatno većem broju. 

Tanjug/Miloš Milivojević

 

U saobraćaju, kaže, nema mesta za greške - posebno kada su u pitanju pešaci. Kako dodaje, upravo zbog toga kampanja "Ne pretrčavaj život, pređi na pešački" ne samo da podseća na statistiku, već poziva na promenu ponašanja, veću pažnju i zajedničku odgovornost. 

"Na kraju krajeva, kada se desi nesreća, nije bitno ko je bio u pravu. Važno je da do nje ne dođe", zaključuje Milekić. 

Komentari (0)

Srbija