Biznis lideri

Izveštaj "Digitalne Srbije" o tehnološkim startapovima fokusiranih na globalno tržište: Ko pokreće inovativne biznise

Komentari

Autor: Euronews Srbija

09/03/2022

-

19:35

Izveštaj "Digitalne Srbije" o tehnološkim startapovima fokusiranih na globalno tržište: Ko pokreće inovativne biznise
Izveštaj "Digitalne Srbije" o tehnološkim startapovima fokusiranih na globalno tržište: Ko pokreće inovativne biznise - Copyright Promo/DSI

veličina teksta

Aa Aa

Inicijativa "Digitalna Srbija" objavila je sveobuhvatan izveštaj Startap Skener 2022, koji nudi detaljnu analizu okruženja u kome posluju inovativne domaće tehnološke kompanije fokusirane na globalno tržište.

Ova analiza domaćeg startap ekosistema izrađena je u okviru projekta "Preduzmi ideju", koji konzorcijum okupljen oko Inicijative "Digitalna Srbija" sprovodi uz podršku USAID-a.

U istraživanju je učestvovalo više od 150 domaćih startapa, od ukupno 360 koliko se procenjuje da je aktivno u lokalnom ekosistemu. Startap Skener 2022 omogućio je bolje razumevanje lokalnog ekosistema, lakše identifikovanje prilika i izazova, mogućnosti za unapređenje ekosistema, ali i za njegovu promociju.

"Zahvaljujući podacima koje smo prikupili i obradili, stvoren je preduslov da prepoznamo koje su jake strane našeg ekosistema, a koje to oblasti zahtevaju ulaganje dodatnog napora. Na primer, 20 odsto osnivača startapa čine žene, a skoro trećina startapa ima u osnivačkim timovima i muškarce i žene, što je više od evropskog proseka. Takođe se pokazalo da dve trećine startapa u svom osnivačkom timu imaju i osnivače koji dolaze iz netehničkih oblasti", istakla je Bojana Tomić Brkušanin, direktorka Projekta "Preduzmi ideju".

Promo/DSI

 

Ovakvi rezultati, kako ona dodaje, govore u prilog značaju kreiranja raznolikih i multidisciplinarnih timova za razvoj inovativnih biznisa.

"Posebno nam je drago što iz istraživanja izbija optimizam i energija naših startapera koji se hvataju u koštac sa izazovima i donose svetu novu vrednost. Kada je reč o oblastima u kojima postoji najviše prostora za poboljšanje, kroz Startap skener smo identifikovali da postoji manjak informisanosti o zaštiti intelektualne svojine. Istraživanje je takođe pokazalo relativno slab uticaj formalnog obrazovanja na kreiranje i motivisanje kadrova i osnivača, kao i manjak usklađenosti programa podrške sa potrebama startapa, što nam svima pokazuje u kom pravcu bi trebalo da usmerimo svoje napore u budućnosti", kazala je Bojana Tomić Brkušanin, direktorka.

Startapi, njihovi uspesi i ključni akteri poslednjih godina privlače pažnju javnosti, pa se logično postavlja pitanje ko pokreće inovativne biznise u Srbiji i u kakvim prilikama razvija poslovanje. Prosečan osnivač startapa u Srbiji ima između 30 i 40 godina, diplomu visokog obrazovanja i prethodno iskustvo rada u korporaciji ili vođenja sopstvenog biznisa.

"Samo u prošloj godini domaći startapi privukli su više od 123 miliona evra investicija, a ove godine očekujemo dodatno ubrzanje tempa razvoja ekosistema. Više od polovine startapa koji su učestvovali u istraživanju procenjuju da će njihov biznis u 2022. godini porasti za 50 odsto. Takođe, 150 startapa koji su učestvovali u našem istraživanju planiraju da u 2022. ukupno zaposle preko 800 ljudi. I u pogledu biznisa i u pogledu novih radnih mesta indikovani rast ekosistema dostiže 50 odsto u samo jednoj godini. To potvrđuje naš stav da su znanje i inovacije najveća prilika za Srbiju i da startap ekosistem može biti motor razvoja domaće privrede i ekonomije.", ističe direktor Inicijative "Digitalna Srbija" Nebojša Bjelotomić.

Promo/DSI

 

Startap skener sadrži relevantne podatke i o drugim segmentima startap ekosistema — profili zaposlenih u startapima, vrsta biznis modela, načini finansiranja startapa, uticaj kovida 19 na startap ekosistem, sistem podrške i slično.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis