Biznis vesti

Evropa dodatno zaštitila korisnike finansijskih usluga, stručnjaci očekuju da i NBS usvoji sličnu meru

Komentari

Autor: Euronews Srbija

24/09/2023

-

15:13

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Evropski parlament izglasao je Direktivu o potrošačkim kreditima koja dodatno štiti korisnike finansijskih usluga i propisuje jasniju komunikaciju između banaka i klijenata. Ta direktiva je detaljnija verzija u odnosu na direktivu iz 2008. godine, kojom se izjednačava poslovanje banaka u svim zemljama članicama. 

Među novim direktivama koje evropske banke moraju da poštuju biće i ona da neće biti prekoračenja dozvoljenog minusa bez saglasnosti klijenta, naplate dugovanja odjednom umesto u ratama, a obavezno je pružanje informacija koje su jasne, razumljive i vidljive. Ubuduće će korisnicima finansijskih usluga u Evropskoj uniji informacije biti jasno izložene tako da razumeju proces zaduženja.

To je ono što je i u Srbiji često nepoznanica, ali razlog za to ne mora biti u netransparentnom poslovanju banke. Naime, ukoliko se desilo da korisnik nije upoznat s određenim promenama u poslovanjau, vrlo je verovatno da ga je banka obavestila o tome, ali korisnik tu informaciju nije primio.

Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača Efektiva objašnjava za Euronews Srbija da je i u Srbiji glavno pitanje koliko su građani spremni i koliko zapravo mogu da razumeju "jezik" banaka.

"Lično mislim da ta finansijska pismenost u Srbiji nije baš na nekom odgovarajućem nivou. Mi imamo često slučajeve da ljudi ne razumeju ono što su pročitali i ono što su posle toga potpisali", rekao je.

Sa druge strane Marina Papadakis iz Udruženja banaka Srbije kaže da propisi u Srbiji nalažu da se promena mora objaviti na internet stranici, brošuri i oglasnoj tabli i to minimum 15 dana pre primene, a korisnik mora biti obavešten elektronskom i običnom poštom, kao i putem SMS-a.

"Klijenti moraju ažurirati svoje podatke. Da bi banka na efikasan način obavestila svoje klijente o promenama po određenom kreditnom poslu, promenama nominalnih kamatnih stopa, mora imati ažurne podatke", rekla je ona.

Ipak, preporuka stručnjaka je da korisnici iskoriste svoje pravo i jednom godišnje u Kreditnom birou besplatno provere da li imaju zaduženja u bilo kojim bankama, a da toga nisu svesni. 

Uzelac: Pitanje je trenutka kada će NBS učiniti obavezujućom ovakvu ili sličnu mera 

Kako tržištem u Srbiji dominiraju banke iz država Evropske unije, one po samoj prirodi vežbaju primene Direktive o potrošačkim kreditima i pitanje je trenutka kada će NBS kao obavezujuću propisati ovakva ili sličnu meru, kaže za Euronews Srbija Dušan Uzelac, urednik portala "Kamatica". 

On ističe da je glavni problem u komunikaciji na relaciji banka-klijent i da rešenje nije građanin koji želi da se finansijski edukuje, već vrsta regulatora koji definiše način na koji će banka razumljivije komunicirati sa svojim klijentima.

Euronews

"Nije jedino dovoljno da se neko o nečemu obavesti, potrebno je da to druga strana i razume. Verujem i očekujem da bi i mimo regulative banke trebalo da unaprede svoju poslovnu praksu i da razumljivije komuniciraju, da te promene tarifa ne budu tarifnici na 50 strana, da ne budu ugovori bez objašnjenja za običnog čoveka, a ne za pravnu struku. I to je ono što pravi najviše problema na našem tržištu. Odnos banke sa klijentom. Oni se uglavnom ljute jer nešto nisu razumeli", kaže Uzelac.

Kako objašnjava, regulator je taj koji bi trebalo da reguliše ovo pitanje.

"Finasijska pismenost je tema edukacije. Banke se ne bave edukacijom, već profitom. One su prodavnice novca i sve što čine, rade da bi zaradile, a to rade po zakonskoj regulativi. Ono što može da promeni priču nije čovek, već regulator koji treba da koordiniše tržište sa obavezama ka poslovnim bankama. To je sve pitanje tumačenja, jer i danas postoji zakon koji opisuje kako banka izdaje ponudu, ali i to je nerazumljivo čoveku koji se sa tim susreće možda jednom u životu", kaže on.

Komentari (0)

Biznis