Mićović: Situacija sa NIS-om prilika da se rafinerija u Pančevu vrati u srpske ruke
Komentari
06/12/2025
-10:29
Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović izjavio je danas da je energetska bezbednost države ugrožena jer se ne možemo dugoročno oslanjati na uvoz i istakao da je aktuelna situacija sa Naftnom industrijom Srbije (NIS) sjajna prilika da se rafinerija u Pančevu vrati u srpske ruke.
"Sva rešenja za NIS treba da vode ka tome da se aktivira prerada u Rafineriji nafte Pančevo. Ovo je sjajna prilika da se u srpske ruke vrati vlasništvo nad rafinerijom. Ne mora bukvalno država da bude vlasnik koji upravlja, može biti domaći kapital, može biti i državni kapital koji će je uzeti, ali ono što je bitno u tom trenutku jeste da država ne bude direktno uključena u upravljanje Naftnom industrijom Srbije", rekao je Mićović za RTS.
Mićović je naveo da su sve naftne kompanije još od januara povećale svoj uvoz zbog situacije sa Naftnom industrijom Srbije i istakao da neće biti potrebe za korišćenjem naftnih derivata iz obaveznih rezervi sve dok NIS ne iscrpi sve svoje zalihe.
"Oni još uvek imaju zalihe koje stavljaju na tržište. U momentu kada to više ne budu mogli, 50.000 tona dizela biće stavljeno na tržište. Mi nemamo iskustvo stavljanja dizela i benzina iz obaveznih rezervi na tržište, ovo će biti pravi test za sve nas", rekao je Mićović odgovarajući na pitanje da li bi obustava platnog prometa i zatvaranje NIS-ovih pumpi bio trenutak kada bi na tržištu mogli da se nađu benzin i dizel iz obaveznih rezervi.
Na pitanje šta je neophodno da se dodatno povećaju isporuke, Mićović kaže da je to teško reći.
"Neophodno je da u čitavom tom lancu snabdevanju ima dovoljno robe tamo gde se pojave da kupe, da ima dovoljno transportnih sredstava da se one dovezu do Srbije. Najmanji problem su, recimo, maloprodajni objekti u zemlji. Njih ima dovoljno da cela ta količina potrebna tržištu može da se distribuira. Ne stoje ti derivati i nafte u nekim skladištima ili samo čekaju da neko iz Srbije dođe i da ih kupi", navodi Mićović.
Ipak, poručuje, da su stvoreni takvi uslovi da može da se realizuje daleko veći uvoz nego inače, ali da i dalje zavisimo i od vremenskih prilika i od svih drugih poremećaja.
Ukazuje da naša regulativa koja obezbeđuje sigurnost na tržištu ponekad može da bude i prepreka i kočnica koja je usporava.
"Već su napravljeni određeni koraci, tako da sada kada se uvozi autocisternama, one ne moraju da se istovaraju u skladišta, tamo da se markiraju, nego to može da se uradi u samom transportnom sredstvu, što omogućava brži uvoz. Železnica je obezbedila stvarno ozbiljan prioritet za sve derivate nafte, tako da se skraćuje i vreme prolaska vagona do terminala. U tom smislu, sve je uređeno da to može da funkcioniše daleko brže nego što je bilo ranije", ističe Mićović.
Euronews
Prema njegovim rečima, situacija na evropskom tržištu nije zadovoljavajuća.
"Uvođenjem sankcija koje su onemogućile veće isporuke iz Indije i Turske, cela Evropa je ostala bez jednog ozbiljnog izvora dizela ili je on smanjen. U tom smislu je ta ponuda nešto manja nego što je potražnja. Ima dovoljno da se snabde tržište, ali nikad nije dobro kada nisu u ravnoteži ponuda i potražnja", navodi Mićović.
Naglašava i koliko je produžetak operativne licence olakšao situaciju Lukoilu.
"Ta licenca se odnosi na maloprodaju i to je dobro da će sve benzinske stanice i u našoj zemlji i u regionu moći da nastave da rade. Jedino što će biti problem - iz Bugarske ne postoji mogućnost izvoza, tako da Lukoil Srbija neće biti u mogućnosti da sve količine obezbedi iz svoje rafinerije u Burgasu, moraće da se, a i već sada se u velikoj meri snalaze i rade na tome da obezbede dovoljno derivata nafte za svoje pumpe, pošto će pumpe moći da rade", dodaje Mićović.
Na svetskom naftnom tržištu imamo jedan paradoks. Dok cena sirove nafte pada, rastu kotacije gotovih derivata. Mićović poručuje da se to povremeno dešava.
"Sirove nafte ima puno, povećane su isporuke i OPEK-a i generalno svih zemalja. U tom smislu, cene padaju, jer ima velike ponude. Sa druge strane, potražnja za dizelom je jako velika. Između ostalog, smanjile su se isporuke iz Indije i Turske dizela, koji se dobijao uglavnom preradom ruske nafte. Potražnja za dizelom je velika. Imate opet jedan broj havarija, kao što je bilo u Budimpešti, koje su smanjile isporuke dizela iz rafinerija. To je veliki pritisak na tržište dizela i tako je došlo do velikog razdvajanja", zaključuje Mićović.
Komentari (0)