Novosti

Reforma avio-saobraćaja u EU: Naplata ručnog prtljaga i nadoknada za kašnjenja letova tema novih pregovora?

Komentari
Reforma avio-saobraćaja u EU: Naplata ručnog prtljaga i nadoknada za kašnjenja letova tema novih pregovora?
Reforma avio-saobraćaja u EU: Naplata ručnog prtljaga i nadoknada za kašnjenja letova tema novih pregovora? - Copyright pixabay

Autor: Euronews

03/06/2025

-

16:00

veličina teksta

Aa Aa

Evropska unija razmatra naplatu ručnog prtljaga i smanjenje prava na nadoknadu za kašnjenja letova, a te teme biće na dnevnom redu kada se ambasadori 27 zemalja članica sastanu u sredu u Briselu.

Kako navode dva izvora bliska pregovorima, zemlje članice EU raspravljaće o predlozima koji bi omogućili aviokompanijama da naplaćuju prtljag koji se unosi u kabinu, kao i da se nadoknada za kašnjenja isplaćuje samo za duža zadržavanja.

Ove promene deo su šire reforme prava avio-putnika u EU, o kojoj će ambasadori pregovarati u sredu, a dan kasnije će se predlozi naći pred ministrima saobraćaja EU.

Prema nacrtu, predviđa se uvođenje jedne besplatne torbe koju bi putnici mogli da smeste ispod sedišta, dok bi za ostali ručni prtljag – onaj koji ide u kabinske pregrade – mogla da se uvede dodatna naplata. Ova ideja o svojevrsnom "porezu na kabinski prtljag" izaziva burne reakcije i još uvek nije sigurno da će biti usvojena.

Rasprava se dodatno zahuktala prošlog meseca kada je Evropska organizacija potrošača (BEUC) podnela žalbu protiv sedam niskobudžetnih aviokompanija zbog, kako tvrde, neosnovanih taksi za ručni prtljag. Ukupno 16 potrošačkih udruženja iz 12 zemalja članica podržalo je ovu žalbu.

"Sud pravde EU jasno je rekao da je ručni prtljag sastavni deo osnovne cene avionske karte. Ne bi smeo da se posebno naplaćuje, pod uslovom da je razumnih dimenzija", rekao je advokat BEUC-a, Stiven Berger.

"Svedoci smo da sve više aviokompanija uvodi naknade za ručni prtljag. Potrebna su jasna pravila – putnik mora imati pravo da bez dodatne naplate unese torbu ili mali kofer", dodao je.

Međutim, evropske aviokompanije imaju drugačije tumačenje zakona. Kevin Hajni, direktor komunikacija organizacije Airlines for Europe (A4E), koja okuplja 17 avio-kompanija i pokriva 80 posto evropskog vazdušnog saobraćaja, kaže da zakon omogućava kompanijama da samostalno kreiraju svoje cenovne pakete.

"Trenutni predlog, koji dolazi iz poljskog predsedavanja Savetom EU, ima za cilj da ujednači pristupe između aviokompanija i definiše dimenzije ličnog prtljaga, kako bi sve bilo transparentno i jasno", naveo je Hajni, prenosi Euronews.

EPA/DAREK SZUSTER

 

U ovom političkom sukobu, očekuje se da Španija stane na stranu potrošača. Naime, prošlog novembra, Madrid je kaznio pet aviokompanija sa ukupno 179 miliona evra zbog nepoštene prakse, među kojom je bila i naplata ručnog prtljaga.

Manja nadoknada za kašnjenja?

Ambasadori EU u sredu će raspravljati i o predlogu izmene pravila o kompenzaciji u slučaju kašnjenja letova, što izaziva zabrinutost i kod potrošača i kod aviokompanija – ali iz različitih razloga.

Evropska komisija je još 2013. predložila da se prag za pravo na nadoknadu podigne sa tri na pet sati kašnjenja. Novi tekst, koji sada dolazi pred članice EU, predviđa pomeranje tog praga na četiri sata za osnovnu nadoknadu, a zatim i dodatni od šest sati u zavisnosti od dužine leta.

Trenutno, putnici mogu ostvariti nadoknadu od 250 do 600 evra za kašnjenja duža od tri sata. Pravilnik se odnosi na sve letove koji polaze iz EU, bez obzira na aviokompaniju, kao i na letove ka EU koje obavljaju evropski prevoznici. Ne važi za dolazne letove koje izvode aviokompanije van EU, niti za letove sa presedanjem u Evropi koje izvode takve kompanije.

Za A4E, ovaj predlog je korak napred. "Ako dođe do tehničkog kvara, potrebno je vreme da se obezbedi zamenski avion ili posada. Povećanjem praga za nadoknadu, dobijamo realnu šansu da ispravimo situaciju bez dodatnih troškova", tvrdi Hajni.

BEUC se, međutim, protivi ovom predlogu, jer smatra da bi on lišio veliki broj putnika prava na nadoknadu.

"Ako se ovaj tekst usvoji u sadašnjoj formi, šaljemo veoma lošu poruku potrošačima – da odustajemo od osnovnih prava na putovanjima", upozorava Stiven Berger.

Ishod pregovora i dalje je neizvestan. "U Savetu trenutno postoje dva suprotstavljena tabora – jedni brane pravo na nadoknadu nakon tri sata kašnjenja, dok drugi traže pragove od pet i čak devet sati u zavisnosti od dužine leta. To je sada glavni kamen spoticanja", kaže Berger.

Za blokadu predloga bilo bi dovoljno da se desetak zemalja usprotivi. Pre sastanka ambasadora, Nemačka i Španija izražavale su protivljenje bilo kakvom umanjenju prava na nadoknadu. Ali, predlog se mora usvojiti u celini – što znači da odbijanje izmene kompenzacija automatski ruši celu reformu.

Komentari (0)

Putovanja