Biznis vesti

Proizvodnja Stellantisa ne posustaje: Radnici iz Italije odlaze iz Kragujevca, traže li premeštaj?

Komentari
Proizvodnja Stellantisa ne posustaje: Radnici iz Italije odlaze iz Kragujevca, traže li premeštaj?
Proizvodnja Stellantisa ne posustaje: Radnici iz Italije odlaze iz Kragujevca, traže li premeštaj? - Copyright Fonet/Miki Jevtović

Autor: Bloomberg Adria

18/12/2025

-

17:50

veličina teksta

Aa Aa

Stellantisovi radnici iz Italije, nakon meseci provedenih u Kragujevcu na proizvodnji "fiat grande pande", počinju da se vraćaju u matičnu zemlju, preneli su italijanski mediji, dok se proizvodnja u automobilskoj fabrici u Srbiji pojačava, prenosi Bloomberg Adria.

Zaposlenima je sada cilj fabrika Mirafiori u Torinu, gde su privučeni obećanim oživljavanjem proizvodnje uz novi hibridni "fiat 500", navodi portal Milano Finanza. Preciznije, deo italijanskih radnika u Kragujevcu traži premeštaj u Mirafiori, prema rečima neimenovanih izvora tog medija.

Međutim, predsednik Samostalnog sindikata FCA Srbija Ivan Ristić u izjavi za Bloomberg Adriju navodi da je normalno da radnici pred obeležavanje katoličkog Božića odlaze u Italiju. "E sad, da li će da se vrate - verovatno da će se neki od njih vratiti u januaru, zavisno od plana proizvodnje u italijanskim fabrikama."

Kako dodaje, to svakako neće uticati na proizvodnju u Kragujevcu. "Mi ćemo to da pokrijemo na neki drugi način, ima tu i Španaca i Poljaka iz drugih Stellantisovih centara, dopuniće oni to, nije to problem", kaže Ristić, dodajući da su Italijani u srpskom ogranku u dobroj meri radili poslove koji su se više odnosili na pomoć u organizaciji i kontroli kvaliteta, nego na operativu.

Milanski list ističe da su radnici koji su bili angažovani ovde došli iz različitih italijanskih fabrika automobilske grupe (Melfi, Pomigliano, Atessa i Cassino) i tokom 2025. dobrovoljno su išli u Srbiju kako bi izbegli produžene periode prinudnog odsustva u Italiji. ItalPassion dodaje da su u Italiji uvedene i skraćene smene, pa je premeštaj kadrovima omogućio da se vrate na punu platu, "ponekad i preko 2.000 evra, zahvaljujući prekovremenom radu", dok lokalni radnici primaju "oko 600 evra mesečno". U Kragujevcu su radili u smenama na "grande pandi", modelu koji Stellantis proizvodi u istočnoj Evropi kako bi smanjio troškove koristeći lokalnu radnu snagu, uz privremenu pomoć stranih radnika. Podsetimo, u kragujevačkoj fabrici se pored električne i hibridne "fiat grande pande" proizvodi električni "citroen C3"

Euronews/Dušan Ilić

 

Sada se, po svemu sudeći, menja perspektiva za poslovanje u Italiji i Stellantis računa na Mirafiori kao ključno postrojenje u planu nacionalnog oživljavanja proizvodnje, sa ciljem da do 2026. proizvede oko 100.000 novih hibridnih "fiat 500". Interesovanje za tu fabriku ne pokazuju samo oni koji se vraćaju iz Srbije, naglašava se u izveštaju Milano Finanza, već i radnici iz drugih fabrika grupe. "Mnogi radnici iz Melfija i Termolija su spremni da pređu u Mirafiori zbog prilika koje donosi novi hibridni 'fiat 500'", rekao je njihov izvor.

Strani radnici

Da bi održao ritam proizvodnje, Stellantis je u poslednjih nekoliko meseci angažovao ne samo italijanske radnike, kojih je gotovo 200, već i radnike iz Maroka, Nepala i drugih azijskih zemalja, piše italijanski medij.

Iz Stellantisa nisu odmah odgovorili na pitanja Bloomberg Adrije o tome da li je tačno da radnici odlaze u Italiju, o kom je tačno broju zaposlenih reč i da li je u planu da se kasnije vrate na rad u kragujevačku fabriku.

Kada je reč o uvozu strane radne snage, Ristić podseća da "po zakonu o agencijskom zapošljavanju, kompanija može da primi najviše 10 odsto od ukupnog broja zaposlenih", te da Stellantis u Kragujevcu ima ukupno oko 3.000-3.500 radnika. "To znači da ne možemo da primimo više od 300-350 radnika iz Indije, Nepala, Pakistana... Sve preko toga znači kršenje zakona, a dosad nismo imali slučajeva da se Fiat ovde ponaša mimo zakona. Koliko znam, rukovodstvo je ispunilo taj broj i ne verujem da će dovoditi još radnika preko agencija."

Sagovornik navodi da je dosta kompanija došlo u Kragujevac i da postoji značajna potražnja za radnom snagom.

"Strani radnici su, koliko se sećam, prvo došli u javno-komunalno preduzeće u Kragujevcu, u 'Čistoću', da rade poslove koje naši ljudi nisu hteli da rade, pa su došli sad u Fiat, a imam informacije da su počeli da dolaze i po drugim kompanijama - Sigit, PMC...", nabraja Ristić.

U Stellantisu je, kako kaže, oglas otvoren non-stop. "Još uvek nam treba radnika, bilo je razgovora o preuzimanju nekih ljudi iz kompanije u Jagodini, nemam informaciju kako se to završilo. Znate kako, mi zaposlimo dovoljan broj radnika, ali veliki broj njih odlazi iz raznoraznih razloga: ne mogu da izdrže tempo rada, nisu disciplinovani, neće da rade - ima i toga. Zato i dolazi do uvoza radne snage iz drugih Stellantisovih fabrika i angažovanja preko agencije."

Prema njegovim rečima, u fabrici su potrebni operateri, uglavnom na linijama montaže, u odeljenju za karoseriju, zatim zaposleni u logistici, viljuškaristi...

"To su procesi proizvodnje koje mogu da obavljaju i ljudi sa samo osnovnim obrazovanjem i zato imamo problem sa niskom početnom zaradom. Sa ovakvom proizvodnjom i izvozom, Stellantis je trenutno vodeća kompanija u Srbiji, hteli mi to da priznamo ili ne - i treba da ima veće plate. Tražimo, pregovaramo, videćemo... Pošto je Vlada Srbije najavila sada povećanje minimalne zarade, menadžment je voljan da po tom osnovu linearno poveća plate radnicima, ali to za sindikat nije dovoljno. Ne ide nam u prilog što druge kompanije u Kragujevcu ne povećavaju zarade svojim radnicima, čak neki i smanjuju", napominje Ristić.

Govoreći o planovima za naredne mesece, predsednik sindikata naglašava da očekuje povećanje proizvodnje. "Ima nagoveštaja da ćemo dizati proizvodnju električnog 'citroena C3' -koji sad čini oko deset odsto naše ukupne proizvodnje -ali tek onog trenutka kad budemo zadovoljili proizvodnju i potražnju naših osnovnih modela, to jest električne i hibridne 'grande pande', a postoji mogućnost da će posle Nove godine početi i montaža 'grande pande' sa SUV motorom", podseća Ristić.

Komentari (0)

Biznis