Društvo

Stručnjaci o ukidanju levih skretanja u Beogradu: Da li je to rešenje za bezbedniji saobraćaj?

Komentari
Stručnjaci o ukidanju levih skretanja u Beogradu: Da li je to rešenje za bezbedniji saobraćaj?
Stručnjaci o ukidanju levih skretanja u Beogradu: Da li je to rešenje za bezbedniji saobraćaj? - Copyright FoNet/Marko Dragoslavić

Autor: Ivana Vlajković

30/10/2025

-

09:28

veličina teksta

Aa Aa

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić izjavio je da bi ishod sudara na Novom Beogradu, u kome je poginula tročlana porodica, bio drugačiji da nije bilo skretanja ulevo. Takođe je najavio da će ono biti ukinuto gde god je moguće ističući da će to učiniti saobraćaj bezbednijim i protočnijim. Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić objasnio je za Euronews Srbija da to nije novo saobraćajno rešenje. 

Napomenuo je da se ono u Americi primenjuje vrlo često u stambenim ogromnim blokovima gde su sve ulice pod pravim uglom. 

"Tu se ukida skretanje levo, ali se zamenjuje sa tri desna skretanja. To je moguće izvesti, ali ne može da se uradi na svim raskrsnicama. To zavisi od količine vozila koja nastavljaju pravo i od pešačkih tokova koji su bočno tu gde se skreće desno", kazao je profesor. 

Objasnio je da klasična raskrsnica ima 16 presečnih tačaka i da se ukidanjem levih skretanja isključuje osam presečnih tačaka. 

"To omogućava da se saobraćaj odvija jednostavnije i bezbednije. Možemo da kažemo i da je komplikovanije ako se uzme u obzir da se prelazi veći put jer nije dozvoljeno skretanje ulevo", naveo je. 

Da li je izvodljivo ukidanje skretanja ulevo u Beogradu?

Istakao je da je ukidanje skretanja ulevo izvodljivo u Beogradu, ali ne na svim raskrsnicama. 

"Svako konkretno rešenje mora da se proverava da li je izvodljivo. Dobro bi bilo da se smanji broj levih skretanja, posebno tamo gde nisu neophodna. To bi na primer moglo da se primeni na Novom Beogradu", zaključio je Milan Vujanić.

Euronews Srbija

 

Stručnjak za bezbednost u saobraćaju Milan Božović rekao je za Euronews Srbija da zabrana skretanja ulevo dugo postoji u državama sa tradicijom uređenosti saobraćaja. Objasnio je da u tom slučaju postoje dva aspekta koji pozitivno utiču na saobraćaj.

"Jedno je bezbednost saobraćaja jer ta leva skretanja praktično proizvode određene konflikte ili imaju konfliktne tačke. Vi kada skrećete levo, presecate putanju vozilima koja dolaze iz suprotnog smera i tu postoji mogućnost konflikta", naveo je. 

Napomenuo je da skretanje ulevo zahteva zaustavljanje vozila koja dolaze iz suprotnog smera, zaustavljanje vozila koja skreću levo. Prema njegovim rečima to dovodi do velikih vremenskih gubitaka. Takođe, kako je kazao, opterećuje se saobraćaj i prave se velike gužve. 

"Da bi se to izbeglo, primenjuje se skretanje u desnu stranu. U tom slučaju se ne presecaju putanje vozilima koja dolaze iz suprotnog smera, nema čekanja da se ona zaustave kako bi moglo da se prođe, nema stajanja već se ide desno, pa opet desno i još jednom desno i na raskrsnici iza se preseca put kojim se kretalo putanjom pravo", rekao je Milan Božović.

Istakao je da je to funkcionalno, da nije novo i da ima benefite. Naveo je da je ukidanje skretanja ulevo izvodljivo na Novom Beogradu i na raskrsnicama poput onih u Kneza Miloša. 

Podsetimo, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić je objasnio da postoje raskrsnice gde ne može da se ukine skretanje ulevo. Govorio je i o tome da vozač koji je izazvao sudar u kome je poginula tročlana porodica ne bi mogao da vozi 150 kilometra na čas da je na mestu nesreće postojao kružni tok. 

''Podsmevali su se što pravimo kružne tokove i stavljamo semafore, a semafori su standard već 20 godina u Evropi. A da biste učinili saobraćaj protočnim, morate ga učiniti i bezbednim. Uvodićemo standarde koji su odavno u svetu, a to je da se što manje skreće levo, jer to čini saobraćaj bezbednim i protočnim, što više jednosmernih ulica. Tako da ćemo nešto toga vrlo brzo početi da primenjujemo'', kazao je ranije Šapić.

Naveo je da će biti uvedene određene saobraćajne promene u centru grada, kada je reč o saobraćajnim znacima i ulicama, sa ciljem da saobraćaj bude što bezbedniji i protočniji.

Komentari (0)

Srbija