Agencija za bezbednost saobraćaja: Od 1. novembra obavezna upotreba zimske opreme
Komentari
29/10/2025
-09:05
Agencija za bezbednost saobraćaj podseća vozače na zakonsku obavezu da vozilo mora da ima postavljene zimske pneumatike na sva četiri točka od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica.
Ukoliko na putu nema snega, leda ili poledice, zimski pneumatici nisu obavezni, ali naša preporuka vozačima je da iskoriste povoljne vremenske prilike ove nedelje i blagovremeno pripreme vozilo za zimske uslove, navode iz ove agencije.
U periodu zamene pneumatika, preporuka vozačima je da ne postavljaju pneumatike za zimsku upotrebu samo na prednje točkove, već na sva četiri točka.
Ukoliko se pneumatici za zimsku upotrebu stave samo na prednju osovinu, lako može doći do proklizavanja automobila i zaokretanja vozila u krivinama.
Sa druge strane, ukoliko se postave samo na zadnju osovinu, može se dogoditi da tokom skretanja prednji pneumatici izgube prianjanje i vozilo nastavi kretanje pravo i zbog toga je veoma važno postaviti ih na sva četiri točka.
Pixabay
Iz Agencije napominju da dubina gazećeg sloja, odnosno šare na gumama mora biti minimum četiri milimetra i dodaju da su šare pneumatika za zimsku upotrebu tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu „akvaplaninga”.
Veća dubina kanala na šarama pneumatika za zimu glavni je razlog zato što čak i najjeftiniji pneumatici za zimsku upotrebu imaju četiri puta bolje prianjanje nego pneumatici za letnju upotrebu. Takođe, sama konstrukcija metalnog “kostura” zimskih pneumatika, tvrđa je i otpornija na mehaničke udare.
Letnji pneumatici su takvog sastava da su otporniji na visokim temperaturama, dok su zimski od materijala koji je otporniji na niskim temperaturama. Zato su pneumatici za zimsku upotrebu preporučljivi i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od sedam stepeni.
"Pneumatike starije od pet godina potrebno detaljno kontrolisati"
Na ovim temperaturama, pneumatici za letnju upotrebu gube svoju najvažniju karakteristiku dobrog prianjanja, a njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od uobičajenog traga koji ostavljaju pneumatici za zimsku upotrebu.
Pneumatike starije od pet godina potrebno je detaljno kontrolisati jednom godišnje, odnosno najbolje je prilikom redovne promene sa letnjih na zimske i obrnuto.
Pixabay
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja podsećaju vozače da su zimski pneumatici samo deo obavezne zimske opreme te da je u navedenom kalendarskom periodu, van naseljenih mesta, obavezno (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije (prianjanje).
Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove i to na onim deonicama gde je označena obavezna upotreba (obično je to na prilazima planinskim turističkim centrima, na mostovima i usponima gde je moguća česta pojava leda).
U naseljenim mestima, vozila ne moraju biti opremljena lancima. U zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila obavezna je još i lopata.
Agencija za bezbednost saobraćaja podseća vozače da su u obavezi da se pridržavaju Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojim je jasno propisano da je vozač u periodu od 1. novembra do 1. aprila dužan da u saobraćaju na putu poseduje zimsku opremu i koristi na propisan način. U suprotnom, predviđena je novčana kazna.
Agencija za bezbednost saobraćaj apeluje na vozače da prilagode vožnju uslovima puta, da poštuju saobraćajne propise, drže odgovarajuće odstojanje i budu oprezni tokom vožnje.
Komentari (0)