TikTok made in USA: Došlo vreme da Amerikanci preuzmu kontrolu nad aplikacijom, koji su uslovi dogovoreni sa Kinom?
Komentari
19/12/2025
-14:03
Slučaj koji je počeo kao politička pretnja i razvio se u institucionalno "odmeravanje snaga" između SAD i Kine sada ulazi u završnu fazu. Interni memo, koji cirkuliše već nekoliko sati u vladinim i investicionim krugovima u Vašingtonu, opisuje okvirni sporazum za prodaju američkih operacija TikToka konzorcijumu u kojem su ključni igrači kompanije Oracle, Silver Lake i MGX (Abu Dabi). Vremenski okvir je jasan - završetak je planiran za 2026. godinu, sa ključnim odobrenjima koja se "odvijaju" paralelno u SAD i Pekingu.
Ovo nije samo običan tehnološki posao, već kontrolisano geopolitičko razdvajanje. TikTok se po prvi put ne tretira kao aplikacija za društvene mreže, već kao strateška imovina, sposobna da utiče na javni diskurs, izborne procese i kulturne obrasce na globalnom nivou.
Arhitektura sporazuma
Struktura sporazuma je pažljivo dizajnirana tako da odgovori na zahteve nacionalne bezbednosti Vašingtona. Kompanije Oracle, Silver Lake i MGX stiču po 15 odsto vlasništva, dok je ByteDance ograničen na manje od 20 odsto - što je ključni prag da se više ne smatra kontrolnim entitetom. Preostali procenat se distribuira postojećim investitorima ByteDance-a preko povezanih kompanija.
Nova korporativna struktura predviđa upravni odbor od sedam članova, sa većinom Amerikanaca, dok Oracle ponovo preuzima ulogu tehnološkog "čuvara" podataka. Cloud infrastruktura, skladištenje podataka, kontrola pristupa i nadzor prelaze pod američki nadzor. To nije slučajno - to je politička protivusluga koju Vašington traži da ne bi zabranio TikTok u SAD.
Šta se prodaje, a šta ne?
Tanjug AP/Kiichiro Sato
Najkritičniji element sporazuma nije u procentima, već u predmetu prodaje. Imovina koja se prenosi ne uključuje matični, kineski algoritam ByteDance-a. Srž sistema preporuka, odnosno programerski kod koji odlučuje ko šta vidi i kada, ostaje izvan sporazuma.
Umesto toga, američki TikTok postaje zaseban operativni entitet. Uključuje korisnike u SAD, reklamnu mašinu, komercijalne sporazume, timove za moderaciju i upravljanje podacima unutar američke teritorije. Algoritam će funkcionisati kroz proces ponovnog obučavanja (retraining) sa američkim podacima, sa tehničkim odvajanjem od osnovne kineske baze koda.
Politička pozadina
Donald Tramp je već tokom svog prvog predsedničkog mandata etiketirao TikTok kao simbol digitalne pretnje iz Kine. Otvoreno je govorio o rizicima po nacionalnu bezbednost, prikupljanju podataka američkih građana i mogućoj manipulaciji javnim diskursom putem algoritama.
U predizbornoj kampanji, poruka je bila surova - ili prodaja ili zabrana. U to vreme, scenario je izgledao više kao politička poluga pritiska. Pet godina kasnije, pretvara se u institucionalnu politiku. Ne dolazi do zabrane, ali dolazi do korporativnog "sakaćenja", strogog nadzora i tehničkog razdvajanja od Kine.
Tanjug/AP/Doug Mills/The New York Times
Trampov povratak u Belu kuću ubrzava proces. TikTok nije samo platforma za mlade. To je alat za politički uticaj, posebno na uzraste koji tradicionalno ne konzumiraju konvencionalne medije. A to, kada je Vašington u pitanju, ne može biti van kontrole.
Peking i granice konsenzusa
Kineski stav pak, izgleda da ima barem dva aspekta. Zvanično, Peking odbacuje prisilnu prodaju i govori o političkoj instrumentalizaciji tehnologije. U praksi, međutim, čini se da prihvata srednje rešenje, sve dok se ne prenese i srž algoritma.
Kineski zakon o izvozu tehnologije postavlja izričita ograničenja na prenos naprednih sistema preporuka. Model o kojem se danas raspravlja zaobilazi problem. Ne izvozi algoritam. Stvara "osenčeni" mehanizam, funkcionalno autonoman, ali tehnički srodan.
Tanjug/AP Photo/Michael Dwyer
Za Peking, to je najmanji mogući trošak. Za Vašington, dovoljno je da ima kontrolu. Nije ni van okvira, a ni u kom slučaju utopijski scenario da okvirni sporazum za TikTok postane osnova za izgradnju novog odnosa između Kine i SAD i na drugim nivoima ekonomskog rata koji je sam američki predsednik objavio kroz carine.
TikTok u brojevima
Brojke objašnjavaju zašto je TikTok postao geopolitičko pitanje. U SAD ima preko 170 miliona aktivnih korisnika. U uzrastu od 18 do 34 godine to je dominantna platforma, premašujući i Instagram i YouTube u vremenu korišćenja. Godišnji prihodi od oglašavanja na američkom tržištu procenjuju se na preko 16 milijardi dolara, sa stabilnim uzlaznim trendom. Na globalnom nivou, TikTok premašuje 1,5 milijardi korisnika, sa prisustvom u više od 150 zemalja i desetinama jezika.
Nije to samo aplikacija. To je ekosistem. I kao takav, nije mogao ostati izvan nove hladnoratovske logike.
profimedia
Prodaja američkog TikToka nije još jedan tehnološki posao. To je najjasniji dokaz da je digitalni prostor konačno prešao u područje tvrde moći - sa algoritmima umesto raketa, sa data centrima umesto baza. Rezultat nije potpuni raskid. To je kontrolisano razdvajanje. I to je, možda, novi model sukoba SAD i Kine - ne razdvajanje, već selektivno odvajanje. Sa uslovima, procentima i algoritmima pod nadzorom.
Komentari (0)