Nove olakšice u otplati kredita: Prilagođene konkretnom korisniku, ali da li će banke morati da ih odobre
Komentari16/10/2025
-14:40
Ako ostanete bez posla, razbolite se ili ste se teško povredili, velika obaveza otplate kredita može delovati kao nepremostiva prepreka. Zbog toga je Narodna banka Srbije odlučila da bankama preporuči olakšice upravo za one ljude koji iz opravdanih razloga nisu u mogućnosti da izvršavaju obaveze na vreme. Postavlja se pitanje kako se prijaviti za olakšice i kakvi se rezultati očekuju.
Narodna banka Srbije je odlukom, koja je juče stupila na snagu, propisala da je davalac kredita dužan da primeni mere koje korisniku olakšavaju otplatu dugovanja, ukoliko ga okolnosti dovedu u teško imovinsko stanje.
"Okolnostima koje korisnika mogu dovesti u teško imovinsko stanje smatraju se naročito gubitak posla, značajno smanjenje prihoda, teška bolest, kao i teška povreda koja dovodi do umanjenja radne sposobnosti. Dok se drugim bitnim okolnostima smatraju naročito teške porodične prilike, kao što su teška bolest, smrt supružnika ili dece i razvod braka ako su supružnici bili sadužnici po kreditu ili je jedan od supružnika jemac", navode u NBS.
Profesor Beogradske bankarske akademije Zoran Grubišić kaže za Euronews Srbija da je odluka NBS preporuka.
"Imamo istoriju dobrog poslovanja u smislu odnosa države sa bankarskim sektorom i regulative koja se dogovara, a koja neki put nije obavezujuća, da će i ovoga puta sve se sprovoditi onako kako je dogovoreno", rekao je Grubisic.
O džentlmenskom sporazumu sa državom predstavnici banaka upućuju na svoje web sajtove gde je taksativno navedeno koji korisnici mogu da koriste olakšice.
Tu se nalazi i obrazac koji je potrebno popuniti kako bi se za njih apliciralo, a objašnjene su vrste olakšica koje između ostalog uključuju produženje roka otplate, promenu vrste ugovora, odloženo plaćanje i delimičan oprost duga.
Ispod opcija za realizaciju nalazi se prijava gde je potrebno uneti osnovne podatke, vrstu plasmana i razlog zahteva za olakšicu.
Procedura je jednostavna, a ukoliko korisnik na tome insistira, zahtev je moguće podneti i u filijalama štedionica.
"Banka ima tu, može da se kaže, i neki interes da smanje loše plasmane, jer bi se to pojavilo kao NPL-ovi, loši plasmani. Nije ovo dogovoreno, a da ne postoji interes banke", dodaje Grubišić.
"Olakšice prilagođene konkretnom korisniku"
Pojedini korisnici usluga kažu za Euronews Srbija da su banke i ranije nudile neke olakšice, ali da je dobro što je NBS donela odluku o tome.
Ako banke primete da problemi u otplati postoje, kontaktiraće korisnika i obavestiti ga o olakšicama.
Zajmodavci će kvartalno dostavljati detaljne izveštaje o svim primenjenim i odbijenim olakšicama, a prvi će na adresu Narodne banke Srbije stići 15. aprila 2026. godine.
Bojan Terzić, generalni direktor sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga Narodne banke Srbije, objašnjava za Euronews Srbija da su u odluci NBS navedene one situacije koje uglavnom dovode do toga da je otplata kredita otežana.
To su, dodaje, najčešće neka teška bolest, što uzrokuje smanjenje sposobnosti da se zaradi odgovarajući prihod, gubitak posla, smanjenje prihoda iz nekih drugih razloga, ali i teške životne okolnosti koje se tiču članova uže porodice korisnika.
profimedia
"Takođe smo dodali čak i razvod braka. Vrlo često supružnici uzimaju stambeni kredit zajedno i u situaciji kada dođe do razvoda braka, nekad postoji problemi oko dogovora ko će nastaviti otplatu kredita. U nekim situacijama je potreban neki predah od dva, tri meseca. Tako da su i to situacije koje su obuhvaćene ovim merama", rekao je on.
