Biznis vesti

Putnik ima pravo na naknadu zbog odlaganja ili kašnjenja leta: Na koji iznos može da računa u slučaju "overbooking-a"?

Komentari
Putnik ima pravo na naknadu zbog odlaganja ili kašnjenja leta: Na koji iznos može da računa u slučaju "overbooking-a"?
Putnik ima pravo na naknadu zbog odlaganja ili kašnjenja leta: Na koji iznos može da računa u slučaju "overbooking-a"? - Copyright Tanjug/Vladimir Šporčić, profimedia

Autor: Lj. Gradinac

12/07/2025

-

19:14

veličina teksta

Aa Aa

Sezona letnjih odmora uveliko je počela i mnogi su već isplanirali na koju će destinaciju otputovati. Oni koji će na putovanje avionom, treba da vode računa o ostvarivanju prava u slučaju kašnjenja ili otkazivanja leta. U Udruženju Efektiva za Euronews Srbija kažu da su već počeli da dobijaju pritužbe putnika. 

Dejan Gavrilović iz tog udruženja navodi da pritužbe te vrste dobijaju tokom cele godine, ali da je taj broj veći tokom letnjih meseci. 

"Tokom letnjih meseci je i više letova zato što su aktuelna letovanja, pa onda samim tim dolazi do više grešaka u svim tim opercijama, onda kvarovi aviona, dešavaju se odlaganja letova, pa ima i žalbi putnika", kaže on.

Na jednom letu koji je kasnio ili je odložen, od ukupno 200 putnika, kaže Gavrilović, udruženju se obrati od pet do 15 putnika. 

"Ostali se ne žale iz nekog razloga ili ne znaju da imaju pravo na naknadu, ili ih to ne zanima, ili ne veruju da će dobiti naknadu. Ali taj broj žalbi prema nama ne pokazuje i pravo stanje broja kašnjenja tih letova", rekao je Garvrilović. 

Dešavalo se, dodaje on, da im se javljaju putnici za neke linije za koje udruženje nema ingerencije, kao što su, na primer letovi po Aziji. 

"Oni putnici koji nam se jave, na primer, za Wizz Air i za letove Air Srbije, mislim da 98 odsto njih je naplatilo odštetu. To se odnosi na one postupke koji su okončani, ima još dosta tu ljudi koji su u postupku. Svi će oni dobiti pare", rekao je Gavrilović. 

U kojim slučajevima se isplaćuje naknada? 

Putnici imaju pravo na odštetu u slučaju da im je let otkazan ili kasni duže od tri sata, a da uzrok kašnjenja nije viša sila poput vremenskih uslova, vanredno stanje ili štrajk osoblja na aerodromu. 

"To je viša sila, za sve drugo avio-kompanija mora da isplati naknadu. Naprave overbooking pa neko ne uđe na let i tada putnik ima pravo na naknadu, ili kvar na avionu ili se posada promenila, kasni, sve su to razlozi da avio prevoznik isplati naknadu od 250 do 600 evra po putniku", rekao je Gavrilović. 

Tanjug/AP Photo/Ebrahim Noroozi

 

On objašnjava da se naknada isplaćuje za kašnjenja duža od tri sata, pri čemu se gleda vreme sletanja aviona. 

"Ako je trebalo da sleti u 12, a on sleteo u 15.05, znači to je osnov za naknadu", rekao je Gavrilović. 

On navodi da ima i pritužbi zbog "overbooking-a". 

"To avio-kompanije rade sa namerom. Krenu da prodaju avio karte jeftinije, pa kako se bliži let, verovatno prodaju karte sve skuplje, pa onda kad napune avion, a imaju još uvek tražnju, onda prodaju još deset skupljih karata, a otkažu ovih deset jeftinih i njima kažu overbooking", rekao je on. 

U tom slučaju, ako putnik ne otputuje, ima pravo da mu se vrati novac od plaćene karte. 

"Plus ima pravo na naknadu zbog otkazivanja leta, zbog kašnjenja leta, plus ima pravo na naknadu štete. Imamo i tih slučajeva da, recimo, oni kažu nekome da je overbooking u pitanju - ne možeš da letiš danas, ali evo dajemo ti da letiš sutra. I njemu propadne dan smeštaja u hotelu koji je platio, na primer, u Barseloni. Onda ima pravo na naknadu i za taj dan smeštaja", rekao je Gavrilović. 

Na naknade u slučaju otkazivanja ili kašnjenja letova, kao i "overbooking-a", mogu da računaju oni koji imaju karte za redovne letove. 

"Ovo pravilo važi kada su u pitanju redovne linije, a kada su čarter ili redovne linije, ali je karta kupljena u okviru turističkog aranžmana, onda za kašnjenje leta odgovara turistička agencija. To znači da ako dođe do kašnjenja leta, putniku je turistička agencija dužna zbog nesaobrazne usluge da umanji cenu aranžmana", rekao je Gavrilović. 

On kaže da se u praksi ne dešava da one to urade, jer turističke agencije neće to da urade samovoljno. 

"Ali, kad dobiju tužbu, onda to i urade", naveo je Gavrilović. 

 

Komentari (0)

Biznis