Politika

Verska nastava u školama: Hoće li zaživeti predlog SPC da veronauka postane školski predmet

Komentari

Autor: Euronews Srbija, Nataša Jovanović

10/11/2021

-

22:35

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

"Mi nemamo posao za stalno nego radimo na ugovor od godinu dana. Ja sad recimo, pošto sam 18 godina u školi, svake godine obnavljam ugovor, svakih godinu dana mi prestaje angažman u školi i svake godine 1. septembra ja ponovo počinjem da radim u školi", objašnjava za Euronews Srbija veroučitelj Darko Nikolić.

Đaci u školama u Srbiji nastavu veronauke mogu da pohađaju već 20 godina, ali nastavnici koji je predaju i dalje nemaju status stalno zaposlenih, a od 2018. godine ona je svrtstana na listu nastavnih programa, a ne predmeta, zbog čega se pobunila Srpska pravoslavna crkve.

Patrijarh Porfirije smatra da veronauka treba da postane školski predmet, a ne nastavni program i da veroučitelji konačno dobiju posao za stalno. Kako je za Euronews istakao veroučitelj Darko Nikolić, veronauka je jedinstveni predmet "koji na nenametljiv način pristupa duši mladog čoveka i mlade ljude uči vrednosti življenja".

"Ono što verska nastava nudi je duboko osećanje smisla. Jedno razumevanje stvarnosti koje je obasjano smislom. Onaj ko ne razume značaj verske nastave ne dozvoljava mladim ljudima da kroz upoznavanje sa sopstevnom verom, mogu da upoznaju kulturu iz koje su potekli", naveo je Nikolić.

Nerazumevanje ovog predmeta, kaže Nikolć, dovodi do njegovog neadekvatnog statusa u obrazovnom sistemu. Prema rečima patrijarha Porfirija verska nastava je po raporedu časova najčešće 7. ili 8. čas, ili pretčas, a veroučitelji nemaju stalan radni odnos.

Kada je u pitanju status verske nastave, đakon Stefan Jovanović istakao je za Euronews Srbija da to što veronauka ima status programa, dovodi to toga da samo odlukom ministra prosvete program može biti ukinut, bez rasprave i stava Nacionalnog prosvetnog saveta.

Euronews TV

"Status je derogiran na ružan način, nije postojao dogovor. Mislili smo da je semantička razlika, ali nije. Skrećem pažnju i da su i građansko i verska nastava predviđeni za manju grupu učenika, ako imate više učenika, to se loše održava na ciljeve", naveo je Jovanović.

Kako je rekao, tenutno je poteban VII 1 stepen stručne spreme, odnosno zvanje master teologa, za držanje nastave. "U početku smo imali problem, nije bilo veroučitelja, ali to se sada menja", istakao je đakon Stefan Jovanović.

Džamonja Ignjatović: Ne bi trebalo polarizovati predmete

Sa druge strane, profesorka Fakulteta političkih nauka Tamara Džamonja Ignjatović istakla je da građansko vaspitanje i verska nastava ne treba međusobno da se isključuju i dodala da učenici treba da imaju mogućnost da slušaju i jedno i drugo.           

"Svi imaju prilike da slušaju te sadržaje, jer su svi građani ovog društva, najvažnije je da se ova dva predmeta ne polarizuju, kao da učenici koji slušaju versku nastavu nisu građani ovog društva, niti obrnuto", rekla je Džamonja Ignjatović.

Euronews TV

Kada je reč o razlikama među učenicima koji pohađaju versku nastavu, odnosno građansko, ona je istakla da jeste primetno da oni koji slušaju građansko vaspitanje imaju veću inicijativu kada je reagovanje na društvene situacije u pitanju.

Verska nastava u EU

Marko Pavlović istraživač na master studijama na Fakultetu za teologiju i religiju Univerziteta u Luvenu u Belgiji naveo je da je u većini zemalja Evropske unije moguće, čak i obavezno, pohađanje verske nastave.

Euronews TV

Ističe da je Francuska primer zemlje u kojoj veronauke gotovo da nema, ali da je u Finskoj i Norveškoj verska nastava obavezna.

"Uglavnom je etika alternativa, tako se zove taj predmet. Postoje zemlje u EU koje nemaju alternativu, kao što je Hrvatska. To je istorijski problem, oni koji ne slušaju veronauku imaju slobodan čas, te je problem jer ih tada niko ne kontroliše", rekao je Pavlović za Euronews Srbija.

Podsetimo, predstavnici tradicionalnih crkava i verskih zajednica u Srbiji predložili su da veronauka ponovo dobije status obaveznog izbornog predmeta, a veroučitelji stalna zaposlenja, objavila je Srpska pravoslavna crkva nakon skupa koji je organizovan povodom 20 godina od obnove verske nastave u osnovnim i srednjim školama u Srbiji.

Oglasile se i političke stranke

Predstavnici crkava i verskih zajednica predlažu i da se, po ugledu na Uredbu iz 2001. godine, nastava veronauke organizuje na nivou odeljenja, a ne na nivou grupa, bez obzira na broj prijavljenih učenika za nastavu, kao i da se časovi održavaju istovremeno sa časovima alternativnog predmeta, što je u Srbiji građansko vaspitanje.

Ovaj predlog javno je podržao i Srpski pokret Dveri, ističući da podržavaju poziv patrijarha da se reši status veroučitelja, tako što će im država, kao i svim drugim prosvetnim radnicima, omogućiti da mogu da zaključe ugovor o radu na neodređeno vreme.

Sa druge strane, Liga socijaldemokrata Vojvodine, izrazila je neslaganje sa predlogom patrijarha  da bi veronauka trebalo da postane redovan školski predmet, a ne nastavni program i da veroučitelji dobiju status stalno zaposlenih. LSV ocenjuje da je taj predlog u suprotnosti sa evropskom praksom i sekularnim vrednostima društva, a time i sa Ustavom Srbije.

Komentari (0)

Srbija