Biznis vesti

Kina profitirala od klimatskih promena: Umesto za 45 dana, roba do Evrope stigla novim pomorskim putem za samo 20

Komentari
Kina profitirala od klimatskih promena: Umesto za 45 dana, roba do Evrope stigla novim pomorskim putem za samo 20
Kina profitirala od klimatskih promena: Umesto za 45 dana, roba do Evrope stigla novim pomorskim putem za samo 20 - Copyright Li Ying / Xinhua News / Profimedia

Autor: Kathimerini.gr

19/10/2025

-

18:09

veličina teksta

Aa Aa

Kineski kargo brod stigao je u britansku luku Feliskstouv, završivši pionirsko putovanje kroz arktički led i time značajno smanjivši vreme potrebno za isporuku kineske robe u evropske luke. Ovo je sada moguće zahvaljujući topljenju morskog leda u Arktičkom krugu zbog globalnog zagrevanja.

Putovanje broda "Istanbul Bridge" prvobitno je trebalo da traje 18 dana, ali je kapetan morao da ga odloži za dva dana zbog oluje kod obale Norveške. Putovanje takvog broda iz luke Ningbo-Žušan u istočnoj Kini trajalo bi više od 34 do 45 dana ako bi se išlo kroz Suecki kanal ili oko Rta dobre nade.

Nova arktička ruta prolazi u potpunosti kroz ruske teritorijalne vode i rusku ekskluzivnu ekonomsku zonu. Mogućnost korišćenja nove rute ubrzaće tempo kineskog izvoza u Evropu u vreme trgovinskog rata između Vašingtona i Pekinga, pružajući Kini značajnu trgovinsku, ali i geopolitičku prednost. Teret broda uključivao je solarne panele, litijumske baterije i električna vozila. Prolazak kontejnerskog broda kroz Arktičko more nije zahtevao pratnju ledolomca, što je uobičajena praksa na takvim putovanjima.

"Godine 2018, Kina je objavila belu knjigu pod nazivom 'Kineska arktička politika', naglašavajući nadu zvaničnog Pekinga za međunarodnu saradnju u stvaranju Polarnog puta svile kroz razvoj arktičkih plovnih puteva", izvestila je juče novinska agencija Nova Kina.

Li Ying / Xinhua News / Profimedia

 

Nakon pristajanja u Felikstouvu, "Istanbul Bridge" je iskrcao deo svog tereta od 4.000 kontejnera, da bi nastavio putovanje ka Hamburgu, Gdanjsku i Roterdamu.

Kineske ambicije za otvaranjem "Arktičkog puta" čini se da se ostvaruju zahvaljujući klimatskim promenama. U poslednje četiri decenije, temperatura na Arktiku porasla je četiri puta brže od svetskog proseka, uzrokujući dramatično smanjenje površine leda i stvarajući održive plovne puteve tokom toplih meseci godine.

Topljenje leda značajno skraćuje putovanje kontejnerskih brodova, pružajući prednost kineskom izvozu u Evropu.

I Kanada "merka" arktičke pomorske puteve

profimedia

 

Međutim, vremenski uslovi na Arktiku su nepredvidivi i mogu poništiti i najdetaljnije planove. To je iskusio holandski kontejnerski brod "Thamesborg", koji se nasukao u arktičkim vodama u zalivu Bafin, u teritorijalnim vodama Kanade.

Kapetan broda, koji je isplovio iz Vankuvera u zapadnoj Kanadi, odlučio je da ga provede kroz Belotov prolaz, u pokušaju da izbegne formiranje neprolaznog leda severno od svoje rute. Belotov prolaz, širok samo 11,5 nautičkih milja, povezuje zaliv Butija u severnoj Kanadi sa zalivom Brenford u kanadskim vodama severnog Atlantika.

Stalno promenljiva morska struja u tesnacu i plima i oseka izazvali su da se brod ostane nasukan, koji je ostao zarobljen u ledu koji se brzo formirao tokom šest nedelja. Oslobađanje je postalo moguće uz pomoć tri ledolomca i dva tegljača, nakon što je "Thamesborg" prebacio 5.000 tona kontejnera na drugi brod i ispraznio balastne tankove.

Belotov prolaz, velika nada Kanade za održivu plovnu rutu u Arktičkom krugu, otkriven je kao alternativna ruta 1957. godine od strane patrolnog broda kanadske obalske straže. Dubina kanala od 15 metara čini ga pogodnim za velike brodove. Prvobitno interesovanje za ovaj kanal potiče iz vremena Hladnog rata i potrage za sigurnim metodom morskog snabdevanja NATO instalacija za rano upozoravanje od raketa, kao i za brzo povlačenje NATO brodova u slučaju formiranja leda na severnijem prolazu.

Komentari (0)

Biznis