Društvo

Dileme o zimskim gumama: Od danas su obavezne ako na putu ima snega i leda, ali ne treba čekati "minut do 12" za zamenu

Komentari

Autor: Jovana Stanković

01/11/2022

-

19:24

Dileme o zimskim gumama: Od danas su obavezne ako na putu ima snega i leda, ali ne treba čekati "minut do 12" za zamenu
Pixabay - Copyright Pixabay

veličina teksta

Aa Aa

Vozači u Srbiji su od danas do 1. aprila obavezni da imaju zimske gume na sva četiri točka ukoliko na kolovozu ima snega, leda i poledice, a uz to i da u svojim automobilima imaju i drugu zimsku opremu. Međutim, kako sagovornici Euronews Srbija kažu, sve dok uslovi na putevima nisu takvi, vozači kaznu neće plaćati, ali dodaju da to ne bi trebalo da bude razlog da gume na svojim automobilima ne zamene što pre, jer bezbednost na putevima bi trebalo da bude presudna.

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja ukazuju na to da koliko su važni odgovarajući pneumatici u bezbednosti saobraćaja govori i podatak da oko četiri osobe poginu i 80 bude povređeno svakog meseca usled klizavog kolovoza zbog vremenskih prilika, u zimskom periodu godine.

Na sreću vozača, vremenska prognoza ove nedelje im ide na ruku, jer se prema prognozama, bar još nekoliko dana, u našoj zemlji očekuje Miholjsko leto sa temperaturom oko 20 stepeni. 

Milan Božović iz Komiteta za bezbenost saobraćaja kaže u razgovoru za Euronews Srbija da je nezavisno od toga kakvi su vremenski uslovi, prepouruka takva da se pneumatici zamene što pre i da se ne čeka "minut do dvanaest".

"Ne možemo da čekamo da krene sneg da pada, pa da monitramo zimske pneumatike. Tako možemo da budemo spremni i da pripremimo vozilo za zimu. Ono što je činjenično je da prilikom pada temperature mi promenimo gume na automobilima, pre svega zbog sopstveme bezbednosti, dužine zaustavnog puta i zbog bezbenosti našeg vozila kojim upravljamo. Bez obzira da li je leto ili zima u zapisnik saobraćajnih nezgoda upisuje se koji su pneumatici bili na vozilu. Može da nastane veliki problem ako se utvrdi da nisu bili odgovrajući za određeno doba godine", objašnajva on.

Naime, Saobraćajna policija ima pravo da isključi iz saobraćaja vozilo koje nema zimske pneumatike i drugu zimsku opremu ili ukoliko utvrde se oni ne koriste po propisu.

Takođe, kako navodi, pored zimskih guma, vozači u gepeku moraju da imaju i lance za sneg ili nešto slično za povećanje prijanjanja guma, koje u slučaju potrebe postavljaju na pogonskim točkovima. Upotreba lanaca je takođe obavezna na delu puta gde je saobraćajnim znakom predviđena obavezna zimska oprema, kada na kolovozu ima snega.

Zašto je bitno imati posebne gume za zimu?

Božović upozorava da je razlika između letnjih i zimskih pneumatika značajna zbog njihovog sastava, kao i da su letnje gume otpornije na visokim temperaturama, dok su zimske od materijala koji je otporniji na niskim temperaturama. 

"Gume su projektovane za određene uslove vožnje. Ukoliko ih pomešamo, njihova svojstva ne odgovoraju tim uslovima u kojima vozimo. Dakle, ako zimske pneumatike vozimo leti, sigurno ćemo imati znatno lakše proklizvanje vozila i znatno veću dužinu zaustavnog puta. Ukoliko bude obrnuto, bez obzira što na putu nema snega, leda ili poledice, ponovo ćemo lakše proklizavati", kaže on.

Božović naglašava da su pneumatici zapravo jedni od najvažnijh delova automobila jer, kako kaže, jedini ostvaruju fizički kontakt sa putem kojim se automobil kreće.

"Pneumatik je jedino sredstvo na vozilu koje ostvuje kontakt sa podlogom. Ni jedan drugi uređaj to nema. Dakle, ako želimo da na toj podlozi budemo stabilni, onda se oslanjamo apsolutno na pneumatike", kaže.

Zimski pneumatici, dodaje, imaju i šare koje su posebno dizajnirane za određene ulsove vožnje, i zbog toga su i ključne kada je u pitanju vožnja u otežanim vremenskim uslovima.

