Planeta

Misterija se produbljuje: Glasovi iz kokpita aviona "Er Indije" rasplamsali razne teorije o tragediji

Komentari
Misterija se produbljuje: Glasovi iz kokpita aviona "Er Indije" rasplamsali razne teorije o tragediji
Misterija se produbljuje: Glasovi iz kokpita aviona "Er Indije" rasplamsali razne teorije o tragediji - Copyright Tanjug AP/Ajit Solanki

Autor: BBC

22/07/2025

-

13:20

veličina teksta

Aa Aa

Kada je objavljen preliminarni izveštaj o padu leta "Er Indija" 171, u kojem je u junu poginulo 260 ljudi, mnogi su se nadali da će staviti tačku na ovu tragediju. Umesto toga, izveštaj na 15 stranica je dodatno rasplamsao spekulacije. Iako je ton izveštaja bio smiren, jedan detalj i dalje muči istražitelje, analitičare i javnost, piše BBC.

Naime, u prvim sekundama nakon poletanja, oba prekidača za kontrolu goriva na 12 godina starom "boingu 787" naglo su prebačena na "isključi“, prekinuvši dotok goriva do motora i izazvavši potpuni gubitak potiska, što se obično radi tek po sletanju.

Snimak razgovora iz kokpita otkriva kako jedan pilot pita drugog zašto je "isključio", a ovaj odgovara da nije. Ipak, nije jasno ko je šta rekao. U trenutku poletanja, kopilot je upravljao avionom, dok je kapetan nadgledao.

Prekidači su vraćeni u normalan položaj za vreme leta, što je pokrenulo automatsko ponovno paljenje motora. U trenutku pada, jedan motor je vraćao potisak, dok je drugi već bio upaljen, ali nije još dostigao punu snagu. Avion je bio u vazduhu manje od minuta pre nego što se srušio u naselje u zapadnom indijskom gradu Ahmadabadu.

Od objavljivanja preliminarnog izveštaja pojavile su se brojne spekulativne teorije, a konačni izveštaj se očekuje za godinu dana.

Tanjug AP/Ajit Solanki

 

Wall Street Journal i Reuters izvestili su da "novi detalji u istrazi prošlomesečne nesreće prebacuju fokus na glavnog pilota u kokpitu“. Italijanski Corriere della Sera naveo je da su im izvori rekli da je kopilot više puta pitao kapetana zašto je "isključio motore".

Sumit Sabharval (56) bio je kapetan na letu, dok je Klajv Kander (32) bio kopilot koji je upravljao avionom. Zajedno su imali više od 19.000 sati letačkog iskustva, gotovo polovinu na "boingu 787". Obojica su prošla sve zdravstvene preglede pre leta.

Očekivano, talas spekulativnih procurelih informacija uznemirio je istražitelje i razljutio indijske pilote.

Prošle nedelje, Indijski biro za istrage avionskih nesreća (AAIB) saopštio je da "određeni međunarodni mediji uporno pokušavaju da izvuku zaključke putem selektivnog i neproverenog izveštavanja". Ove aktivnosti opisali su kao "neodgovorne, naročito dok istraga traje".

Dženifer Homendi, predsednica američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB), koji pomaže u istrazi, rekla je na X-u da su medijski izveštaji "preuranjeni i spekulativni" i da "istrage ovakvog obima zahtevaju vreme".

U Indiji, Indijsko udruženje komercijalnih pilota osudilo je žurbu da se okrivi posada kao "nepromišljenu“ i "duboko neosetljivu“, pozivajući na suzdržanost dok ne izađe konačni izveštaj.

Sem Tomas, šef Udruženja avio-pilota Indije (ALPA India), rekao je BBC-u da je "spekulacija pobedila transparentnost“, naglašavajući potrebu da se pregledaju istorija servisa aviona i dokumentacija uz podatke sa snimača glasa u kokpitu.

U središtu kontroverze nalazi se kratak snimak iz kokpita u izveštaju – pun transkript, koji se očekuje u konačnom izveštaju, trebalo bi da jasno osvetli šta se zaista dogodilo.

Tanjug AP/Ajit Solanki

 

Kanadski istražitelj avionskih nesreća, koji je želeo da ostane anoniman, rekao je da izvod iz razgovora u izveštaju daje više mogućnosti.

Na primer, "ako je pilot ‘B’ upravljao prekidačima – i to učinio nesvesno ili nehotično – razumljivo je da bi kasnije to porekao“, rekao je istražitelj.

