Fokus

Deset godina od nestanka MH370: Zašto niko još nije uspeo da odgonetne najveću misteriju u modernoj avijaciji

Komentari

Autor: T.T.

08/03/2024

-

07:10

Deset godina od nestanka MH370: Zašto niko još nije uspeo da odgonetne najveću misteriju u modernoj avijaciji
Deset godina od nestanka MH370: Zašto niko još nije uspeo da odgonetne najveću misteriju u modernoj avijaciji - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Let 370 avio-kompanije Malezija Erlajns je 8. marta 2014. poleteo iz Kuala Lumpura, glavnog grada Malezije, ka Pekingu, kada je skrenuo sa predviđene putanje, skrenuvši na zapad preko Malajskog poluostrva.

Veruje se da je avion, Boing 777 sa 239 ljudi iz 15 zemalja, skrenuo sa kursa i leteo na jug nekoliko sati nakon što je radarski kontakt izgubljen. Dok određeni broj stručnjaka veruje da se avion srušio negde u južnom Indijskom okeanu nakon što je ostao bez goriva, ali opsežna potraga tokom godina nije dala odgovore - jer i dalje nema ni žrtava, ni aviona.

Stoga razlog zašto je avion skrenuo sa kursa i njegova tačna lokacija do dana današnjeg ostaju jedna od najvećih misterija avijacije svih vremena.

"To je najveća misterija avijacije svih vremena. Ovo je svet u kom imamo mobilne telefone i radare i satelite i praćenje i toliko godina kasnije... znati tako malo je neverovatno", rekla je na prošloj godišnjici Luiz Malkinson, režiserka Netfliksovog dokumentarca "MH370: Avion koji je nestao".

AP Photo/FL Wong

 

Ove nedelje pak, zvaničnici su nagovestili da bi mogla biti pokrenuta nova operacija potrage. Naime, malezijski ministar saobraćaja Entoni Loke izjavio je da se ova zemlja zalaže za obnovu potrage za avionom. Loke je rekao da je američka firma za istraživanje morskog dna Ocean Infinity pozvana na razgovore o najnovijem predlogu pretrage nakon dva prethodna neuspela pokušaja.

Izvršni direktor kompanije Ocean Infinity Oliver Punket rekao je za "News Straits Times" da je kompanija poboljšala svoju tehnologiju od 2018. godine.

"Sada smo u poziciji da možemo da se vratimo potrazi za MH370. Radili smo sa mnogim stručnjacima, koji čak i nisu zaposleni u našoj komapniji, kako bismo nastavili da analiziramo podatke u nadi da ćemo suziti oblast pretrage na onu u kojoj uspeh postaje potencijalno dostižan", rekao je on.

Ali, hajde da se podsetimo šta do sada znamo.

Potraga bez dokaza

Prva faza potrage je trajala 52 dana i sprovedena je uglavnom iz vazduha, pokrivajući 1,7 miliona kvadratnih milja i čak 334 leta avionom.

U januaru 2017, vlade Australije, Malezije i Kine zvanično su obustavile podvodnu potragu za avionom nakon što su "pročešljale" više od 46.000 kvadratnih milja dna Indijskog okeana. Taj napor je koštao čak 150 miliona dolara.

AP/Rob Griffith, File

 

Sledećeg januara, malezijska vlada je započela još jednu potragu u partnerstvu sa Ocean Infinity nakon pritiska porodica nestalih putnika i posade. Posle nekoliko meseci i ta potraga je okonačana usled nedostatka dokaza.

Kome pripadaju ostaci

Iako avion nikada nije pronađen, oko 20 komada krhotina za koje se veruje da pripadaju avionu nalazilo se duž obala afričkog kopna i na ostrvima Madagaskar, Mauricijus, Reunion i Rodrigez.

Na leto 2015, istražitelji su utvrdili da je veliki predmet koji je Indijski okean izbacio na obalu Reuniona flaperon sa Boinga 777 što je mnoge podstaklo da pomisle se upravo radi o krhotinama sa leta 370.

profimedia

 

Još jedan komad krhotina, trouglasti komad kompozita od fiberglasa i aluminijuma sa natpisom "No step" na boku, pronađen je u februaru 2016. na nenaseljenom sprudu duž obale Mozambika.

Zatim je australijska vlada u septembru 2016. potvrdila da je zakrilce koje je okean izbacio na tanzanijsko ostrvo takođe pripadalo avionu. Australijski biro za bezbednost saobraćaja uporedio je svoje identifikacione brojeve sa brojevima nestalog Boinga 777.

Od bizarnih do kontroverznih teorija

Postoji mnoštvo teorija, od bizarnih do kontroverznih, o tome šta je uzrokovalo nestanak aviona. Međutim, nedostatak informacija o tome šta se dogodilo sa letom, ali i manjak dokaza, odveo je javnost i istražitelje u nekoliko pravaca.

Dok neki veruju da je avionu ponestalo goriva, jedna teorija smatra da su piloti pokušali prinudno da slete u more. Drugi sugerišu da su jedan ili oba pilota izgubila kontrolu nad avionom, da je jedan bio pilot imao psihički poremećaj ili da je avion otet.

AP Photo/Vincent Thian

 

Stručnjaci ne mogu da dođu do zaključka da li je MH370 ostao pod komandom pilota ili se bez kontrole srušio u more. Jedna široko rasprostranjena teorija jeste da je pilot aviona režirao nestanak malezijskog Boinga, a da su putnici tokom leta ubijeni spuštanjem pritiska u avionu. Međutim, australijski istražitelji to odbacuju navodeći da je, prema njihovim informacijama čak i pilot u poslednjim minutima leta bio u nesvesti.  

Porodice bez odgovora

Posle više od četiri godine potrage i istrage, izveštaj od 495 stranica objavljen 2018. godine nije dao konačne odgovore o sudbini aviona. Nedostatak konkretnih odgovora najteže je pao porodicama žrtava, koje su se nadale da će dobiti neki zaključak.

Kok Soo Čon, šef bezbednosnog istražnog tima, rekao je da dostupni dokazi - uključujući ručno odstupanje aviona od kursa leta i isključivanje transpondera - "neodoljivo ukazuju" na "nezakonito mešanje", što bi moglo da usgeriše da je avion bio otet. Ali, nije bilo dokaza o tome ko bi mogao da se umeša i zašto.

AP Photo/Vincent Thian

 

U izveštaju su takođe pomno ispitani svi putnici i pilot Zagarije Ahmad Šah i kopilot Farik Abdul Hamid. Izveštaj se bavio finansijskim statusom pilota, zdravljem, tonom glasa na radio komunikacijama, pa čak i njihovim hodom dok su tog dana prolazili aerodromom. Nisu otkrivene nikakve abnormalnosti.

 

Komentari (0)

Svet