Tehnologija, razvoj i investicije tunelogradnje u Srbiji i u svetu
Komentari
23/10/2025
-09:30
Razvoj tunelogradnje u Srbiji sve više se prepoznaje kao strateški pokretač infrastrukturnog, regionalnog i ekonomskog rasta. O potencijalima, investicionim prilikama i inovativnim rešenjima Mapei Grupe govori inženjer Vladimir Dimitrijević, rukovodilac Sektora za tehniku, prodaju i korisnički servis Mapei Srbija.
Koji su ključni razlozi zbog kojih je razvoj tunelogradnje važan za Srbiju i kakve efekte možemo očekivati od njenog unapređenja?
Izgradnja tunela, kao jedan od najznačajnijih inženjerskih poduhvata, ima strateški značaj u razvoju saobraćaja u Srbiji. Izbegavanjem trasa kroz brdska i planinska područja izbegavaju se krivine, serpentine, klizišta i problemi u vožnji u zimskim uslovima. Skraćivanjem destinacija obezbeđuju se vremenski kraća putovanja, povećava se bezbednost učesnika u saobraćaju i postiže smanjenje zagađenja životne sredine. Ipak, najznačajniji efekat je bolja povezanost regiona, tako da se boljim protokom ljudi i robe podstiče i ravnomeran regionalni razvoj područja u unutrašnjosti i smanjuju se migracije, odnosno zemlja se decentralizuje. Kao posledica toga, unutrašnji delovi zemlje postaju interesantniji za investicije, izgradnju proizvodnih i turističkih kapaciteta, čime se stvaraju uslovi za bolji ekonomski rast. Takođe, značajno je i uklapanje u međunarodne putne pravce, pa se prolaskom inostranih vozila ostvaruju i prihodi od putarina.
U čemu se ogleda potencijal i efekti investicije u tunel u okviru tzv. „malog metroa“ u Beogradu?
Budući veliki projekat u Beogradu, tunel koji će povezivati Karađorđevu ulicu i Ulicu despota Stefana, prema procenama će rasteretiti površinski saobraćaj uže gradske zone za 13-14%, a zagađenje u centru smanjiti za više od 15%. Spajanjem dva najudaljenija dela starog dela Beograda skratiće se vreme putovanja za oko 10%, čime će rubni delovi postati popularniji za stanovanje.
Kako tehnološka rešenja Mapei UTT u klasičnoj tunelskoj gradnji mogu da doprinesu povećanju efikasnosti, kvalitetu i održivosti?
Brojna su Mapei tehnološka rešenja koja klasičnu tunelsku gradnju čine efikasnijom i kvalitetnijom, počev od dodataka za prskani beton odnosno ubrzivača i superplastifikatora, koji doprinose brzom vremenu vezivanja i manjoj potrebi za ponavljanjem slojeva prskanog betona. Tu su i mase za injektiranje, koje pored zaptivanja prslina imaju i ulogu poboljšanja nosivosti tla, čime se stabilizuje zona iskopavanja i povećava bezbednost izvođača, kako ljudstva, tako i mehanizacije. Takođe, proizvodi za zaštitu betonske konstrukcije omogućavaju ne samo dugotrajnu eksploataciju nego i lako održavanje tunelske obloge. U oblasti hidroizolacije izdvajamo sintetičke membrane, koje se postavljaju između primarne i sekundarne tunelske obloge i prskane hidroizolacije, i koriste se pri sanacijama postojećih tunela. Svakako, tu su i razni proizvodi za reparaciju i revitalizaciju, gde brzovezujuća rešenja smanjuju vreme potrebno za intervencije a time i pružaju mogućnost bržeg puštanja tunela u saobraćaj.
Kakve prednosti donosi TBM gradnja u odnosu na klasičnu gradnju?
TBM (Tunnel Boring Machine) gradnja omogućava brži rad, jer se obezbeđuje kontunuitet i predvidljivost u homogenim geološkim uslovima. Važna prednost je i bezbednost, jer nema izloženih radnika u zoni bušenja ili miniranja. Obloga se postavlja odmah, pa se smanjuje rizik od urušavanja u tlu slabije nosivosti. Formira se precizan profil, kružnog poprečnog preseka. Posebno je značajna prednost TBM u urbanim sredinama, posebno dužim trasama kao što su linije metroa.

Mapei Grup
Mapei UTT linija se iz godine u godinu sve više razvija. Koliko je značajno raditi stalno na inovacijama i u kom pravcu se razvijaju inovativna rešenja, posebno u segmentu TBM gradnje?
Mapei Underground Technology Team (UTT) je specijalizovana divizija Mapei Grupe fokusirana na napredna rešenja za podzemnu gradnju, sa snažnim akcentom na rad mašina za bušenje tunela (TBM). Kontunuirane inovacije u kompletnom asortimanu proizvoda neophodne su kako bi se unapredile performanse u različitim geološkim uslovima. Više od 600 projekata širom sveta i bliska saradnja sa izvođačima i inženjerima, pored iskustva, učinili su da se osluškuju potrebe za prilagođavanjem raznim uslovima i da se zatim unapređuju proizvodi kao što su dodaci za injektiranje ispune, zaptivači, sredstva za kondicioniranje tla, ulja, maziva i sistemi za mulj.
