Biznis vesti

"Evropska autoindustrija se i pre carina borila sa svojim demonima": Šta mogu da očekuju kupci automobila u Srbiji?

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

05/05/2025

-

17:00

veličina teksta

Aa Aa

Američki predsednik Donald Tramp odlučio je da poštedi proizvođače automobila koji proizvode u SAD plaćanja kumulativnih carina na vozila i uvozne rezervne delove i odobrio im je, takođe, privremeno smanjenje. Postavlja se pitanje u koji položaj ovakve odluke dovode proizvođače automobila iz Evrope, kao i kako će Trampove odluke uticati na uvoz polovnih automobila koji se najčešće voze u Srbiji i kako će se ponašati globalna tržišta. 

Da je ono što je za sada "uklesano u kamenu" jeste potpuno otvoren i eskaliran trgovinski rat SAD sa Kinom kaže novinarka Bloomberg Adrije Asija Francisti. 

Ona za Euronews Srbija navodi da je Kina, inače, vrlo važan dobavljač i sirovina i autodelova, a ujedno jedno od najvećih tržišta za mnoge autoproizvođače kako u Evropi tako i u Sjedinjenim Američkim Državama, uključujući i Teslu kao proizvođača električnih automobila. 

"To je problem za sve autoproizvođače. Što se tiče same Evrope, mislim da tu ima nekog otvorenog prostora za pregovore, jer je bilo jasno da Tramp koristi pretnju tih carina kao način da naprosto istera nešto svoje. Ko je pokleknuo? Kina je primer nekoga ko naprosto nije hteo da pregovara, nije hteo da ulazi u tu priču iz neke slabije pozicije, iz pozicije nekoga ko moli. S druge strane, Evropa na neki način verovatno doživljava da ima više toga da izgubi u ovim pregovorima sa Trampom. Tako da je sada to otvoreno pitanje, ali ne bi me čudilo da na kraju ipak sve carine prođu onako kako je i najavio", rekla je ona. 

Ona navodi da je svakako u ovom trenutku Kina u goroj poziciji s obzirom na visinu carina od 145 odsto koje su joj uvedene. 

Prema njenim rečima, poseban problem za Kinu u odnosu na Evropu je što Kina ima ogroman suficit na svom tržištu koji, inače, pokušava da nadomesti tako što masovno izvozi

"To je i koren trgovinskog sukoba, posebno između Evrope i Kine, gde Evropa naprosto gubi konkurentnost na sopstvenom tržištu kada Kina upumpava gomilu proizvoda i to jeftinih, a sada i sve kvalitetnijih, kako godine prolaze. Dakle, Kina je tu u tom gorem položaju. Sada zaista mora da se potrudi da pojača svoju domaću potrošnju o kojoj se toliko govori. Videćemo naravno kako će kineska vlada reagovati na sve to. Oni su prilično oprezni u načinu na koji upumpavaju stimulanse u sopstvenu privredu. S druge strane, za Evropu je sada otvorena pozicija, ali evropski autoproizvođači su se i pre ovoga borili sa nekim svojim demonima", rekla je Francisti.

Automobilska industrija svakako nije bila u dobroj situaciji ni prethodnih godina. 

Željko Regoda sa sajta autoinfo.rs kaže za Euronews Srbija da je to upravo zbog tog kineskog rasta izvoza, navodeći da su Kinezi preplavili Evropu jeftinijim vozilima od evropskih, koja više nisu tako slabijeg kvaliteta kao što je nekad bilo

profimedia

 

"To je jednostavno dovelo u lošu poziciju mnoge evropske proizvođače automobila koji su u strahu od gubitka sopstvenog tržišta praktično uveli Kini carine takođe. To je prethodilo svemu ovome. Onda se desilo ovo što se desilo sa Trampom i sada imamo takvu situaciju da možemo reći da je zaista neizvesno. Mi ne znamo šta će da se dogodi sledeće", rekao je on. 

Kada je reč o Srbiji, Regoda kaže da je prošle godine zabeležen blagi porast prodaje novih vozila u odnosu na prethodnu godinu, za oko 10 odsto. 

"Međutim, mnogo više je prodato polovnih vozila. Njihove cene takođe rastu. Ja sam gledao malo statistiku sa našeg portala Polovni automobili koji je najveći i koji ima dosta podataka o tome. Tamo se može primetiti jedan rast cena polovnih automobila u odnosu na prva tri meseca prošle godine. To nije neki veliki rast, ali su porasle cene, pre svega i zbog ulaznih troškova. Razgovarali smo malo sa uvoznicima tih polovnih automobila. Oni se žale da plaćaju velike uvozne troškove prilikom uvoza polovnih vozila u Srbiju. To je tako već godinama", rekao je on. 

Novi automobili otprilike koštaju koliko i u inostranstvu. 

