Nova dimenzija luksuza: Da li su TikTok i generacija Z zaslužni za procvat evropskog tržišta?
Komentari
20/07/2025
-12:39
Uprkos globalnom usporavanju sektora luksuzne robe, Evropa beleži rast. U 2024. godini, vrednost tržišta u ovom regionu porasla je za tri odsto i dostigla skoro 110 milijardi evra. Šta se krije iza ovog paradoksa?
Vrednost evropskog tržišta luksuzne robe porasla je na skoro 110 milijardi evra u 2024. godini, prenosi Euronews.
"To je rezultat više faktora koji se poklapaju", ocenjuje Rafal Dževjecki, direktor TikToka za Centralnu Evropu, u intervjuu za Euronews.
"Oporavak turizma posle pandemije, povoljni devizni kursevi i sve veći značaj emocionalne potrošnje. Evropski luksuz postao je dostupniji."
Po njegovom mišljenju, ključnu ulogu ima generacijska promena. Novi potrošači luksuza više ne kupuju zbog prestiža. Oni kupuju za sebe. To potvrđuje i popularnost haštaga #selfgifting, koji je samo u skorije vreme zabeležio rast od 110 odsto na TikToku.
"Svedoci smo eksplozije sadržaja u kojem korisnici proslavljaju svoja dostignuća kupujući sebi poklon", rekao je Dževjecki, dodajući da "nije reč o demonstriranju statusa, već o uživanju, zadovoljstvu i samoizražavanju".
Poljski luksuz osvaja svet
Na tom planu, Poljska se izdvaja impresivnim rezultatima. Domaće tržište luksuza poraslo je čak 24 odsto na godišnjem nivou u 2023. godini - daleko iznad evropskog proseka. Najbrže rastući sektori su kozmetika, moda i aksesoari.
Od porasta interesovanja za luksuz nisu profitirali samo globalni brendovi, već i poljski brendovi sa karakterom. TikTok je u tome imao veliku ulogu. Na primer? Inglot, poznati brend kozmetike iz Pšemisla, stekao je novu globalnu publiku zahvaljujući prisustvu na ovoj platformi.
"Brendovi poput Inglot i Chylak pokazuju da dobro ispričana priča i autentičnost dopiru do međunarodne publike. Danas oni na TikToku grade zajednice oko vrednosti, estetike i svakodnevnih rituala", rekao je Dževjecki za Euronews.

profimedia
U korisničkom sadržaju – od tutorijala do videa "spremi se sa mnom" – proizvodi Inglota pojavljuju se na ekranima pametnih telefona od Sao Paula do Seula. Estetika formata 9:16 postala je prirodno okruženje za luksuz.
Luksuz bez glamura
Nova generacija očekuje više od savršeno izrežiranih snimaka. Bitna je autentičnost. Kampanje premijum brendova postaju popularne kada su stvarne, iznenađujuće svakodnevne – kao klip Burberija u kojem glumci iz serije "Kruna" kuvaju čaj.
"Funkcioniše, jer je ljudski. Današnji potrošač ne želi reklamu – želi odnos", dodao je Dževjecki.
To potvrđuju i podaci: čak 89 odsto korisnika kaže da više veruje mišljenju influensera nego klasičnoj reklami. Jedan od četvoro se uzdržava od kupovine dok ne vidi proizvod kod svog omiljenog kreatora.
S druge strane, 60 odsto poljskih korisnika TikToka priznaje da su doneli odluku o kupovini upravo zbog sadržaja na platformi.
TikTok me naterao da kupim
Trend #TikTokMadeMeBuyIt već je prikupio više od 18,5 miliona video snimaka. To nije šala, već prava konverzijska putanja. Danas luksuz nije rezultat marketinške strategije – već emocija, trenutak, estetika.
profimedia
"Ako proizvod izgleda dobro, ima priču i rezonuje s identitetom gledaoca, odluka o kupovini donosi se gotovo trenutno", objasnio je Dževjecki.
Luksuz budućnosti je brend koji sluša
Ima li luksuz budućnost? Samo ako postane dostupniji, empatičniji i spreman da komunicira.
"Ova generacija od brendova očekuje autentičnost, a ne savršenstvo", rekao je direktor, dodajući da mladi žele "odnose, društveni angažman i zajedničke vrednosti".
"Luksuz danas počinje u svetu koji ne liči na katalog", zaključio je.
U svetu u kojem dominira format 9:16 i gde je glas korisnika jednako važan kao i narativ brenda, luksuz više nije isključiva privilegija. On postaje lični izbor – prožet emocijom, iskustvom i estetikom. Sve počinje jednim skrolovanjem ekrana.
Komentari (0)