"Ali ako je pilot ‘A’ upravljao prekidačima namerno, mogao je postaviti pitanje znajući da će se snimak glasa u kokpitu analizirati, sa ciljem da skrene pažnju i izbegne identifikaciju sebe kao odgovornog. Čak i ako AAIB na kraju utvrdi ko je šta rekao, to ne daje konačan odgovor na pitanje ‘Ko je isključio gorivo?’ Možda nikada nećemo saznati odgovor na to pitanje“, navodi istražitelj

Istražitelji su za BBC rekli da, iako postoji snažan dokaz da su prekidači goriva ručno isključeni, važno je zadržati "otvoren um“.

Neki piloti sugerišu da bi kvar u FADEC sistemu, koji nadzire stanje i performanse motora, mogao teoretski izazvati automatsko isključivanje ukoliko dobije lažne signale sa senzora.

Međutim, ako je pilotovo pitanje, "zašto si isključio [gorivo]?“ – došlo nakon što su prekidači prebačeni na isključeno (kako navodi preliminarni izveštaj), to bi opovrglo tu teoriju. Konačni izveštaj će verovatno sadržati vremenski obeležen dijalog i detaljnu analizu podataka motora radi razjašnjenja.

Spekulacije su više podstaknute time šta nije rečeno, nego time ko je šta rekao. Preliminarni izveštaj nije otkrio ceo transkript snimka glasa u kokpitu, već samo jednu, vrlo značajnu rečenicu iz poslednjih trenutaka leta.

Ova selektivna objava pokrenula je pitanja: da li je istražni tim bio siguran u identitet govornika, ali je iz saosećajnosti odlučio da ne objavi ostatak? Ili su još uvek nesigurni čiji se glasovi čuju i treba im više vremena da kompletno istraže slučaj pre objavljivanja zaključaka?

Piter Gelc, bivši direktor NTSB, kaže da AAIB treba da objavi transkript snimka sa jasno identifikovanim glasovima pilota.

"Ako su kvarovi počeli tokom poletanja, oni bi bili zabeleženi u snimaču podataka leta (FDR) i verovatno bi izazvali upozorenja u sistemu za upravljanje letom, upozorenja koja bi posada gotovo sigurno primetila i, što je važnije, diskutovala o njima“, navodi on.

Tanjug AP/Ajit Solanki

 

Istražitelji pozivaju na suzdržanost pri izvlačenju zaključaka.

"Moramo biti oprezni jer je lako pretpostaviti da ako su prekidači isključeni, to mora da znači namernu radnju – pilotsku grešku, samoubistvo ili nešto drugo. To je opasan put sa ograničenim informacijama koje imamo“, rekao je Šon Pručnicki, bivši istražitelj avionskih nesreća i stručnjak za avijaciju na Ohaio Stejt univerzitetu.

Istovremeno, kruže i alternativne teorije.

Indijski listovi, uključujući Indian Express, istakli su mogući električni požar u repu kao ključnu tačku. Ali preliminarni izveštaj jasno navodi: motori su se ugasili zato što su oba prekidača za gorivo prebačena na isključeno, što potvrđuju podaci sa snimača. Ako je do požara u repu zaista došlo, verovatno se desio nakon pada, izazvan prosutim gorivom ili oštećenim baterijama, rekao je nezavisni istražitelj.

Prošle nedelje, šef AAIB GVG Jugandhar je naglasio da preliminarni izveštaj ima za cilj da "pruži informacije o tome ŠTA se dogodilo“.

"Još je rano za konačne zaključke,“ rekao je, ističući da istraga i dalje traje i da će konačni izveštaj utvrditi "korenske uzroke i preporuke“. Takođe je obećao da će deliti ažuriranja o "tehničkim ili javnim pitanjima od interesa“ čim budu dostupna.

Ukratko, Pručnicki je rekao da se istraga svodi na dve mogućnosti, ili na namernu radnju ili na zabunu, ili na problem sa automatizacijom.

"Izveštaj ne žuri da okrivi ljudsku grešku ili nameru; nema dokaza da je to urađeno namerno“, dodao je.

Drugim rečima, nema krunskog dokaza, već samo nestrpljivogačekanje na odgovore koji možda nikada neće u potpunosti izaći na videlo, zaključuje BBC.

Komentari (0)

Svet