Biznis vesti

Vozači u problemu zbog novog sistema za proveru ulaska u Šengenski prostor: "Ne treba menjati pravila, samo tumačenje"

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

09/09/2025

-

16:36

veličina teksta

Aa Aa

Novi sistem za proveru ulaska državljana trećih zemalja u Šengenski prostor počeće sa radom 12. oktobara. Taj sistem direktno će uticati na sve vozače iz Srbije koji poslom putuju u Evropsku uniju. Postavlja se pitanje šta će to značiti i šta će se za njih promeniti.

Da to nisu nove mere kaže za Euronews Srbija predsednik Poslovnog udruženja "Međunarodni transport" Neđo Mandić, navodeći da je to pravilo "90 dana u 180 dana" koje je na snazi od početka Šengenskog sporazuma.

To pravilo, kako on navodi, nije pogađalo vozače dok je Šengenski prostor bio mali.

"Kako se šengenski prostor širio i sada došao praktično na našu granicu, mi tog momenta kada izlazimo iz Srbije stupamo na Šengenski prostor. Sada je put koji treba da pređemo i preko 90 odsto u šengenskom prostoru. Mi više ne možemo da se uklopimo u tih 90 dana", rekao je on.

Druga novost je, dodaje on, da se kontrola boravka neće više obavljati kao do sada samo eventualnim brojanjem pečata i datuma na pečatima i sabiranjem dana, što je vrlo komplikovano, često i skoro nemoguće.

"Te kontrole su bile manje. Mada su kazne bile rigorozne, od ponašanja prema vozačima kao da su kriminalci, kao da su nelegalno ušli, deportovanje i slanje novog vozača da preuzme kamion. Sada se prelazi na elektronsko brojanje, više nema greške i onog momenta kada neko ispuni to (vreme), a eventualno dođe na granicu sa kamionom, tu je kraj. On dalje ne može da vozi, ne može da uđe i tada nastaje problem, jer dosadašnje snalaženje, brojanje ili ne brojanje nama je omogućavalo da radimo više od 90 dana. Sada to neće biti moguće i mi smo u ozbiljnom problemu. Zbog toga već u poslednje dve godine aktivno radimo da se taj problem reši", rekao je on.

Mandić kaže da su zato više puta pisali Evropskoj komisiji da bi trebalo pokrenuti inicijativu o izuzecima ili izmeni tog pravila za profesionalne vozače, pa je tako održan i sastanak svih zemalja Zapadnog Balkana na kojem su bili predstavnici ministarstva, prevoznici. 

Tada su, dodaje on, objasnili da vozač ni na koji način ne zloupotrebljavaju pravila i da nema razloga da se pravi razlika između vozača u Evropskoj uniji i iz Srbije. I

"Vozač iz Srbije ili sa Zapadnog Balkana ima radnu vizu i vozi slovenački, nemački, hrvatski kamion, on nema problem, a ako vozi srpski kamion, ima problem. To je ozbiljan problem. Međutim, tamo na tom sastanku nije došlo do pozitivnog efekta koji smo mi očekivali. Mada su nam obećali da će oni razgovarati sa zemljama Šengena, već više meseci nema nikakvog odgovora", rekao je Mandić.

Profimedia/AA/ABACA/Abaca Press

 

On je najavio da će posle sutrašnjeg Sajma teretnih vozila u Beogradu i okruglog stola sa transportnom zajednicom, predstavnicima ministarstava, privrednih komora i udruženja iz zemalja Zapadnog Balkana i Turske, zaključke opet uputiti na sve adrese u Evropskoj uniji sa obrazloženjem i predlozima kako da se problem prevaziđe. 

"Bez srpskih vozača - sve će stati"

Do sada su kontrole vozača bile samo na osnovu pečata u pasošima.

Sada će se, dodaje Mandić, samo konstatovati prvi ulazak, drugi ulazak i kalkulisati i sabirati koliko je to dana.

On navodi da postoji još jedan problem u tom pravilu 90 dana boravka u 180 dana, a to je da se ulazak u EU ili izlazak minut posle ili pre ponoći računa kao ceo dan. 

U zavisnosti od ture kojih je mesečno od dve do šest tura, Mandić navodi da je sigurno u proseku 20 dana već uzeto zbog toga.

"Ako bismo brojali započete sate, da ne idemo na započete minute, samo sate, mi bismo dobili najmanje 20 do 25 dana, što bi skoro moglo da nas zadovolji. To je jedan od naših zahteva, a tu u ne treba menjati pravila, samo tumačenje da je dan jednak 24 sata i da treba da bude ispunjen dan", rekao je on. 

Mandić kaže da će Evropskoj komisiji skrenuti pažnju da će bez vozača sa Zapadnog Balkana biti potpuno pokidani lanci snabdevanja.

"Mi imamo kvalitetna vozila, kvalitetne vozače i mnogo radimo. Mnogo je robe koja se proizvodi i izvozi u Evropu sa Zapadnog Balkana, mnogo se i uvozi i nije tu u pitanju samo široka potrošnja, roba za građane, nego je tu i repromaterijal, sirovine. Kad to stane, moglo bi se reći da će sve pući, odnosno pokidani lanci se posle teško uspostavljaju", rekao je on.

Prema njegovim rečima, najmanje 90-95 odsto robe iz Evrope za Zapadni Balkan i obrnuto prevoze vozači sa Zapadnogi Balkana, a svega od dva do pet odsto prevoze vozači zemalja EU.

"Bez srpskih vozača je jasno - sve će stati. I to nije dobro, to neko treba da razume pre nego što se to desi", rekao je Mandić.

"Gde da nađete zamenskog vozača"

Postavlja se pitanje šta znači predlog EU da postoji mogućnost zamene vozača kada jednom istekne 90 dana boravka na prostoru Šengena. 

Mandić kaže da već sada postoji problem nedostaka vozača.

"Gde da nađete vozača kada ni u jednoj evropskoj zemlji nema vozača? Fali 50 odsto vozača. Gde da ga nađemo? Kako da nađemo vozača? Oni otimaju naše vozače, pokušavaju da ih pridobiju boljim plaćanjima i uslovima", rekao je on.

Mnogi vozači su, dodaje, otišli u inostranstvo, ali mnogi neće da odu.

"Nema mogućnosti da se uzme drugi (vozač) i da se izvrši zamena. Ako ne voze ovi vozači, ako ne voze naši kamioni, doći će do kolapsa", rekao je on. 

 

 

Komentari (0)

Biznis