Biznis vesti

Cene automobila vrtoglavo rastu: Više su i za trećinu nego pre dve godine, a ne očekuje se da uskoro krenu u rikverc

Komentari

Autor: Lana Nanovski

23/10/2022

-

17:10

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Rokovi isporuke automobila su i dalje dugi, a cene četvorotočkaša rastu. Skuplji su za oko 30 odsto u odnosu na period od pre dve godine, a onaj ko je uzeo novi automobil 2019. godine, danas bi, posle više od dve godine korišćenja, mogao da ga proda za isti novac. Stručnjaci kažu da ne očekuju da bi uskoro cene mogle krenuti u rikverc, ali se nadaju da će se zaustaviti njihov dalji rast. Prognoziraju da bi u naredne dve godine trebalo da dođe do stabilizacije tržišta automobila, po pitanju cena i snabdevanja, i to ako se trenutna kriza nastala sa ratom u Ukrajini ne produbi. 

Potencijalni kupci mesecima traže odgovarajući automobil za sebe, a u takvoj potrazi je i Marko Tmušić. Svestan je da bi mnogo bolje prošao da je pre godinu dana kupio auto, ali okolnosti su bile takve da su dok je on tražio vozilo, cene stalno rasle.

"Da sam tada kupio isti auto bolje bih prošao i ostalo bi mi nekoliko hiljada evra više u džepu", kaže Tmušić.

Ni kupovina novog automobila nije ''glatka'' budući da su rokovi isporuke sve duži, a naš sagovornik kaže da je njegova porodica čekala pola godine na novi auto. Zatvorene fabrike za polaganje kablova u Ukrajini, nedostatak poluprovodnika iz Kine, posledice ''onlajn'' režima u vreme korone... samo su neki od faktora koji utiču na autoindustriju.

profimedia

 

Zbog nedostatka čipova proizvedeno je čak 18 miliona manje automobila širom sveta, a naročito je pogođeno evropsko tržište. Naime, u periodu od januara do avgusta prošle godine, samo u EU je prodato 12 odsto manje automobila u odnosu na prošlu godinu. Sve to odražava se na domaće tržište. Tako neki uvoznici beleže blagi pad prodaje u odnosu na prošlu godinu. Ipak, kako kažu, luksuzniji modeli nemaju problem sa tražnjom. Ipak, i za takve modele je sužen izbor, bar kad je reč o opremi.

"Sami klijenti se lakše opredeljuju za kupovinu premijum vozila zbog dobrih finansijskih ponuda i  male razlike u rati da sednu u premijum automobil, u odnosu na ostale brendove", kaže Dario Vlačić, direktor prodaje Delta Motorsa.

Zbog nedostatka novih, smanjena ponuda polovnjaka

Više cene i neizvesni rokovi isporuke novih automobila, mnoge su naterali da odustanu od prodaje svojih starijih automobila, što je smanjilo ponudu i na tržištu polovnjaka.

"Pojačana je potražnja, ali je smanjena prodaja zbog nemogućnosti da odgovorimo na upite klijenata. To što smo nekad tražili sada više ne možemo da nađemo, pa moramo nečega da se lišimo, da li je to boja, da li je to oprema, da li je to menjač, jednostavno to što tražimo ne možemo tako lako da nađemo", kaže Jovan Radić, prodaja uvoznih polovnih automobila.

Radić napominje da na cenu i rokove isporuke automobila znatno utiče i transport, koji je, u odnosu na 2019. skuplji i do osam puta.  

profimedia

 

"Veliki problem u proteklih nekoliko meseci je transport i nedostatak vozača. Nešto što je nekad bilo 7-10 dana, sada je 2,3 nedelje. Znači, ako danas platimo auto, do mesec dana je rok da možemo da ga dovezemo", navodi Radić.

Pojedini analitičari smatraju da bi sadašnji problemi u autoindustriji mogli da se nastave i sledeće godine, a da stabilizacija može da se očekuje tek 2024. godine. 

To za Euronews Srbija kaže i Romana Takov sa portala Polovni automobili i dodaje da je prilično nezahvalno davati prognoze, koliko će biti potrebno vremena za oporavak tržišta, ali ukazuje da i u trenutku da se aktuelna situacija u Ukrajini reši uskoro, bilo potrebno vreme da se tržište stabilizuje, jer se ne može jednostavno restartovati.

Najtraženiji poljovnjaci stari oko 10 godina

"Ne očekujemo da će u kratkom periodu doći do pada cena, ali na duže staze se očekuje stabilizacija, u smislu zaustavljanja daljeg rasta cena automobila. Vozila koja su oglašena na našem portalu su za 21 odsto veće nego prošle godine i čak 29 odsto veće u odnosu na 2020. godinu, ali da je potražnja i dalje velika", navodi Romana Takov.

Ona kaže da je u anketi 8.000 korisnika na sajtu, koji su potencijalni kupci, gotovo polovina odgovorila da neće odustati od kupovine, dok je svega 10 odsto odustalo od kupovine, a ostali su je samo odložili.

"Prodaja je za oko 15 odsto manja, što takođe može da bude efekat neizvesnosti na tržištu i odlaganja kupovine. Imali smo uticaj korone koji je i dalje prisutan, a imali smo i nestašicu mikročipova, što je dovelo do smanjenja proizvodnje novih automobila,  a čim je njihova ponuda smanjena, porasla je potražnja za polovnim vozilima", objašnjava Takov.

Ona ukazuje da je usled disbalansa ponude i portažnje došlo do rasta cena. Dodaje da, kada su u pitanju polovni automobili kupci uglavnom biraju dizel, odnosno 65 odsto njih se odlučuje za taj tip vozila, a svega 30 odsto benzin. Kod kupaca novih automobila, daleko više se odlučuju za benzince. Najviše se kupuju vozila proizvedena između 2005. i 2010. godine, a Romana Takov kaže da je 80 odsto polovnih vozila koja su kupljena od početka godine starije od 10 godina.

Euronews

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis