Biznis vesti

FOTO Helikopteri i kamere na pruzi Beograd-Bar, kad sve bude gotovo do mora ćemo stizati za osam sati

Komentari

Autor: Zlatica Radović/Jovana Stanković

06/05/2021

-

15:23

FOTO Helikopteri i kamere na pruzi Beograd-Bar, kad sve bude gotovo do mora ćemo stizati za osam sati
FOTO Helikopteri i kamere na pruzi Beograd-Bar, kad sve bude gotovo do mora ćemo stizati za osam sati - Copyright Infrastruktura železnice Srbije

veličina teksta

Aa Aa

Putnici ovih dana relaciju između Beograda i Bara vozom prelaze za najmanje 11 sati, a vreme putovanja trebalo bi da se prepolovi posle rekonstrukcije barske pruge. Radovi bi trebalo da počnu krajem sledeće godine, a pre nego što projektanti nacrtaju budući izgled ove saobraćajnice, ekipe „Infrastrukture železnica Srbije“ i ruske kompanije "RŽD Internešnl"  moraće da snime i premere svaki kilometar železničke magistrale, kako bi utvrdili u kakvom je stanju.

Posao su započeli na deonici između Zlatibora i Prijepolja, a ovakva merenja će sprovesti duž cele trase od oko 210 kilometara u Srbiji, od Valjeva do Vrbnice. 

Deonica do Valjeva obnovljena pre četiri godine

Ruska kompanija je 2017. godine rekonstruisala prvi deo ove magistrale od beogradskog naselja Resnik do Valjeva u dužini od 77,6 kilometara. Brzina vozova je povećana na 100 kilometara na čas, a vreme putovanja između prestonice i Valjeva smanjeno je za oko 40 minuta, pa putnici ovu relaciju prelaze za sat i 15 minuta.

"Pruga je snimljena georadarom, a delovi koji nisu pokriveni GPS signalom, snimaju se iz vazduha helikopterom. Korišćene su najsavremenije metode i instrumenti. Osim ispitivanja  žoko 130 kilometara pruge između Zlatibora i Prijepolja, biće urađena i merenja 103 tunela i 104 mosta na ovoj deonici",  objašnjava Nenad Stanisavljević, iz "Infrastrukture".  

Infrastruktura železnice Srbije

 

Stanisavljević ističe da, u prethodne četiri i po decenije, od kako je barska pruga puštena u saobraćaj  ovako sveobuhvatna i obimna merenja i ispitivanja nikada nisu rađena.

"Radove obavlja veći broj stručnih ekipa,  a u timovima su po tri do četiri osobe. Najviše ih je angažovano na ispitivanju mostova, gde je u zavisnosti od veličine i konstrukcije potrebno i po desetak ljudi. U toku su istražni radovi, koji se odnose na snimanje trase, postavljanje repera pored pruge i u tunelima kao i nivelisanje tačaka. Ekipe rade i na vizuelnom osmatranju i snimanju svih kosina i klizišta, koja su predložena za sanaciju. Radi se i na uzimanju uzoraka i proveri stanja stena i betona u tunelima, zbog laboratorijskog ispitivanja. Do sada je posao završen u tunelima na deonici pruge Zlatibor – Bistrica, a uskoro će biti pokriven i deo do Prijepolja", navodi Stanisavljević.

Tito prvi prošao "Plavim vozom"

Pruga Beograd – Bar završena je 1976. godine, a njena izgradnja je trajala gotovo četvrt veka. Redovan  železnički  saobraćaj između Srbije i Crne Gore,  uspostavljen je 30. maja,  kada je prvi putnički voz iz glavnog grada  krenuo ka primorju. Dva dana ranije, novom železničkom magistralom prvi  je,  "Plavim vozom",  prošao Josip Broz Tito.

Najzahtevniji posao, kako navode u "Infrastrukturi", biće obilazak i provera stanja tunela, a na ovim lokacijama u timovima su angažovani i alpinisti zaposleni u ovom preduzeću, koji inače imaju zadatak da vode računa o kosinama iznad železničke magistrale i odronima. Ekspertska ekipa inženjera obavlja i detaljan pregled svih segmenata mostovske konstrukcije.


„Infrastruktura železnice Srbije“ i "RŽD Internešnl" su u septembru prošle godine potpisali Ugovor za izradu projektno-tehničke dokumentacije za rekonstrukciju deonice barske pruge Valjevo – Vrbnica – državna granica sa Crnom Gorom, koja je duga 210 kilometara.  Vrednost ugovora je oko 20,9 miliona evra, a finansiranje je obezbeđeno iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica. 

Infrastruktura železnice Srbije

 

Barska  pruga  duga je 476 kilometara, od čega je 287, 4 na teritoriji Srbije. Na njoj ima ukupno 254 tunela i 234 mosta, a ova saobraćajnica je jedna od građevinski najtežih železničkih koridora u Evropi. Samo na četrdesetak kilometara između Zlatibora i Priboja čak polovina pruge je u tunelima, od kojih je „Zlatibor“ sa 6.169 metara najduži na srpskom delu barske pruge.

Za sada je predviđena samo rekonstrukcija pruge na teritoriji Srbije, odnosno do mesta Vrbnica. Kada obnova bude završena trebalo bi da voz do granice umesto za sedam i po sati stigne za četiri i po sata.  

Međutim, još nije poznato kada će Crna Gora početi da obnavlja svoj deo pruge od Vrbnice do Bara. Ukoliko se prolazno vreme kod naših komšija ne promeni, to bi značilo da bi se kroz Crnu Goru i dalje putovalo 3,5 sata. Od srpske prestonice do barske luke bi se stizalo za oko osam sati.

Komentari (0)

Biznis