"Nažalost, prošle godine smo prodali samo 27.000 novih vozila i to je blagi rast u odnosu na 2023. ali je rast. I porastao je kako broj prodatih putničkih, tako i lakih dostavnih vozila", kaže Regoda. 

Uvozni troškovi podrazumevaju carinu i PDV.  Regoda navodi da po Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju sa Evropskom unijom i prema Sporazumu o slobodnoj trgovini koji Srbija ima sa EU, carine na evropske proizvode trebalo bi postepeno da budu smanjivane do ukidanja, ali da je to samo na papiru.

Međutim, dodaje, u praksi carinski organi Srbije prilikom uvoza traže dokaz jer uslov za oslobađanje od carina je da se dokaže da je roba koja se uvozi evropskog porekla, odnosno da u njoj nema više od 40 odsto van evropskih delova.  

Kako je naveo, dokaz za to je tzv. EUR 1 dokument, koji se priloži na carini i onda se to vozilo oslobađa carinskih troškova i plaća se 20 odsto ulazni PDV. 

"Ako nemate taj dokument, onda plaćate carinu od 12,5 odsto. Iako je automobil Volkswagen, znamo gde je proizveden Volkswagen, znamo da u njemu nema van evropskih delova više od 40 odsto, ali ako vi nemate taj papir, vi morate da platite i carinu i PDV. A taj papir proizvođači i prodavci automobila odavno više ne izdaju ili ga vrlo retko izdaju, tako da faktički i naša carina postupa po zakonu, tamo piše da vi morate da dokažete, dokaz za to je EUR 1. Nemate EUR 1, morate da platite", rekao je Regoda.

Kada se plati carina i još 20 odsto PDV, kaže on, onda ne mogu polovni automobili da budu jeftini u Srbiji. 

"Zato ako pogledate naše i strane sajtove , vidite ogromnu razliku u ceni, kao da je standard kod nas nekoliko puta veći, a znamo da nije, nažalost", dodaje on. 

"Kozmetički potez" 

Povodom Trampove odluke da poštedi proizvođače automobila koji proizvode u SAD plaćanje kumulativnih carina i carina na delove za automobile i na pitanje šta to tačno podrazumeva za automobilsku industriju i može li da poboljša situaciju, Francisti je rekla da je to samo kozmetički potez i da su to u suštini vrlo male olakšice. 

"Sada neće biti kumulativno, ali i dalje postoje brojne carine. Postoje olakšice za aluminijum i čelik, ali i te olakšice su vrlo kratkoročne. Dakle, već za dve godine one više neće biti na snazi. Naravno, cilj svega toga je da se podstakne proizvodnja u SAD, ali dve godine nije dovoljno da se izgrade novi fabrički pogoni u SAD, to nije dovoljno da se promene lanci snabdevanja, koji su, videli smo i tokom COVID-a, daleko osetljiviji nego što se ranije mislilo", rekla je ona. 

Tanjug/AP/Charles Krupa

 

Te kozmetičke promene bi, kako navodi Francisti, trebalo da ide na ruku američkim autoproizvođačima, General Motorsu i Fordu, ali i dodaje da su od početka godine na berzama najviše patile deonice upravo tih kompanija. 

Na pitanje da li se u Srbiji već osećaju posledice Trampovih carina kada je reč o tržištu automobila ili to treba očekivati za nekoliko meseci, Regoda je rekao da za sada još uvek nema nekih značajnih poremećaja, ali da se mogu očekivati svakako jer će cene, dodaje, neminovno da rastu

"Ti evropski proizvođači koji sada imaju problem, odnosno mnogo ih više košta da izvezu svoja vozila u Ameriku, oni će pokušati da nekako reše to pitanje, da smanje troškove, već znamo da otpuštaju radnike, da postoji veliki problem. To se svakako neće dobro odraziti na cene kod nas. Ono što nije loše u celoj priči, čemu mi možemo da se nadamo, to je da je Sporazumom o slobodnoj trgovini sa Kinom predviđeno u narednih osam godina postepeno smanjenje carina na uvoz automobila iz Kine i novih, i polovnih, i električnih, i benzinskih i ostalih. To postepeno smanjenje na neki način omogućiće nam da kupujemo malo jeftinije ta vozila, koja inače nisu skupa i jeftinija su od vozila evropskih proizvođača", rekao je on. 

S druge strane, kako kaže Regoda, treba da se reši problem nabavke, problem rezervnih delova i servisiranja tih vozila. 

"Imam utisak da su Kinezi možda malo neozbiljno shvatili tu priču, kao - evo mi smo došli tu, imamo, nudimo to, a još nisu obezbedili sve te stvari. Očekujemo da se to desi, ali bez toga ne možemo govoriti o nekoj ozbiljnijoj trgovini", rekao je sagovornik Euronews Srbija.

Zašto su evropski proizvođači automobila u problemu?

