Biznis vesti

Žalbe na uvećane račune za struju i očitavanje brojila: Na koji način možete podneti prigovor?

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

31/01/2024

-

11:01

Žalbe na uvećane račune za struju i očitavanje brojila: Na koji način možete podneti prigovor?
E-Stock/Dimitrije Goll - Copyright E-Stock/Dimitrije Goll

veličina teksta

Aa Aa

Štrajk dela poštara, a nakon toga i hakerski napad na Elektroprivredu Srbije poremetili su tempo dostavljanja računa za struju i odložili rokove za izmirivanje obaveza za oktobar, novembar i decembar. Nedavno je ponovo počeo da radi portal za elektronsko plaćanje. Međutim, mnogi građani se žale da su im decembarski računi višestruko uvećani.

Među njima je i jedna Beograđanka, koja u stanu živi sa suprugom i dvoje dece. Ona za Euronews Srbija tvrdi da je u novembru potrošnja bila 557 kilovat-časova za 29 dana obračunskog perioda, a da je za decembar stigao račun sa obračunatom potrošnjom 701 kilovat-čas za obračunski period 32 dana, pa dovodi u sumnju ispravnost očitavanja.

U EPS-u za Euronews Srbija kažu da u slučaju da smatraju da im je račun neispravan, građani mogu podneti prigovor pisanim putem na adrese sa računa, na šalterima EPS, pozivom kol centra, kao i elektronskim putem.

Kako kažu, na području Srbije ukupno je u januaru 2024. godine primljeno 8.915 reklamacija u odnosu na 3,4 miliona kupaca domaćinstava i da broj pristiglih reklamacija ne odstupa značajno od uobičajenog broja. 

"Primljene reklamacije odnose se na račune novembar i decembar, jer podnošenje reklamacija elektronskim putem nije bilo dostupno tokom decembra. Najčešći razlog opravdanih prigovora je količina utrošene električne energije, odnosno građani su se žalili na očitana stanja na brojilima", navode u EPS-u.

E-Stock/Konstantin Bajčetić

 

Dodaju da su prema dosadašnjim analizama, računi kod kupaca veći od očekivanog zbog uvećane potrošnje, posebno ukoliko je kupac svojom potrošnjom u prethodnom mesecu deo energije potrošio u plavoj, odnosno crvenoj zoni. 

"Postoje i slučajevi da su građani u prethodnim mesecima štedeli i imali popuste od 20 do 40 odsto koji se odobravaju za racionalnu potrošnju. Ako taj popust nije ostvaren u decembru, izvesno je da će iznos za plaćanje biti značajno veći nego u novembru ili oktobru", rekli su u EPS-u.

Naveli su da se poslednji računi koji su dostavljeni građanima odnose na potrošnju električne energije u decembru 2023. godine, da je rok za plaćanje bio je 29. januar 2024. godine, a da građani svoje obaveze mogu izmiriti plaćanjem preko portala Uvid u račun, kao i na šalterima Pošte, banaka i platnih institucija i elektronskim putem. 

Naglašavaju da digitalna pretnja ni u jednom trenutku nije ugrozila proces proizvodnje električne energije, niti bezbednost podataka kupaca. 

"Skoro svi IKT sistemi su u funkciji, uz unapređenu digitalnu bezbednost", dodaju u EPS-u.

Koji je savet potrošačima 

Pritužbe potrošača stigle su i u Udruženje "Efektiva". Pravnik u tom udruženju Jovan Ristić kaže za Euronews Srbija da postoji ogromna sumnja potrošača koji su im se obratili i koji sami očitavaju vrednosti a kojima, kako tvrde, nisu ni očitali potrošnju već su na račun stavljali proizvoljne vrednosti. 

"To se dešavalo u julu i avgustu prošle godine. Tada su potrošači dobijali enormno uvećane račune, a tad nije bilo nikakvog hakerskog napada. Ne znamo šta su hakeri uradili u decembru prošle godine, ali jedino sigurno što mogu da kažem jeste da nisu napali čitače struje. Na osnovu tog merenja izdaje se račun, ne može drugačije. Smatramo da postoji problem očitavanja", rekao je Ristić. 

Da bi se, kako je objasnio, formirala vrednost u računu, mora prvo da se očita brojilo jer zakon kaže da se račun izdaje na osnovu očitanog stanja, na osnovu merenja koje se obavlja na mesečnom nivou. 

