Zašto i dalje moramo da koristimo “airplane mode” kada letimo avionom?
Komentari
07/05/2025
-19:00
Letenje je često izazovan i naporan deo putovanja, posebno tokom vrelih letnjih meseci kada se očekuju velike temperature i izazovi sa održavanjem udobnosti i sigurnosti. Jedan od, naizgled, jednostavnih saveta koji mnogi zaboravljaju ili ignorišu jeste postavljanje mobilnog telefona na airplane mode (režim letenja). Iako na prvi pogled ovo deluje kao obična mera, postoje jaki razlozi zašto je obavezno tokom leta koristiti ovu opciju i kakve posledice mogu nastati ukoliko se to zanemari.
Kako je sve počelo?
Početak preporuka za isključivanje ili prebacivanje telefona u airplane mode tokom leta vuče korene iz ranih 2000-ih, kada su mobilni telefoni postali široko dostupni i sve popularniji. U to vreme, vazduhoplovne vlasti, pre svega Federalna uprava za avijaciju (FAA) iz SAD, kao i evropska regulatorna tela, počeli su da preporučuju ili zahtevaju da putnici isključuju svoje uređaje ili ih stave na airplane mode tokom poletanja i sletanja. Razlog je bio u elektromagnetnim smetnjama koje uređaji mogu emitovati tokom emitovanja signala letelice, iako je u to vreme postojala i znatiželja, ali i sumnja oko toga da li ovi signali zaista izazivaju probleme sa avionom.
Sa razvojem tehnologije i povećanjem broja uređaja u kabini, postalo je jasno da je više nego ikada potrebno imati standardizovane sigurnosne protokole, jer elektromagnetske interferencije, iako retko, mogu omesti navigacione i komunikacione sisteme u avionu. Koncept je ubrzo dobio široku podršku međunarodnih regulatornih tela, čime je postojanje režima letenja od sredine 2000-ih postalo zvaničnan standard u avijaciji.
Zašto je važno staviti mobilni u režim letenja?

Pexels
Najvažniji razlog za prebacivanje telefona u airplane mode jeste sprečavanje elektromagnetnih smetnji koje uređaj emituje, pa čak iako one mogu delovati minorno, njihova kumulativna moć i mogućnost da poremete važan sistem nisu zanemarljivi. U vreme kada su avioni emitovali i primali navigacionu i komunikacionu opremu putem radio-talasa, ove smetnje mogle su izazvati probleme u navigaciji, što je u najgorim slučajevima moglo dovesti do odlaganja ili, u najrizičnijim scenarijima, do zabluda u izvođenju vazdušnih manevara.
Još jedan važan razlog jeste sigurnost tokom poletanja i sletanja. U tim ključnim fazama leta, postoje stroge procedure i komunikacija koja treba biti jasna i što je manje moguće podložna ometanjima od strane uređaja putnika. Upravljačke platforme aviona su projektovane tako da rade u okruženju bez elektromagnetnih smetnji, pa je stoga jasno naglašeno da je ovo vreme kada je telefon u airplane mode ili isključen.
Takođe, u današnje vreme, mnogi avio-kompanije omogućavaju korišćenje Wi-Fi-ja tokom leta putem posebnih sistema, ali i dalje je preporučljivo da uređaj bude u režimu letenja, dok se internet koristi putem onboard Wi-Fi mreže. Time se eliminiše rizik od ometanja navigacionih sistema, istovremeno omogućavajući pristup internetu na siguran način.
Šta se može dogoditi ako telefon ostane uključen?
Iako većina ljudi smatra da je to samo formalnost, ostavljanje uključenog telefona tokom leta može imati određene posledice, iako nijedna od njih do sada nije dovela do katastrofalnih posledica. Ipak, postoje realni rizici i, najvažnije, pitanja bezbednosti.
Pexels
U slučaju da telefon ne bude u režimu letenja tokom leta, ovo su moguće posledice:
Moguće elektromagnetske smetnje - iako je moderna avijacija mnogo otpornija, postoje slučajevi kada elektromagnetne smetnje uzrokovane uređajima putnika mogu pogoršati rad avionske opreme, posebno na nižim visinama ili tokom složenih faza leta. Iako je do danas zabeležen mali broj incidenata direktno izazvanih ovim problemom, naučni eksperimenti su pokazali da bi, u specifičnim okolnostima, radio-signal sa telefona mogao uticati na digitalne sisteme aviona, poput navigacionih i komunikacionih uređaja.
Interferencija sa navigacionim i komunikacionim sistemima - u ekstremnim slučajevima, širi signal telefona ili Wi-Fi konekcije može ometati rad navigacionih uređaja ili komunikacionu opremu, što u najgorem slučaju dovodi do gubitka kontrole nad avionom ili do nepreciznosti u navigaciji. Iako je takav scenario teorijski i retko se događa, industrija i dalje preporučuje striktno pridržavanje pravila.
S obzirom na to da mobilni telefoni često emitju nepoznate RF (radio-frekvencijske) talase, mogu izazvati i probleme sa drugim uređajima u avionu ili prouzrokovati poremećaje u radu sistema za emitovanje informacija, što može uticati na tok leta.
Potencijalni incidenti na letu - iako nije zabeležen nijedan ozbiljan ili fatalan incident izazvan ostavljanjem telefona uključenog tokom leta, u literaturi postoje pojedinačni slučajevi sumnji na to da je elektronski uređaj izazvao kvarove ili ometao sistem u kabini. Na primer, postoje izveštaji u kojima su se pojavile smetnje u radu navigacionih uređaja ili u izjave posade o ometanju signala, ali se ti slučajevi najčešće pripisuju drugim razlozima ili su ostali registrovani kao nepoznati.
U svakom slučaju, preporuka i zakoni širom sveta ostaju da putnici tokom leta uključuju airplane mode na telefonima. Uprkos tome što je raznovrsna tehnologija danas napredovala, sigurnosni pristup i dalje ostaje važan zbog održavanja standarda bezbednosti i preventivnih mera.
Komentari (0)