Društvo

Nova sezona otvara stare dileme: Kako da proverite automobil pred put za more i šta ako se vozilo pokvari u inostranstvu

Komentari

Autor: Euronews Srbija

08/07/2023

-

14:25

Nova sezona otvara stare dileme: Kako da proverite automobil pred put za more i šta ako se vozilo pokvari u inostranstvu
Nova sezona otvara stare dileme: Kako da proverite automobil pred put za more i šta ako se vozilo pokvari u inostranstvu - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Odlazak na godišnji odmor u sopstvenoj režiji umesto organizovanim prevozom ima svoje prednosti, ali i mane. Kvarovi na automobilu, usled ekstremnih uslova poput višečasovne vožnje po visokim temperaturama i čekanja na granicama, mogu pokvariti odmor. Međutim, stručnjaci imaju savete kako da svog četvorotočkaša pripremite za duga putovanja i da se obezbedite da vam odmor ništa ne pokvari.

Sezona letovanja uveliko je počela. Manje gužve u gradovima, a sve veće na auto-putevima i graničnim prelazima svedoče da broj onih koji su se uputili ka izabranim destinacijama za odmor iz dana u dan raste.

Iako se mnogi odlučuju za organizovani prevoz, veliki broj na put kreće i u privatnoj režiji. Odlazak na odmor sopstvenim automobilom daje mnogo više slobode u organizovanju putovanja, ali, ukoliko priprema vozila nije temljena, vrlo lako može, u najmanju ruku, izazvati neprijatnost. 

S početka leta prošli smo kroz jedan talas vrućina, a u takvim uslovima češće dolazi do kvarova, odnosno do pregrevanja motora, po pravilu je reč o automobilima starije generacije, koji nisu retkost na putevima u Srbiji. 

Prošlogodišnji slučaj kada je zabeleženo da su se za samo nekoliko dana na novootvorenom auto-putu u Crnoj Gori upalila četiri automobila dok je 40 prokuvalo, upozorenje je da se na put ne kreće bez detaljne provere vozila.

Stručnjaci naglažavaju da automobili koji su tehnički ispravni, bez obzira na temperaturu po kojoj se vozi i uslove puta, neće "prokuvati", a na put se kako ističu ne kreće bez provere svih komponenata rashladnog sistema motora. 

"Treba da se proveri da li ima dovoljno tečnosti, da li temperaturno zadovoljava sve što treba i da li sve komponente u tom sistemu rade - termodavači, termoprekidači, da li je hladnjak zaprljan. Kada dođete do ekstremne neke situacije, ukoliko sve te komponente ne rade na odgovarajući način onda može da dođe do pregrevanja motora, to je poenta, ali u normalnim uslovima, ukoliko je to sve ispravno, bez obzira na uslove u kojima vozite, jednostavno moralo bi to da radi", rekao je ranije za Euronews Srbija vanredni profesor Mašinskog fakulteta sa katedre za motorna vozila Saša R. Mitić.

Godišnji tehnički pregled nije dovoljan

Automehaničar Darko radovanović za Euronews Srbija kaže da što je stariji automobil potrebna je detaljnija provera pred put.

"Tehnički pregledi vozila koji se rade jednom godišnje pred registraciju dovoljni su za vozila koja su stara 4-5 godina, ali za vozila koja su stara 10-15 godina to nije dovoljno", objašnjava on i dodaje da je važna kontrola svega - rashladne tečnosti, akumulatora, trapa, kočnice, ulja u motoru... 

Tanjug/Sava Radovanović

 

"Auto mora da ima antifriz, a ne vodu. Voda ključa na 90 stepeni, antifriz na 110. Druga stvar tu su termodavači, instalacije, i svi što ostanu pored puta su automobili koji su zbog godišta davno trebali da budu van puteva", kaže Radovanović. 

Kako kaže, većina ljudi nema naviku da redovno kontroliše auto, već to čine pred neko veće putovanje. Navodi i da je praksa pokazala da se mnogo kvarova dešava jer vozači ne obraćaju pažnju na alternatore.

"To je stvar koju takođe treba pregledati. Oni prave mnogo struje zato što ceo put radi klima, rade ventilatori jer se greju motori pri radu u leru tokom čekanja na granicama, svetla su nam uključena. Sve to iziskuje mnogo struje i alternator hoće tada da se pokvari", kaže automehaničar.

Prema sagovornicima Euronews-a, sigurnost automobila zavisi prvenstveno do komponenata, ali i od stila vožnje.

"Ono što mogu vozači da urade je da kad je malo veća temperatura da malo smanje gas, da se ne opterećuje vozilo, da ga ne drže u velikim obrtajima", savetuje automehaničar.

Slično preporučuje i profesor Mitić: "Savet je da ne voze pod punim opterećenjem u takvim uslovima, da malo rasterećeno voze ne gas do daske".

Pomoć na putu

Do nepredviđenih situacija na putu može doći čak i onda kada je automobil redovno održavan. Iz tog raloga je, prema rečima stručnjaka, najbolje imati osiguranje. U slučaju da vozilo zakaže iz nekog razloga u tom slučaju sigurni ste da ćete imati pomoć.

"Svaki iole pametan čovek kupi neko osiguranje, koji u slučaju bilo kakavog kvara auto vraća kući", kaže Radovanović.

Pomoć na putu ili šlep u slučaju kvara ili saobraćajne nezgode kako u zemlji, tako i u inostranstvu pruža više osiguranja. 

Tanjug/AMSS/Luka Kulundžić

 

Automoto savez Srbije pruža ovu pomoć svim vozačima kojima je potrebna, s tim što članovi mogu ostvariti pravo na besplatnu pomoć na putu ili šlep u slučaju kvara ili saobraćajne nezgode.

U kom obimu će ova pomoć biti besplatna i da li će važiti na teritoriji Srbije ili i u Evropi, zavisi od izabranog članskog paketa, a na sajtu AMSS precizirani su uslovi. Cene paketa kreću se u rasponu od 1.100 dinara za osnovni članski paket, koji pokriva pomoć u uemlji, i 7.500 dinara godišnje za paket premium Evropa, koji pokriva različite vrste pomoći osim u Srbiji i u drugim zemljama Evrope.

"U slučaju potrebne pomoći na putu u zemlji i inostranstvu, vozači pozivaju AMSS Operativni centar na broj 1987, (ili za pozive iz inostranstva +381 11 3331200) i organizaciju besplatne pomoći na putu ili šlepovanje prepuštaju nama. Zahvaljujući široko rasprostranjenoj mreži partnera u Srbiji, ali i partnerskim klubovima u Evropi, pomoć stiže u najkraćem roku", kažu za Euronews Srbija.

Dodaju da pored organizovanja pomoći na putu, pozivom Operativnog centra AMSS možete dobiti i savete o najboljoj ruti, informacije kako izbeći gužve zbog radova i zastoja, o najbližoj adresi za tehnički pregled, popravci, ispitivanju vozila, o Tag uređajima, međunarodnim dokumentima, kao i informacije o stanju na graničnim prelazima i naplatnim rampama.

Takođe, AMSS preporučuje vozačima da provere da li imaju potrebnu auto-opremu, Prvu pomoć, aparat za gašenje požara ukoliko putuju u Grčku ili kroz Bugarsku, i drugo.

Sve navedeno uz proveru ispravnosti automobila spada u detaljnu pripremu za putovanje, bez koje ne bi trebalo kretati na put.

Komentari (0)

Srbija