Govoreći o padu akcija američkih proizvođača automobila i situaciji na berzi kada je reč o uticaju carina i trgovinskom ratu Kine i SAD, Francisti kaže da je situacija takva da se bukvalno stvari promene u 2-3 dana. 

"Ponekad su u pitanju čak skokovi od 10 odsto, koji su možda tipični za kineska tržišta, ali ne toliko za evropska i američka. Kod svih evropskih autoproizvođača vidljiv je taj dramatičan pad kada su te carine ozvaničene, ali većina njih se u suštini oporavila. Tako da, na primer, na nivou od početka godine većina njih beleži neki blagi jednoprocentni pad ili neku stagnaciju. Ima čak par proizvođača koji su u zelenom, ali nije samo do carina. Dakle, carine jesu bile ozbiljan udarac za autoindustriju, ali evropska autoindustrija se borila sa svojim problemima i, na primer, ako gledamo na godišnjem nivou, od maja prošle godine, takođe nema ni jednog evropskog proizvođača koji nije imao dvocifren pad vrednosti deonica", rekla je ona. 

Na tržištima se razmišlja o električnim vozilima, a Francisti kaže da su evropski autoproizvođači ostali daleko iza i SAD i Kine. 

"Amerika ima Teslu, ima Rivian, s druge strane Kina ima taj BYD kom se pre više od 10 godina Ilon Mask smejao, a sada se smenjuju na mestu najprodavanijeg proizvođača električnih vozila. Evropski proizvođači su ostali tu u zapećku s obzirom na to da oni moraju i da održavaju tu svoju proizvodnju svojih tradicionalnih modela vozila, a da istovremeno ulažu i prodaju električna vozila. Taj plan baš nije uspeo", rekla je ona. 

Kako je dodala, u Americi Tesla ima sve svoje resurse posvećene električnim vozilima, u Kini postoje i državna podrška i subvencije, a u Evropi kompanije koje su se već mučile i sa COVID-om i sa lancima snabdevanja, sada moraju da drže korak i da odvoje i tu liniju proizvodnje koja naprosto ne funkcioniše. 

"To je nešto što je u stvari dosta obeshrabrilo investitore kada je reč o evropskoj autoindustriji. Naravno nije jedina stvar, ali je jedna od bitnih i jedna od temelja na kojima investitori razmišljaju", rekla je sagovornica Euronews Srbija. 

Na pitanje kolika je potražnja za električnim vozilima u Srbiji i da je tržište dovoljno otvoreno za te inovacije u automobilskoj industriji, Regoda kaže da kupci u Srbiji još uvek nisu "prelomili" u glavi da bi trebalo da pređu na električna vozila, a da za mnoge to nije ni moguće zbog cena tih električnih vozila. 

On međutim, navodi da se stvari polako menjaju i da kineski proizvođači sa sve kvalitetnijim modelima tope to nepoverenje kod kupaca u Srbiji. 

"Onog momenta kada servisna mreža bude kompletna i kada bude normalna nabavka rezervnih delova, stvari će značajno da se promene. Naravno, to treba da prati i naša infrastruktura. Nama je obećano da ćemo dobiti još mnogo novih mesta za punjenje. Govorim prvenstveno o javno dostupnim punjačima, ne o privatnim, kao što postoje u nekim tržnim centrima", rekao je on. 

Punjača, kako dodaje, nema dovoljno i trebalo bi da ih bude još dva, tri puta više. 

On navodi da se polako u glavama kupaca menja taj stav o električnim vozilima, jer su ona budućnost u Evropi i elektrifikacija neminovno dolazi. 

Regoda je rekao da su "muke" evropskih proizvođača sve stroži standardi po pitanju bezbednosti i po pitanju ekologije. 

"Od proizvođača vozila se zahteva da u vozila montiraju nove sisteme zaštite, da zagađenje vazduha bude što manje, emisija ugljen-dioksida što manja. To naravno poskupljuje proizvodnju i na kraju cena raste. S druge strane, tu je sve jeftinija kineska konkurencija i zbog toga su evropski proizvođači zaista u problemu", rekao je on.

Profiti Volkswagena i Mercedes-Benz-a pali su za 40 odsto međugodišnje, dok je kompanija Mercedes-Benz saopštila da neće objavljivati godišnje izglede zbog velikih neizvesnosti koje proističću iz američke carinske politike. 

Kako navodi Mercedes, carine američkog predsednika Donalda Trumpa i efekti na tržište automobila su toliko nejasni da je nemoguće pouzdano proceniti razvoj poslovanja u ostatku ove godine tekuće.

Francisti kaže da ne veruje da su američke carine dobra stvar za bilo koju industriju, posebno autoindustriju, kao i da će se posledice ovih potresa osećati još dugo nakon što Tramp ode iz Bele kuće. 

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis