Da li su kazne za trgovinske lance adekvatne? Sredanović: Reputacioni pritisak delotvorniji
Komentari26/09/2025
-20:09
Tržišna inspekcija sprovela je kontrolu trgovinskih lanaca Delez i Veropulos i utvrdila da vladina uredba o ograničavanju marži nije poštovana u 73 prodavnice Deleza i tri prodavnice Veropulosa. Zbog toga su izrečene kazne u ukupnom iznosu od 25,5 miliona dinara, od čega 24,5 miliona dinara otpada na Delez, a milion dinara na Veropulos.
Pravna savetnica Nacionalne organizacije potrošača Srbije Gorana Sredanović govorila je o prvim efektima primene uredbe, ističući da je još rano za konačne ocene. Prema njenim rečima, u prvoj nedelji primena uredbe bila je ograničena na mali broj proizvoda koji su inače podeljeni u 23 kategorije.
"Tržišna inspekcija je od 7. septembra krenula s kontrolama, pa se nadamo da će, uz kazne, trgovci početi u potpunosti da poštuju uredbu", rekla je Sredanović.
Na pitanje o pritisku na dobavljače i korekciji cena, Sredanović je istakla da to predstavlja ozbiljan problem. Ako trgovci vrše pritisak na dobavljače, to može potpuno da anulira efekte uredbe. Kako bi se to sprečilo, tržišna inspekcija treba da proverava finansijsku dokumentaciju pre i posle uvođenja uredbe, kao i da li su trgovci iskazali najnižu cenu u prethodnih 30 dana. Ove mere omogućavaju uvid u transparentnost poslovanja trgovaca.
Komentarišući visinu kazni, koje se kreću od 50.000 za fizička do 300.000 dinara za pravna lica, Sredanović smatra da su one relativno niske s obzirom na prihode velikih trgovinskih lanaca.
"Kada uzmemo u obzir ogromne prihode trgovinskih lanaca, 300.000 dinara za pravno lice su male kazne. Delotvorniji je reputacioni pritisak na trgovce", izjavila je ona, naglašavajući da reputacija može imati veći uticaj od samih novčanih kazni.
Govoreći o usklađenosti mera sa praksom u EU, Sredanović je objasnila da ovakve mere nisu nepoznate u evropskom zakonodavstvu, ali se uglavnom primenjuju u kriznim situacijama, kakva je trenutno prisutna u Srbiji.
"Pozdravljamo uredbu, ali država je zakasnila s reakcijom. Ako je ovo ad hoc rešenje, može doneti više štete nego koristi. Međutim, ako je to korak ka sistemskom rešavanju problema, onda je to dobar put ka stabilizaciji tržišta", rekla je Sredanović.
Potrošačima koji uoče nepravilnosti, savetnica preporučuje proveru najniže cene u prethodnih 30 dana, koja mora biti istaknuta u prodavnicama. Ako cena nije iskazana ili je nova cena viša, to je nepravilnost koju treba prijaviti tržišnoj inspekciji.
"Prijave sa terena ključne su za efikasnu kontrolu", zaključila je Sredanović.
Komentari (0)