"Zimske gume imaju poseban oblik šare. Letnje gume imaju zadatak samo da ostvare kontakt sa podlogom i da izbace vodu koja se nalazi na kolovozu. Dakle, da izbace vodu kako bi ostvarili što bolje prijanjanje vozila. Zimske šare moraju biti dizajnirane tako da izbacuju sneg što je više moguće, da prijanjaju za taj isti sneg, led ili poledicu. Zato ćete na zimskim šarama videti čitav niz malih brazdi koje omogućavaju to prijanjane. Letnje to nemaju" objašnajva on i dodaje da je konstrukcija metalnog kostura zimskih guma tvrđa i otpornija na mehaničke udare.

Upitan da prokomentariše i postojanje univerzalnih guma, koje zapravo "pokrivaju" celu godinu, nezavisno od godišnjeg doba, Božović kaže da je njegovo iskustvo drugačije i da bi se on sada uvek odlučuje na to da ih menja shodno dobu godine.

"Koristio sam ih pre destak godina. Ono što sam shvaito je da kada namontiram nove all sesaon gume u oktobru, tu zimu sa automobilom vozim bez ikakvih problema. Tokom leta nastavim da ih vozim i kada one dođu u novu zimu, već nemaju ono svojstvo koje su imale prošle godine", objasnio je.

Vulkanizer: Nezavisno od sunčanih dana, menjajte gume zbog bezbenosti na putevima

Međutim, ukoliko vozač ne poseduje zimske gume u određenim uslovima, saobraćajna policija može naplatiti kaznu od 6.000 do 20.000 dinara za fizičko lice i 100.000 do 800.000 za pravno lice. Prema rečima vulkanizera iz Novog Sada, Miroslava Batosa, vulkanizerske radnje su uvek punije od 1. novembra, što prema njegovim rečima i nije iznenađujuće.

"Kod nas je generalno postala praksa da se čeka poslednji čas. Možda zbog situacije u svetu i inflacije ljudi i nisu imali novca, pa su odugovlačili ovaj put i čekali poslednji trenutak. Svi su svesni da od novembra kreću gužve kod nas, pa znaju da treba da se naoružaju strpljenjem", kaže Batosa.

Upitan da li savetuje da li je neophodno da se gume zamene bez obzira što na putevima nema snega, a u našoj zemlji vlada miholjsko leto, Batos kaže da oko tog pitanja ne treba da bude oklevanja.

"Nikako ne treba čekati. Vreme je da se pneumatici menjaju, ne znamo kada će da padne sneg ili da bude poledice. Tako nešto ne treba da se čeka. U mojoj praksi, koja je dosta duga, uvek kažem mušterijama da menjaju gume onog trenutka kada menjaju i cipele. Na taj način brinu i o svom zdravlju i svojoj bezbenosti na putu", kaže on.

Što se cena zamene pneumatika tiče, one se kreću od 500 do 1.000 dinara po pneumatiku u zavisnosti od dimezija. Novi set od četiri pneumatika može se naći po najnižoj ceni od oko 25.000 dinara, a ona raste u zavisnosti od toga koji je tip vozila i kojih je dimenzija pneumatik.

U Austriji zimske gume postale obavezne

U Austriji je danas stupila na snagu situaciona obaveza vožnje sa zimskim gumama, koja traje do 15.aprila.

Zakon predviđa da u slučaju zimskih uslova vožnje, posebno kada su sneg ili led na putu, vozilo može biti korišćeno samo ako na svim točkovima ima zimske gume. Kao zimska guma mogu da se koristi samo guma koje imaju oznaku M+S, M.S., M&S, M/S ili simbol snežne pahuljice, a guma mora i da ima profil od najmanje četiri milimetara.

Ko ignoriše situacionu obavezu vožnje sa zimskim gumama, mora da uzime u obzir da može biti novčano kažnjen, jer policija, prilikom kontrole može, ako proceni da se radi o ugrožavanju saobraćaja, izreći kaznu i do 5.000 evra.

U slučaju udesa bez zimskih guma, usled vožnje u zimskim prilikama na putu, osiguranje može da odbije da plati štetu.

Komentari (1)

Trpimir

01.11.2022 23:10

Zimske gume su potrebne samo kada je na kolovozu led ili sneg. Ostalo su samo komercijalne poruke. Zbog jesenjih, zimskih i prolećnih promena temperatura po toj teoriji gume bi nekad trebalo menjati dnevno. Kada je nešto toplije i na asfaltu koji brzo apsorbuje toplotu bezbednije su letnje gume.

Srbija