Tokom probijanja tunela potrošnja vode je visoka. Zašto je potrebno smanjiti količinu vode i da li postoje određeni pristupi ovom procesu, i u čemu se oni ogledaju?
Tokom mehanizovanog probijanja tunela pomoću Earth pressure balance tunnel (EPB-TBM) mašine (popularno nazvane „krtica“), voda ima ključnu ulogu u više operativnih procesa. Jedna od aktivnosti koja troši najviše vode je kondicioniranje tla, posebno pri radu sa kohezivnim tipovima zemljišta. MAPEI ECO WSP (Water Saving Program) predstavlja sveobuhvatan asortiman rešenja prilagođen različitim tipovima tla, sa ciljem da se smanji potrošnja vode tokom probijanja tunela, istovremeno obezbeđujući optimalan rad mašine. Postiže se efikasno kondicioniranje zemljišta sa smanjenom količinom ubrizgavanja vode i do 20% u odnosu na klasična penasta sredstva sa odličnim rezultatima u kohezivnim zemljištima. Smanjena potrošnja vode znači uštedu za izvođače, kao i smanjen operativni napor na hidrauličkim sistemima TBM-a. Posebno je važno što su ovo ekološki prihvatljive formulacije, sa niskom toksičnošću i visokom biorazgradivošću, što značajno smanjuje ekološki uticaj tretiranog zemljišta.
Mapei Grup
Koliki značaj Mapei UTT pridaje ekološkoj kompatibilnosti svojih proizvoda i da li postoje (drugi) konkretni primeri iz prakse koji to potvrđuju?
Ekološka kompatibilnost je jedno od glavnih svojstava naših proizvoda za tunelogradnju, i mi smo prvi koji smo uspostavili takav standard kada govorimo o pomenutim proizvodima za kondicioniranje tla za radove pri iskopu. Kombinacija proizvoda visokih performansi i poštovanje principa zaštite životne sredine nije lako, ali nam veoma znači što smo zadobili poverenje naših klijenata. Pored penastih sredstava iz linije POLYFOAMER ECO, posebno smo ponosni i na proizvode koji poseduju sertifikat WGK (Wassergefährdungsklasse), koji procenjuje uticaj proizvoda na podzemne vode i klasifikuje rizike kontaminacije, gde naši proizvodi imaju najbolje ocene.
Podrška na gradilištu često je od presudnog značaja. Šta može da pruži Mapei grupa?
Tim od više od 80 inženjera širom sveta spreman je da obezbedi stručne smernice i rešenja problema kako bi se optimizovali rezultati na projektima. Pored kompletnih sistemskih rešenja, stručnog kadra sa dugogodišnjim iskustvom, opremljenost laboratorija obezbeđuje i prethodna ispitivanja za specifične geološke uslove, čime se rešenja prilagođavaju realnim uslovima na terenu. Mapei nije samo proizvođač, nego partner spreman da poveže projektovanje, geotehniku i gradilišnu praksu, čime izvođači smanjuju rizik, troškove i vreme izgradnje. Uz sve to, smanjenom količinom upotrebljenog cementa direktno se smanjuje emisija CO2, a proizvodima usaglašenim sa međunarodnim sertifikatima pomažemo i u ostvarivanju LEED kredita.
Mapei Grup
Da li možete da navedete značajne projekte u svetu na kojima su primenjena Mapei UTT rešenja, uz ekspertizu Mapei UTT divizije?
Napraviti izbor posle 26 godina aktivnosti UTT divizije je nezahvalno, ali pomenuo bih projekte metroa u Barseloni, Istanbulu, Ankari, Milanu, Napulju, Parizu, Dubaiju, Varšavi, Singapuru, Solunu, Rijadu, Buenos Ajresu, Rimu, Pragu, Sofiji, Kairu, Atini, Breši, Meksiko Sitiju, Mumbaju, Helsinkiju, Budimpešti, Bukureštu, Teheranu... Od ostalih tunela pomenuo bih relativno novije projekte, kao što je Lonato na deonici brze pruge Breša-Verona, tunel Brenero koji spaja Italiju i Švajcarsku, a te tunele smo posetili i mi iz Srbije.
Na koje ste projekte ponosni, gde su proizvodi i rešenja Mapeija dali značajan doprinos u Srbiji?
Kroz više od 20 godina poslovanja u Srbiji, Mapei proizvodi su našli put do izvođača u velikom broju tunela i duž dva najvažnija međunarodna koridora X i XI, posebno u oblasti hidroizolacije i zaštite konstrukcije. Ipak, po učešću i kompleksnosti radova posebno bih izdvojio železnički tunel Čortanovci. Zahvaljujući poverenju izvođača Azvirt, imali smo priliku da učestvujemo u velikom broju pozicija, od složene konsolidacije tla sa sprečavanjem prodora vode do isporuke dodataka za prskani beton za primarnu tunelsku oblogu, a zatim i u hidroizolaciji tunela, koju je izvodio Mapei partner Home Box. Poslednjih godina konstantna je saradnja i sa kineskim kompanijama kao što su Power China i CRBC.
Komentari (0)