Fokus

Spekulacije o veoma retkom otkazu oba motora i mogući udar ptica: Teorije o padu aviona u Indiji

Komentari
Spekulacije o veoma retkom otkazu oba motora i mogući udar ptica: Teorije o padu aviona u Indiji
Spekulacije o veoma retkom otkazu oba motora i mogući udar ptica: Teorije o padu aviona u Indiji - Copyright Tanjug AP/Ajit Solanki

Autor: BBC

13/06/2025

-

15:12

veličina teksta

Aa Aa

Šta se tačno dogodilo sa letom AI171 između Ahmedabada i londonskog aerodroma Getvik u četvrtak popodne biće poznato tek nakon detaljne istrage, ali trenuci neposredno nakon poletanja važe za jedne od najizazovnijih u avijaciji.

Indijskim istražiteljima u narednim danima pridružiće se i stručnjaci iz SAD i Velike Britanije, dok nadležni pokušavaju da utvrde šta je uzrokovalo pad aviona tipa Boing 787-8 Drimlajner nedugo nakon poletanja, svega 1,5 kilometara od piste na Međunarodnom aerodromu Sardar Valabhai Patel.

Ovo je prvi put da je 787-8 Drimlajner doživeo fatalnu nesreću otkako je ušao u komercijalnu upotrebu 2011. godine. U katastrofi u četvrtak poginula je 241 osoba u avionu, kao i još nekoliko ljudi na tlu.

BBC je razgovarao sa stručnjacima za avijaciju, kao i sa pilotima iz Indije – od kojih su neki govorili pod uslovom anonimnosti – koji redovno upravljaju modelom 787-8 sa međunarodnih aerodroma u Indiji, kako bi se utvrdilo koji faktori su mogli dovesti do toga da se avion sruši na stambene zgrade u srcu Ahmedabada, samo nekoliko trenutaka nakon poletanja.

Mučio se da dobije visinu

Avion tipa 787-8 Drimlajner pilotirali su kapetan Sumet Sabharwvl i njegov kopilot Klajv Kundar. Obojica su bili veoma iskusni, sa više od 9.000 sati letenja ukupno – pri čemu je gospodin Sabharval imao više od 22 godine iskustva kao pilot komercijalnih avio-kompanija.

Avion je prevozio 242 osobe dok se u četvrtak popodne kretao po pisti Međunarodnog aerodroma u Ahmedabadu. Letelica je poletela u 13:39 po lokalnom vremenu, saopštila je kompanija Er Indija.

Ministar unutrašnjih poslova Indije Amit Šah izjavio je da je avion nosio 100 tona goriva – praktično pun rezervoar – dok se uspinjao iznad Ahmedabada.

Tanjug AP/Ajit Solanki

 

Gotovo odmah nakon poletanja, posada iz kokpita uputila je poziv u pomoć, saopštila je indijska agencija za civilno vazduhoplovstvo. Nakon toga, avion više nije odgovarao na pozive. Još nije jasno šta je izazvalo poziv, ali jedini preživeli putnik izjavio je za indijske medije da je čuo snažnu eksploziju dok se avion borio da dobije na visini.

Snimak koji je verifikovao BBC Verify prikazuje avion kako leti nisko iznad, kako se čini, stambenog naselja. Poslednji preneseni podaci pokazuju da je avion dostigao visinu od 190 metara. Zatim je počeo da se spušta i nestaje iza drveća i zgrada, nakon čega se na horizontu vidi velika eksplozija.

"Ne bi imao vremena da reaguje ako je izgubio oba motora", rekao je jedan pilot.

Sigurnosni snimci koje je pregledao BBC Verify pokazuju da je avion bio u vazduhu svega 30 sekundi.

Avion se srušio u stambenom naselju, a fotografije prikazuju teško oštećene stambene zgrade u gusto izgrađenom delu grada, koji uključuje i bolnice i službene objekte.

Spekulacije o "veoma retkom" otkazu oba motora

Na osnovu snimaka kratkog leta aviona gotovo je nemoguće sa sigurnošću utvrditi šta je uzrokovalo nesreću.

U narednim danima počeće složena istraga koja će uključivati analizu crne kutije – koja beleži podatke o letu – kao i pregled ostataka letelice. Međutim, dosad objavljeni snimci pokazuju da se avion mučio da se podigne s tla, delujući kao da mu nedostaje potisak ili snaga.

Jedan od mogućih uzroka, o kojem spekulišu pojedini stručnjaci, jeste izuzetno redak otkaz oba motora. Postavljena su i pitanja da li je avion imao aktiviranu tzv. Ram Air Turbinu (RAT) – pomoćnu turbinu koja se automatski aktivira kada glavni motori prestanu da proizvode energiju za ključne sisteme.

