Fokus

Kako bi Titanik i antička Grčka mogli da spasu vlasnika broda koji je srušio u most u Baltimoru od zahteva za odštetu

Komentari
Kako bi Titanik i antička Grčka mogli da spasu vlasnika broda koji je srušio u most u Baltimoru od zahteva za odštetu
Kako bi Titanik i antička Grčka mogli da spasu vlasnika broda koji je srušio u most u Baltimoru od zahteva za odštetu - Copyright Tanjug AP/Steve Helber

veličina teksta

Aa Aa

Vlasnik kargo broda koji je udario u veliki most u Baltimoru i uništio ga, može očekivati da će se u narednim mesecima susresti sa velikim brojem pravnih problema.

Analitičari su već procenili da bi potraživanja od smrtonosne katastrofe koja je izazvala naglo rušenje mosta Frensis Skot Ki u Merilendu prošle nedelje, mogla da košta osiguravajuće kompanije milijarde dolara.

Tri stručnjaka koja se bave pomorskim pravom rekla su za Business Insider da će se vlasnik broda "Dali", koji je plovio pod zastavom Singapura, skoro sigurno pozvati na savezni zakon iz 19. veka, koji je uspešno koristio vlasnik Titanika, ne bi li pokušao da ograniči svoju odgovornost u grupi sudskih sporova koji će biti pokrenuti protiv njega.

"Ako budu uspeli, to će ograničiti iznos koji će morati da plate za odštetu", rekao je za Business Insider Majkl Struli, stručnjak za pomorsko pravo i profesor na Univerzitetu Teksas na Pravnom fakultetu u Ostinu.

Američki ustav dozvoljava vlasnicima plovila da ograniče zahteve za štetu nastalu usled pomorske katastrofe na vrednost broda nakon incidenta, kao i na odštetu za teret koji je brod vukao, rekli su stručnjaci.

"U suštini, tretira se kao da je sam brod jedinstvena korporacija", rekao je Sturli - "Dakle, vi u suštini, kažete, uzmite svu imovinu ove jedne korporacije i iskoristite je za plaćanje potraživanja. To bi im moglo uštedeti milijardu dolara", pretpostavio je Sturli.

Tanjug AP/WJLA via AP

 

Da bi sud odobrio ograničenje, vlasnik plovila mora da utvrdi da nije kriv za pomorski incideent i da nije krio ili saznao za bilo kakav nemar ili loše uslove koji su doveli do istog.

Da li će vlasnik broda uspeti u nameri ako podnese zahtev za ograničenje odgovornosti, zavisi od toga šta će pokazati istraga, smatraju stručnjaci za pomorsko pravo.

Posada broda saopštila je da je brod izgubio struju neposredno pre nego što je on udario u most i poslao grupu građevinskih radnika i vozila u reku Patapsko.

Dve osobe su spasene iz reke nakon što se most urušio. Zvaničnici su u sredu rekli da su tela dve žrtve izvučena iz jednog automobila, dok se još četvoro vodi kao nestalo.

Zakon na koji je "igrao" vlasnik Titanika

U slučaju Titanika, zahtev za ograničenje odštete je bio uspešan.

Nakon potonuća čuvenog okeanskog broda 1912. u kojem je poginulo više od 1.500 ljudi, vlasnik kompanije White Star Line je pokušao da ograniči svoju odgovornost u tužbama na 92.000 dolara, što je vrednost pronađenih čamaca za spasavanje, navodi "Reuters".

Kompaniji je podneto stotine tužbi u ukupnom iznosu od 16 miliona dolara odštete. Međutim, pozivajući se na zakon iz 1851. godine, slučaj je na kraju stigao do Vrhovnog suda SAD.

profimedia

 

Sud je na kraju stao na stranu kompanije. Milioni tužbi su podneti protiv kompanije, ali je sud u julu 1916. rešio sve sučajeve za ukupno 664.000 dolara odštete.

Da bi dobili sredstva, podnosioci zahteva su morali da okončaju svoja potraživanja u SAD i Engleskoj, odakle je brod isplovio, i priznaju da vlasnik "nije krio ili imao saznanja o bilo kakvom nemaru", prema dokumentima iz Kongresne biblioteke koje citira "Independent".

U podnescima se tvrdi da nesreća nije nastala zbog bilo kakvih radnji ili zanemarivanja plovila ili članova posade od strane vlasnika.

I danas opstaje zakon iz antičke Grčke

Verovali ili ne, pomorsko pravo je toliko ekscentrično polje koje se još oslanja na neke presedane postavljene u gvozdeno doba.

"Pomorsko pravo je ukorenjeno duboko u antici. Ono seže sve do Feničana i Grka", rekao je za CNN Šon Pribil, partner advokatske firme Holland & Knight.

Pomorsko pravo je ukorenjeno u potrebi da se rešavaju sporovi i primenjuju pravila između različitih naroda, čak i pre nego što je postojao koncept država sa sopstvenim zakonima.

"Prošle su hiljade godina tokom kojih su brodovi išli na more i prevozli teret ili putnike. Tokom vekova i vekova sudske prakse, pomorsko pravo je razvilo sopstvene kodekse, koji su zadržani i u novijim međunarodnim konvencijama, a potom i u domaćim zakonima širom sveta", rekao je Pribil.

CNN je takođe istražio neke od istorijskih slučajeva koji bi mogli postati relevantni kada posledice ove smrtonosne i skupe nesreće budu izašle na videlo, te dao primer jednog zakona koji datira još iz antičkog doba, a na koje bi se vlasnik broda "Dali" mogao pozvati.

profimedia

 

Naime, pre 3.000 godina prvobitni zakonodavci na ostrvu Rodos suočili su se sa zagonetkom.

U to vreme, stanovnici Rodosa su dominirali Mediteranom svojim brzim brodovima i dovozili pravo malo bogatstvo nazad na ostrvo. Ali nije svako putovanje išlo po planu - ako je more bilo uzburkano, posade bi ponekad morale da odbacuju deo vrednost tereta ne bi li olakšale brod i on ostao na površini.

Problem je bio u tome što posade često nisu mogle da odluče čiju robu da bace u vodu. U borbama oko toga šta će se baciti, gubio se vremenski okvir tokom kojeg su mogli da spasu čamac, ali i sopstvene živote.

Ali, zašto bi trgovci morali da pate zbog odluke koju je donela posada?

Tako su mudri zakonodavci došli do rešenja, a ovaj pravni lek se ukorenio u pomorsko pravo milenijumima, da bi na kraju stigao do današnjeg Baltimora, gde bi mogao da igra važnu ulogu.

Svi trgovci na antičkom Rodosu čiji bi teret bezbedno stigao na obalu, doprinosili bi odgovarajućim delom svoje zarade i nadoknađivali štetu onima koji su izgubili robu.

Ukratko, ako se neki teret mora baciti u more, gubitke snose svi koji su imali teret, podjednako.

Tanjug AP/Kaitlin Newman/The Baltimore Banner via AP

 

To pravilo, poznato i kao opšti prosek, i dalje je vodeći princip pomorskog prava. U današnje vreme, to pravilo se takođe može proširiti i obuhvatiti troškove popravki, objasnio je Pribil.

To znači i da bi troškovi štete na brodu i izgubljenog tereta u Baltimoru mogli biti podeljeni između vlasnika broda i trgovaca čije su se stvari nalazile na njemu.

 

Komentari (0)

Svet