Društvo

Remontovani "migovi 29" u Vojsci Srbije – da li je to najbolje rešenje i do kada će moći da lete

Komentari

Autor: Aleksa Boljanović

18/05/2021

-

11:52

Remontovani "migovi 29" u Vojsci Srbije – da li je to najbolje rešenje i do kada će moći da lete
Remontovani "migovi 29" u Vojsci Srbije – da li je to najbolje rešenje i do kada će moći da lete - Copyright Ministarstvo odbrane

veličina teksta

Aa Aa

Do kraja godine Ratno vazduhoplovstvo Srbije moglo bi da ima u resursu operativnu eskadrilu od 14 višenamenskih aviona "mig 29". Ukupno 10 letelica su donirale Rusija i Belorusija, ali je Srbija platila remont i modernizaciju. Stručnjaci procenjuju da bi sve to moglo da košta između 200 i 250 miliona dolara. To je samo prelazno rešenje, jer bi već krajem decenije trebalo razmišljati o nabavci novih aviona koji bi čuvali nebo iznad Sbije.  

Dva remontovana aviona "mig-29" koje je Belorusija donirala Srbiji stigla su 17. aprila na aerodrom u Batajnici, a još dva su stigla juče. Oni su dopremljeni rasklopljeni i u narednom periodu će ući u sastav ratnog vazduhoplovstva.  

Ministarstvo odbrane

 

Avioni su remontovani u 558. Remontnom zavodu u Baranovičima. Ranije su se pojavili snimci na društvenim mrežama iz okoline tog beloruskog grada, za koje se tvrdi da su probni letovi remontovanih "migova" za Vojsku Srbije.  

Novinar vazduhoplovnog portala "Tangosix" Živojin Banković je rekao za Euronews da bi avioni koji su stigli iz Belorusije trebalo da budu uvedeni u upotrebu nakon sklapanja i probnih letova. Ističe da to verovatno zavisi od ugovora koji nije javno dostupan.   

Sa šest aviona "mig-29" koji su ranije stigli iz Rusije, Ratno vazduhoplovstvo Srbije će imati ekadrilu od ukupno 14 aviona tog tipa, od čega će 11 biti jednosedi, a tri dvosedi. 

Koliko "migova" je sada aktivno u VS 

Vesti i izveštaji o "migovima 29" su česti, ali nije svima potpuno jasno koliko u ovom trenutku Ratno vazduhoplovstvo VS ima aviona tog tipa na raspolaganju.  

Živojin Banković kaže da je trenutno u resursu 10 "migova 29", ali da se deo, za koji on procenjuje da je oko polovina, nalazi na modernizaciji na standard "mig-29SM". 

"Aktivni avioni su na nivou 'mig-29SD', a plan je sa se svih 14 aviona (zajedno sa četiri beloruska) dovede na nivo 'mig-29SM'", dodao je Banković.  

Ministarstvo odbrane

 

Na pitanje u kom vremenskom roku bi svih 14 aviona moglo da bude u upotrebi, odgovorio je da je to moguće verovatno do kraja ove godine.  

Ranije je ministar odbrane Nebojša Stefanović najavio da će u junu biti gotova modernizacija "migova-29" koja se obavlja u Srbiji. 

Šta podrazumeva modernizacija aviona na nove standarde? 

Višenamenski borbeni avioni "mig-29" su namenjeni za lovačko-presretačka dejstva protiv neprijateljskih letelica, a u pomoćnoj nameni za dejstva po ciljevima na zemlji i vodi. Maksimalna brzina im je 2.400 kilometara na čas, a maksimalna visina leta 18.000 metara.  

Modernizacijom aviona biće povećana njihova borbena efikasnost i vatrena moć. Ministarstvo je prošle godine saopštilo da je prva faza modernizacije završena na svim avionima "mig-29" kojim je tada raspolagala Vojska Srbije.  

Ministarstvo odbrane

 

Navedeno je da druga faza modernizacije podrazumeva pre svega doradu avionskog radara, kojim se unapređuju sposobnosti aviona za dejstvo na ciljeve u vazdušnom prostoru. Istovremeno se dobija nova sposobnost aviona za dejstvo na ciljeve na zemlji preciznim vođenim naoružanjem.  

Takođe, modernizacija predviđa i unapređenje sistema za elektronsku borbu i radio-tehničko izviđanje, nabavku vođenih ubojnih sredstava tipa vazduh-vazduh i vazduh zemlja i doradu simulatora letenja za potrebe obuke.  

Obaveza čuvanja neba iznad Srbije 

Od aviona "mig-29" u velikoj meri zavisiće i normalno funkcionisanje vazdušnog saobraćaja u Srbiji, jer će se oni koristiti u sastavu dežurne jedinice kojom se obezbeđuje stalna kontrola vazdušnog prostora. 

Ipak, važno je istaći da borbeni avioni imaju svoj vek trajanja, a planiranje i nabavka novih aviona je ogroman posao koji zahteva mnogo vremena i novčanih sredstava. 

Banković napominje da je radni vek remontovanih "migova 29" 40 godina u odnosu na godinu proizvodnje. U slučaju lovaca koji su u Srbiji, na njih ćemo moći da računamo do perioda između 2027. i 2031. godine, ali je najavljeno da će se to produžiti za još pet godina.  

"Nabavka novih aviona je svakako potrebna, odluku o tome bi trebalo doneti nekoliko godina pre isteka krajnjih resursa aviona, recimo u periodu od 2025. do 2028. godine", istakao je Banković. 

Ministarstvo odbrane

 

Rusija i Belorusija su Srbiji donirale ukupno 10 aviona. Međutim, Srbija je platila njihov remont, doradu, modernizaciju, nabavku rezervnih delova, remont motora, nabavku vazduhoplovnih ubojnih sredstava i transport.  

"Naša procena je da će sve to koštati 200-250 miliona dolara", ukazao je Banković.  

Kaže da je Srbija već imala veliko iskustvo u korišćenju "migova 29", što je veoma bitno za pilote i tehnički sastav, i zbog toga smatra da je to rešenje u ovom trenutku bilo jedino razumno i realno.  

"Ipak to je samo prelazno rešenje do nabavke novog višenamenskog borbenog aviona", zaključio je Banković.  

Komentari (0)

Srbija