Bonus na platu više nije glavna beneficija: Dve pogodnosti najvažnije za zaposlene, ali jesu li one ostvarive u Srbiji
Komentari
27/10/2025
-07:03
Za zaposlene u Srbiji, beneficije više nisu samo dodatak uz platu - one sve više postaju pokazatelj poverenja. Novo istraživanje, koje su sproveli Osiguranik, TIM Centar, Rezilient i Infostud, pokazalo je da fleksibilno radno vreme i mogućnost rada od kuće već drugu godinu zaredom čine najvredniju i najtraženiju beneficiju.
"Šta to radi zaposlene" je istraživanje u kom je učestvovalo 759 donosilaca odluka i 3.111 zaposlenih, a oba uzorka su usklađena sa podacima Republičkog zavoda za statistiku, što ga čini u potpunosti relevantnim i reprezentativnim za domaće tržište rada.
Zaposleni, kako se navodi, sve manje vrednuju klasične pogodnosti poput sportskih aktivnosti, subvencionisanih kredita ili plaćenih treninga, a sve više traže autonomiju u organizaciji posla – slobodu da sami upravljaju svojim vremenom i načinom rada.
Fleksibilnost je, kako pokazuje istraživanje, nova valuta radnog zadovoljstva koja donosi osećaj poverenja i ravnoteže, ali i utiče na lojalnost zaposlenih. U poređenju sa prošlom godinom, beleži se porast očekivanja u vezi sa ličnim balansom – zaposleni više ne žele samo "bolji posao", već bolji život uz posao.
Rad od kuće, nekada shvaćen kao prolazna potreba, sada je postao stalni deo radne stvarnosti. Prema istraživanju, 28 odsto zaposlenih u Srbiji ima mogućnost da radi na daljinu, makar povremeno, što je mali, ali stabilan rast u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, jasno se vidi trend povratka u kancelarije: skoro 20 odsto zaposlenih navodi da su njihove kompanije u 2025. godini pooštrile politike rada od kuće, uvodeći obavezne dane prisustva.
Govoreći o rezultatima istraživanja, Miloš Turinski iz Infostuda rekao je gostujuću na Euronews Srbija da zaposleni najviše traže fleksibilnost i da im je ona bitna zbog balansa između privatnog i poslovnog.
"Svaka zaposlena osoba koja ima uredan privatan život, dođe zadovoljna na posao, takva osoba će vam biti produktivna i lojalna. Zato je važno da poslodavci, kada imamo muke sa deficitom, paze na svakog zaposlenog kako bi im on ostao na radnom mestu. Kad pričamo o fleksibilnosti, to ne znači nužno samo rad od kuće, to podrazumeva da imate možda skraćenu radnu nedelju, da radite hibridno, pola pola, da radite dva dana od kuće na primer, tri iz kancelarije. Dovoljno je da makar na neki način vi upravljate svojim vremenom", rekao je on.
Ipak, kako dodaje, važno je uzeti u obzir činjenicu da živimo na tržištu Srbije, a najnovije istraživanje Eurostata je pokazalo "da smo među najvredijima u Evropi". Naglašava da to znači da se priča o fleksibilnosti u zemlji u kojoj jako puno ljudi radi šestodnevnu radnu nedelju.
Inače, istraživanje pokazuje da "wellbeing" više nije trend o kojem se govori, već ključni preduslov za stabilnost i produktivnost zaposlenih. Čak 95 odsto zaposlenih prijavljuje makar jedan problem koji utiče na njihovo blagostanje – najčešće stres (69%), manjak energije (54%), pad motivacije (46%) i finansijske poteškoće (39%). Još važnije, dve trećine zaposlenih veruje da ti problemi direktno umanjuju njihov učinak na poslu.
"Nije moguće svuda primeniti da vi radite od kuće i taj neki hibridni model, ali opet morate obratiti pažnju na svoje zaposlene. Više ne smatramo beneficije neke sportske rekreacije ili one stvari za koje smo pre par godina naveli da su beneficije, to se negde sada podrazumevaju kao neki dodaci uz posao. Ono što zaposleni traže više sada je sem te fleksibilnosti, 95 odsto njih u istraživanju kaže da doživljava neki vid stresa i da poslodavci ne obraćaju dovoljno pažnje na njih, na to mentalno zdravlje, a to je zaista bitno. Možemo to da pokažemo i kroz drugačije stvari, da im obezbede psihološku podršku, da ih obučite, finansijski savetujete, da dozvolite 1. septembar da bude slobodan dan za sve roditelje. Da im pružimo nešto što im znači u njihovom tekućem životu", dodao je Turinski.
Blagostanje zaposlenog
Istraživanje je ove godine prvi put prepoznalo pojavu "carewashinga" – situacije kada kompanije javno promovišu brigu o zaposlenima, ali u praksi to ne sprovode. Čak 69 odsto zaposlenih kaže da njihove firme "pričaju o brizi", dok samo 11 odsto tvrdi da ta briga zaista postoji i oseća se u svakodnevnom radu.
Govoreći o četvorodnevnoj radnoj nedelji i koliko smo blizu ili daleko od nje, Turinski kaže da veruje da smo daleko, ali da treba da idemo u tom pravcu.
"Tržište smo koje meri provedene sate na poslu, umesto učinka i još ne možemo da izađemo iz tog začaranog kruga. Kad budemo mogli da računamo doprinos da li je bitno da li smo sedeli na poslu 40 ili 30 sati. Neki poslodavci jesu svesni toga", rekao je on.
Kako je dodao, dve kompanije u Srbiji su prešle na četvorodnevnu radnu nedelju, a u jednoj od njih se posle test faze ispostavilo da su njihovi zaposleni tokom četiri radna dana imali veću produktivnost nego za pet dana. Celo gostovanje pogledajte na ovom linku.
Komentari (0)