On kaže da potrošači koji sumnjaju na ispravnost iznosa na računima koje su dobili, mogu da ulože pisanu reklamaciju i da je pošalju mejlom, preporučenom poštom na adresu koja se nalazi na računu ili da odu u filijalu EPS-a sa unapred pripremljenom i potpisanom reklamacijom. 

Kako je dodao, na šalteru treba da predaju reklamaciju koju su sačinili u dva primerka i da je "svaki trgovac je dužan da zaprimi reklamaciju i izda potvrdu da je reklamacija zaprimljena".

Rok za odgovor na reklamaciju je osam dana. Ristić naglašava da odgovor na reklamaciju obavezno sadrži i odluku o reklamaciji. 

"Znači, ne može da se napiše 'videćemo, javićemo se, saznaćemo, ako vam umanjimo račun vi ste u pravu, ako vam ne umanjimo niste u pravu', nego odluka glasi - usvajamo reklamaciju ili odbijamo reklamaciju", kaže Ristić. 

Koji iznos platiti

Kada je reč o plaćanju računa, Ristić je rekao da plaćanje povezano sa zaštitom od isključenja i objašnjava da nije potrebno da potrošač koji je dobio uvećan račun plati ceo iznos, nego svoju prosečnu potrošnju. 

"Neka to učini opštom uplatnicom, ne onom EPS-ovom koja je neobeležena, i u polje gde piše svrha uplate obavezno napiše 'uplata nespronog dela racuna za decembar 2023. godinu'. Naša preporuka je da se nadalje svi računi plaćaju opštim uplatnicama i da se na njima obavezno u polju svrha uplate napišu mesec i godina, da ne koriste EPS-ove uplatnice koje su neobeležene i sa kojima ne možete da dokažete da ste platili za određeni mesec. Mi smo pokušali da EPS nateramo da to izmeni, pokrenuli smo kolektivni potrošački spor u vezi sa računima pred Ministarstvom trgovine koji još stoji pune dve godine, po njemu se ne postupa", navodi Ristić. 

E-Stock/Konstantin Bajčetić, Dimitrije Goll, profimedia

 

Dodaje da bi bilo dobro da potrošač tu uplatnicu priloži uz reklamaciju. 

Ristić navodi da Zakon o zaštiti potrošača kaže da ako potrošač plati nesporni deo svoje potrošnje, onda ne može da mu se isključi struja.

"Struja se može isključiti ili bilo koja usluga od opšteg ekonomskog interesa ako puna dva meseca ne platite određeni račun, onda dobijete opomenu pred isključenje. Ne mogu da vas isključe ali mogu da vas tuže za onaj iznos koji niste platili, ako oni tvrde da je sve bilo u redu", dodao je on. 

"Problem postojao i ranije" 

Ristić je naveo da situacija u vezi sa uvećanim računima za struju ne dešava prvi put. Podseća da je u zimu 2016. na 2017. bila "ogromna afera" sa EPS-om koja je ukazivala na neočitana ili pogrešno očitana brojila. 

"U zimu 2016. na 2017. bilo je toliko pritužbi da su na kraju pod medijskim pristiskom koji je tada bio mnogo veći, neki rukovodioci EPS-a smenjeni, uključujući i direktora EDB. Imali smo istu takvu aferu u julu i avgustu 2023. koja je gotovo potpuno prošla ispod radara. Tada su potrošači dobijali enormno uvećane račune", rekao je Ristić. 

On tvrdi da je Elektroprivreda Srbije tokom jula i avgusta prošle godine potrošačima neosnovano odbijala reklamacije, pozivajući se na to da ona nije nadležna da rešava taj problem već novoformirana firma Elektrodistribucija Srbije. 

"Odbiju vam reklamaciju, stave vam to obaveštenje i kažu vam da se obratite njima. To je nezakonito, to je obmana potrošača zato što EPS i dalje izdaje račune za struju, vi ste u odnosu preko račuan sa EPS, niste ni sa čitačkom službom, ni sa Elekttodistrivbucijom niti sa bilo kojm drugom firmom u tom sistemu. Prema tome, EPS je dužna da ogovori na reklamaciju, a kako će to oni među sobom da reše, to se potrošača ne tiče", rekao je Ristić. 

Pozivajući se na podatke EPS-a, Ristić kaže da je u julu i avgusta prošle godine oko 1.200 potrošača uložilo reklamacije, a da je 600 rešeno pozitivno. 

On je pozvao potrošače da budu uporni i da ne odustaju. 

Komentari (0)

Biznis