Prema njegovim rečima, banke su i do sada odobravale u nekim slučajevima olakšice, ali nisu bile obavezne da razmatraju svaki zahtev.
"Mi sada uvodimo ovom odlukom, prvo, jednu transparentnu proceduru koju mi možemo kasnije da kontrolišemo, proceduru u kojoj svako ko je u ovakoj nekoj životnoj okolnosti može da podnese pisani zahtev i banka mora da ga razmotri. Čak i ako bude odbijen, ima mogućnost da se žali komisiji za olakšice u kojoj sedi i član izvršnog odbora koji je nadležan za stanovništvo i da se još jednom revidira ono što su stručne službe u okviru banke odlučile u pogledu tog zahteva za olakšice", rekao je Terzić.
Što se tiče dokazivanja tih uslova za odobravanje olakšica, kaže on, sve su to lako dokazive okolnosti.
U odluci NBS se navodi da mere koje treba da se primene u smislu samih olakšica, treba da budu prilagođene konkretnom korisniku.
"Na primer, imate korisnike koji imaju redovne mesečne prihode, pa su oni smanjeni, imate nekog ko nema redovne mesečne, nego polugodišnje ili kvartalne prihode koji su nešto veći, pa su smanjeni. Dakle, svaki korisnik je priča za sebe i treba da sednu i da se dogovore. U interesu je i banke da umesto nenaplativih kredita, izvršenja, upitnosti da li će naplatiti kredit, održi tog korisnika u redovnoj otplati", rekao je Terzić.
Na koje olakšice može da se računa
Suština olakšica, navodi Terzić, nije da se poveća kamata, i podseća da i pre odluke NBS o olakšicama, banke nisu smele da povećavaju kamatnu stopu u slučaju da neko izgubi posao.
"Kad su u pitanju olakšice, kamatna stopa može samo da se smanji, da se produži rok otplate, da se oprosti deo duga, najčešće je vezan za kamatu, docnju i slično", dodaje on.
On je precizirao da olakšice ne znače da će svako ko podnese zahtev dobiti tu olakšicu.
"One su samo zasnovane na principu solidarnosti i obostranog interesa da se ljudima koji su ne svojom krivicom, nego prosto okolnostima na koje nisu mogli da utiču, došli u situaciju da ne mogu da otplaćuju kredite", rekao je on.
Na pitanje ako ih neko ne dobije, kome može da se žali, Terzić objašnjava da je prvi nivo komisija za olakšice u okviru same banke, a nakon toga mogu da podnesu pritužbu Narodnoj banci Srbije.
"Mi ne možemo u tom postupku ispitivati da li je trebalo da banka odobri olakšicu ili ne u pojedinačnim slučajevima, nego ćemo kad idemo u kontrolu banke, proveriti generalno kakav banka ima pristup u vezi sa primenom olakšice. Administrativno je nemoguće da se svaki pojedinačni slučaj ispituje. Ako mi vidimo da generalno banke izbegavaju da primenjuju ovu odluku na način da se ostvari njena svrha da se izlazi u susret ljudima u problemima, mi ćemo, naravno, onda kazniti banku na taj način da se to više ne isplati da se na takav način ponaša", rekao je sagovornik Euronews Srbija.
On je naveo da svaka banka ima drugačiju politiku, ali da su ove mere donete iz dva razloga.
"Prvi je taj što nismo baš zadovoljni koliko su to banke primenjivale i ne samo to, nego nismo imali instrument da ispratimo, jer nije bio propisan postupak u kojem ja mogu da vidim trag da se korisnik obraćao i šta mu je banka odgovorila. To se sve svodilo na nekakve usmene razgovore sa savetnikom. Dakle, prosto nije bila dovoljno uređena procedura koju bi mi mogli da kontrolišemo, da vidimo kako to banke rade", rekao je Terzić.
Drugi razlog je, dodaje on, usklađivanje sa novom direktivom Evropske unije, koja sada predviđa obavezu da se ponudi neki oblik olakšica.
"Imamo dosta kontakata sa našim kolegama iz zemalja Evropske unije. Neka njihova dobra iskustva smo sada ugradili i u ovoj propisi", naveo je Terzić.
Komentari (0)