Privreda

Najavljuje se proizvodnja električnih vozila Fijata u Kragujevcu: Šta se zna o novom modelu i koja će biti cena

Komentari

Autor: Euronews Srbija

30/11/2023

-

16:33

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Nova generacija električnih vozila će se proizvoditi u Kragujevcu saopštila je grupacija "Stelantis". Najjednostavnija nova Panda Hybrid trebalo bi da košta oko 15.000 evra, a električna oko 20.000 evra. Stručnjaci ističu da će to biti jedan od najpovoljnijih električnih automobila na tržištu, a Saša Đorđević iz Sindikata radnika u Kragujevcu je rekao za Euronews Srbija da se serijska proizvodnja novog električnog modela očekuje u trećem kvartalu iduće godine. 

Đorđević je pre svega odgovorio na pitanje koliko radnika trenutno radi u Kragujevcu i da li su već obučeni za rad na novom modelu.

"Mi u ovom trenutku imamo tih 500 radnika koji su ostali u kompaniji. Svo ovo vreme ti radnici su naravno angažovani kroz razne obuke, treninge, usavršavanje, sve ono što će ih u jednom momentu čekati kada krene serijska proizvodnja novog električnog automobila", kazao je Đorđević.

Rekao je da će pre serijske proizvodnje novog modela postojati i određene pripreme, ali je ponovio da se početak pune serijske proizvodnje očekuje u trećem kvartalu sledeće godine. 

Neki od radnika bili su angažovani, ili su još uvek angažovani u Fijatovim fabrikama u Slovačkoj i Poljskoj, dok Đorđević očekuje da se oni vrate u Kragujevac.

Euronews/Printscreen

 

"Naravno da se računa na te kolege jer oni su otišli i potpisali su zapravo ugovor da odlaze na rad u inostranstvo, gde već imamo jedan nemali broj kolega koji radi sada na električnim automobilima koji se proizvode već u tim zemljama, jer su oni prosto par koraka ispred nas u odnosu na ovu priču. Ali, u svakom slučaju oni se vraćaju ovde, oni su već tamo, kao što sam rekao i već rade, tako da njihovo iskustvo koje su već sada tamo stekli izuzetno bogato. Oni će to iskustvo preneti ovde kad se budu vratili i naravno biće već obučeni i sigurno će biti od velike koristi kada bude krenula serijska proizvodnja električnog automobila", kazao je Đorđević. 

Predstavnik sindikata je takođe objasnio da će se novi model, koji se očekuje sledeće godine, osim u Kragujevcu proizvoditi u još dve fabrike u svetu, u Brazilu i u Maroku. 

Alvirović: To će biti jedan od najjeftinijih električnih automobila na evropskom tržištu

Mladen Alivirović iz Sat Medije je za Euronews Srbija rekao da će država imati velike koristi od proizvodnje novog modela zbog izvoznog potencijala, istakavši da će to biti jedan od najjeftinijih električnih automobila na evropskom tržištu.

Napominje da je tržište noviha utomobila u Srbiji relativno malo i da, ma koliko to bio dobar automobil, ostaće nedostupan za većinu ljudi. Međutim, napominje da će Srbiji doneti nešto jako važno iz ekonomskog ugla.

"Fijat će time ponovo postati veliki izvoznik, odnosno ponovo će naša država imati od toga značajne prihode, jer taj automobil će biti jedan od najjeftinijih električnih automobila na evropskom tržištu. Ne bi Stelantis radio celu tu priču i ne bi se trudio oko toga da ne očekuje veliki plasman, s obzirom da cela grupacija Stellantis obuhvata mnogo različitih brendova automobila i ima vrlo detaljnu strategiju koja je višedecenijska", naveo je Alvirović.

Euronews

Što se tiče proizvodnje baterija za nova vozila, Alvirović kaže da se ona neće odvijati u Kragujevcu zato što za to postoje posebni proizvodni centri. 

"Proizvodnja baterija je nešto što se radi u sasvim odvojenim, posebnim instalacijama i to 99 odsto neće biti u Srbiji. U Srbiji će se automobil sklapati, dakle biće finalna proizvodnja, a proizvodnja baterija će verovatno biti u novoj Stelantis fabrici. Odnosno, Grupacija Stellantis, kao i većina proizvođača automobila na svetu, uzda se u kineske baterije, odnosno u baterije koje proizvode kineske kompanije. Jedan deo njih sarađuje sa LG-om, jedan deo sa Panasonikom, ali ono što smo saznali, još prošle godine smo to objavili u našoj emisiji, upravo od Karlosa Tavaresa, člana rukovodstva grupacije Stelantis, njihova sopstvena fabrika za proizvodnju baterija u Evropi bi trebalo da počne sa radom sledeće godine. Odnosno, prva puna godina kada dostiže pun kapacitet je 2025. tako da će baterije dolaziti sasvim sigurno gotove", objasnio je Alvirović. 

On takođe ističe da će novi model zapravo biti zasnovan na novoj generaciji Citroena C3.

"Na toj istoj platformi ćemo videti zapravo i taj novi Fijatov model, ali i neke druge modele, jer je to platforma koja istovremeno može da prihvati i električni pogon. Dakle, na istoj liniji pravite električni automobil i pravite automobil sa benzinskim motorom. Budući da se Stelantis zajedno sa partnerima potrudio da napravi platforme koje su fleksibilne, koje mogu da prime i jedno i drugo. Videli smo sada to i na nekim drugim njihovim automobilima. Tako da, u Kragujevcu možemo da očekujemo i benzinski automobil sa motorom od 1.200 kubika i ručnim menjačem, i električni automobil, čija će baterija, ako to bude isto kao i u Citroenu C3, biti od 44 kWh. Dakle, govorimo o nekih 300-320 realnih kilometara dometa. U suštini da bi auto bio jeftin mora i baterija da bude manja, samim tim onda se i snižava cena čitavog vozila", kazao je Alvirović.

Komentari (0)

Biznis