U humanoj centrifugi do dozvole za let: Šta sve prolaze piloti u Vazduhoplovnomedicinskom institutu?
Komentari10/12/2025
-18:46
Vazduhoplovnomedicinski institut, koji već osam decenija radi u sastavu Ratnog vazduhoplovstva i PVO, i danas je ključna tačka kroz koju prolazi svaki vojni pilot - od kandidata do iskusnih letača koji se vraćaju u kokpit posle pauze. Potpukovnik Nenad Dombacević, načelnik ovog instituta, kaže za Euronews Srbija da se u ovoj instituciji obavljaju medicinsko-psihološke procene, fiziološki treninzi i testovi tolerancije na ekstremne uslove leta, a sve sa jednim ciljem: povećanje bezbednosti u vazduhoplovstvu.
"Posle Drugog svetskog rata vrlo brzo je postalo jasno da je ljudski faktor presudan u avijaciji. Zbog toga je kvalitetna selekcija kadra postala naš primarni zadatak", objašnjava za Dombacević.
Kako kaže, Institut se tokom godina menjao, prateći razvoj avijacije i zahteve modernih letelica. Kandidati za pilote na Institut dolaze odmah nakon srednje škole, gde ih čekaju detaljni medicinski i psihološki pregledi.
"Svaki kandidat prolazi kroz kompletan spektar specijalističkih pregleda - od očnog i neurološkog do psihološke procene ličnosti i kognitivnih sposobnosti", kaže Dombacević.
Tek nakon toga sledi etapa koju mnogi smatraju najizazovnijom - ulazak u aviomedicinske uređaje na kojima se simuliraju uslovi leta.
"Ispitujemo toleranciju na brzinu, nagle promene pravca, hipoksiju i posebno geopterećenje. Cilj je da odaberemo kandidate koji te faktore podnose stabilno i bezbedno tokom cele karijere", navodi Dombacević.
Euronews Srbija
Jedan od ključnih uređaja je humana centrifuga, koja simulira G-opterećenje pri velikim brzinama. Tokom testiranja lekari istovremeno prate periferni vid, rad srca i reakciju organizma.
Posebna oblast procene tiče se vestibularnih iluzija - poremećaja prostorne percepcije koji se najčešće javljaju tokom noćnog letenja ili u lošim meteorološkim uslovima.
"Najveći broj savremenih udesa povezan je upravo sa vestibularnim iluzijama. Pilot može da oseća da se naginje u jednom smeru, dok instrument pokazuje suprotno - ta borba između osećaja i instrumenata ume da bude izuzetno teška", kaže on.
Euronews Srbija
Upravo zato studenti-piloti, ali i iskusni letači, prolaze obavezne treninge prostorne dezorijentacije, kako bi naučili da prepoznaju opasne iluzije i veruju instrumentima više nego sopstvenom osećaju.
Nakon svih testiranja, dokumentacija svakog kandidata odlazi pred Vojno-lekarsku komisiju za letače i padobrance. Komisija broji pet članova i donosi konačnu procenu.
"Naša uloga je da procenimo da li je pilot sposoban za dužnost, ali i da mu damo smernice šta treba da popravi kako bi njegovo zdravstveno stanje bilo optimalno za letenje", objašnjava Dombacević.
Kompletno gostovanje i detaljnije o ovoj temi pogledajte u videu koji se nalazi iznad teksta.
Komentari (0)