Hrvatska: Uprkos upozorenjima cene na Jadranu rastu
Komentari
23/06/2025
-15:15
Iako mnogi za pad broja turista u prvih pet meseci na hrvatskom Jadranu okrivljuju visoke cene, one ne padaju, već ponegde čak rastu, uz uveravanja da to ne šteti i da će turista ipak biti.
Iz Vlade upozoravaju da je to kontraproduktivno, a upozorenje stiže i iz Hrvatske narodne banke. Guverner naglašava da zbog toga realna potrošnja već opada.
"Lani smo vožnju taksijem od Pule do Rovinja platile 60 evra, a sada nas je koštala čak 120 evra. Sve je znatno poskupelo", požalila se za HRT Maria, gošća iz Španije.
Gošća iz Belgije rekla je da je hrana u Hrvatskoj skupa, ali je manikir upola jeftiniji nego u Belgiji.
"Sve je poskupelo", kratko je ocenio gost iz Nemačke.
Čak se i nautičari žale. U Splitu je za jun i jul zakupljeno manje vezova.
"Možemo primetiti da naši gosti sve manje jedu po restoranima, a sve više kuvaju na brodovima. Vidimo to po plinskim bocama i količini plina koju im dajemo. Sve više vremena provode svih sedam dana na brodu, što nije dobro ni za naša plovila ni za baterije", istakla je Sara Doužan Županović, šefica Grupacije pružatelja usluga smeštaja na plovilima pri HGK – ŽK Split.
Ugostitelji se žale na više cene sirovina, najma i režija.
"Mislim da su i vani cene iste kao kod nas. Postali smo Evropa, i radnici su poskupeli isto kao u Evropi", smatra Anton Fariš, ugostitelj iz Rovinja.
Neki su računali da turisti neće štedeti na malim zadovoljstvima, pa su i tu povisili cene.
Kafa s mlekom u hotelu s pet zvezdica u Zagrebu košta 3,5 evra, znatno više nego u kafiću iza ugla gde košta 2,2 evra. U Opatiji, međutim, u hotelu iste kategorije kafa s mlekom košta čak šest evra.
Iz Vlade pozivaju turistički sektor na razum.
"Apelujem na mudrost i razum kako nam se ne bi dogodilo da jednu godinu ostanemo bez gostiju zbog preterivanja u tom sektoru", naglasio je ministar privrede Ante Šušnjar.
Upozorenje je stiglo i iz Hrvatske narodne banke:
"Ponavljam da smo imali dvostruko veći rast cena u poslednje tri godine od naših konkurenata na Mediteranu, da smo zbog toga počeli gubiti udeo na tržištu Mediterana u noćenjima i da nam realna potrošnja već pada", istakao je guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić.
Ekonomisti takođe primećuju da je Hrvatska preterala u odnosu na konkurenciju.
"Onda imate diskrepanciju – 50 odsto porast cena i 15 odsto porast kupovne moći onih koji dolaze. Šta se onda dešava? Turisti pogledaju levo i desno", rekao je ekonomski analitičar Mladen Vedriš.
Komentari (0)