Tanjug AP/Ajit Solanki

 

Otkaz oba motora izuzetno je redak događaj, a najpoznatiji primer je čuveno "Čudo na Hadsonu" iz 2009. godine, kada je Erbas A320 kompanije US Ervejz izgubio oba motora zbog udara ptica ubrzo nakon poletanja sa njujorškog aerodroma LaGvardija, ali je uspeo da bezbedno sleti na reku Hadson.

Jedan iskusni pilot izjavio je za BBC da do otkaza oba motora može doći i usled kontaminacije goriva ili začepljenja sistema. Avionski motori se oslanjaju na precizno doziranje goriva – ukoliko dođe do blokade tog sistema, može nastupiti prekid dotoka goriva i gašenje motora.

Međutim, bivši pilot Marko Čan rekao je za BBC Verify da, na osnovu dostupnih snimaka, ne postoji nikakav dokaz koji bi ukazivao na otkaz oba motora.

Stručnjak za avijaciju Mohan Ranganatan izjavio je za BBC da bi otkaz oba motora bio "veoma, veoma redak slučaj".

Proizvođač motora GE Aerospejs saopštio je da šalje svoj tim u Indiju kako bi pomogao u istrazi, dok je kompanija Boing poručila da pruža punu podršku avio-kompaniji.

Udar ptica

Još jedna od mogućnosti koju su izneli pojedini stručnjaci u Indiji jeste udar ptica. To može biti izuzetno opasno. U ozbiljnim slučajevima, ako ptica uđe u motor, može doći do gubitka snage, kao što se dogodilo u nesreći Jeju Air-a u Južnoj Koreji prošle godine, kada je poginulo 179 ljudi.

Stručnjaci i piloti upoznati sa aerodromom u Ahmedabadu rekli su za BBC da je taj aerodrom "ozloglašen po pticama".

Tanjug AP/Ajit Solanki

 

"Uvek su prisutne", kaže Ranganatan, što su potvrdila i najmanje trojica indijskih pilota koji redovno lete sa tog aerodroma.

Država Gujarat, u kojoj se nalazi Ahmedabad, zabeležila je 462 incidenta sa udarima ptica u poslednjih pet godina, a većina se dogodila upravo na aerodromu u Ahmedabadu, prema podacima Ministarstva civilnog vazduhoplovstva koji su predstavljeni u parlamentu u decembru 2023.

Prema izveštaju Times of India iz septembra 2023, podaci Aerodromske uprave pokazuju da je u Ahmedabadu tokom 2022–2023. zabeleženo 38 udara ptica, što je povećanje od 35 odsto u odnosu na prethodnih godinu dana.

U slučaju iz 2009. godine, jato galebova uvučeno je u motore na visini od 2.700 stopa – više od četiri puta većoj od one koju je dostigao avion Er Indije. U ovom slučaju indijski piloti nisu imali ni visinu ni vreme da reaguju.

Ipak, jedan iskusni pilot napominje da udar ptice retko dovodi do katastrofe "osim ako ne pogodi oba motora".

Da li su zakrilci mogli doprineti nesreći?

Tri stručnjaka koji su razgovarali sa BBC Verify sugerisali su da je do nesreće možda došlo jer zakrilca aviona nisu bila izvučena tokom poletanja – iako su drugi piloti i analitičari osporili ovu pretpostavku.

Zakrilca imaju ključnu ulogu prilikom poletanja, jer pomažu avionu da generiše maksimalno podizanje (uzgon) pri nižim brzinama.

Ako nisu pravilno izvučena, potpuno natovaren avion – koji prevozi putnike, veliku količinu goriva za dug let i uz to leti u uslovima visokih temperatura – teško će se podići sa piste.

U Ahmedabadu, gde su temperature u četvrtak dostizale skoro 40 stepeni, ređa vazdušna masa zahtevala bi veći stepen zakrilaca i jači potisak motora, rekao je jedan pilot za BBC. U takvim uslovima, čak i najmanja greška u konfiguraciji može imati katastrofalne posledice.

Sigurnosni snimak koji se pojavio u četvrtak popodne prikazuje avion kako poleti iz Ahmedabada, muči se da dostigne visinu, a zatim polako počinje da se spušta pre nego što se sruši.

Međutim, poletanje sa uvučenim zakrilcima aktiviralo bi upozorenje iz sistema za proveru konfiguracije poletanja kod Boinga 787, koje bi posadi signaliziralo da nešto nije u redu, naveo je jedan pilot u razgovoru za BBC.

Bivši pilot Čan rekao je za BBC Verify da su snimci koji su do sada dostupni previše izobličeni da bi se sa sigurnošću utvrdilo da li su zakrilca bila izvučena, ali je naglasio da bi takva greška bila "izuzetno retka".

"Zakrilca postavljaju piloti sami, pre poletanja, i postoji nekoliko kontrolnih lista i procedura koje proveravaju tu postavku. Ako zakrilca nisu bila pravilno podešena, to bi ukazivalo na potencijalnu ljudsku grešku", rekao je Čan. 

Komentari (0)

Svet