Evropa

Šire se protesti u Nemačkoj: Nakon poljoprivrednika, štrajkuju i mašinovođe, da li će Šolcova vlada izdržati pritisak?

Komentari

Autor: Euronews Srbija, Dojče vele

10/01/2024

-

13:33

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Nakon što su poljoprivrednici u Nemačkoj odlučili da traktorima blokiraju ključne saobraćajnice širom zemlje, štrajk se proširio i na železnice. Kako je najavljeno, nemačke mašinovođe neće ulaziti u svoje kabine tri dana, a tamošnji sindikat odlučio je da će osim putničkog, štrajkom biti obuhvaćen i teretni saobraćaj, što će u određenoj meri odraziti i na susedne zemlje koje zavise od nemačkih železnica. 

"Nemačka je logističko srce Evrope", izjavio je Tomas Puls iz Instituta nemačke privrede, prenosi Dojče vele. Nemački medij takođe prenosi podatke Ministarstva za digitalne poslove i saobraćaj te zemlje, na osnovu kojih čak 60 odsto od ukupnog teretnog saobraćaja Nemačkih železnica otpada na transport širom Evrope, dok kroz tu zemlju prolazi šest od ukupno jedanaest evropskih železničkih koridora za transport roba.

I sve je to zaustavljeno, nakon što su juče predstavnici Sindikata nemačkih mašinovođa odlučili da na tri dana potpuno obustave rad, što se, kako piše nemački sajt, neće samo odraziti na Nemačke železnice, već i na mnoga preduzeća u Nemačkoj koja svoje sirovine ili robu dopremaju teretnim vozovima.

Železničari zahtevaju smanjenje radnog vremena, ali i povećanje plata u tom sektoru. Najveći spor se vodi oko broja radnih sati, pa sindikat zahteva da se ljudima koji rade u smenama nedeljno radno vreme smanji sa 38 na 35 sati, uz zadržavanje iste plate. 

Tanjug/AP/Markus Schreiber

 

Kako piše Dojče vele, Železnica odgovara da taj zahtev nije moguće ispuniti. Ona je spremna da sa sindikatom razgovara samo o proširenju već postojećih modela izbora radnog vremena. Osim toga, sindikat GDL zahteva i povećanje plate za 555 evra mesečno i jednokratni dodatak zbog inflacije u visini od 3.000 evra.

Istovremeno, štrajk koji su započeli u ponedeljak, nastavljaju i poljoprivrednici, koji su traktorima blokirali autoputeve i glavne saobraćajnice u gradovima. 

A sve to zbog odluke Nemačke vlade o dodatnim merama štednje kako bi se smanjio teret saveznog budžeta za 2024. godinu. U Nacrtu zakona o finansiranju budžeta nalazi se, između ostalog i sporno smanjenje subvencija za dizel za poljoprivrednike, ali i veće takse za vazdušni saobraćaj i strože sankcije u oblasti socijalne pomoći za nezaposlene.

Blokade centrala stranaka

Osim što blokiraju puteve, Nemački poljoprivrednici  odlučili su da blokiraju partijske centrale širom te zemlje, kaže za Euronews Srbija novinar Dojče velea Srećko Matić koji se javio iz blokiranog dela u Dizeldorfu.

"Ja se nalazim ispred centrale stranke Zelenih, koju su blokirali poljoprivrednici pre nekoliko trenutaka, kako bi na taj način demonstrativno pokazali političarima šta misle o njihovim merama, šta misle o trenutnoj Nemačkoj saveznoj vladi. A to mišljenje nije dobro", kaže Matić.

On podseća da poljoprivrednici zahtevaju kompletnu promenu agrarne politike u Nemačkoj i Evropskoj uniji, traže da politika osigura njihovu budućnost i da prekine da favorizuje velike agrarne pogone. 

"Oni smatraju da se ta politika vodi na štetu onih porodičnih, manjih imanja, čija je egzistencija po njima ugrožena", ističe novinar. 

Strah od produbljivanja recesije

Zbog dva protesta saobraćaj u toj zemlji redukovan je za oko 80 odsto, a Matić objašnjava da železničari  žele da pojačaju pritisak na vođu Nemačke železnice, kako bi se izborili za bolje uslove rada, što uključuje i povećanje plata. 

"To znači da je Nemačka danas u saobraćajnom, ne kolapsu, ali u velikim problemima. I to doista može imati, ako se nastavi ovim tempom, velike posledice za konjukturu Nemačke. Naime, ova zemlje je u ekonomskoj privrednoj krizi. Postoji strah od dugoročnije recesije. Ako se protestne akcije nastave, to naravno ometa kompletnu logistiku", ukazuje Matić.

Tanjug/AP

 

Nemačka je izvozna nacija, objašnjava novinar, koja zavisi od funkcionisanja te logistike, što je ključna stvar za kompletnu privredu. Upravo zbog toga, navodi Matić, vlasti apeluju na nezadovoljne štrajkače da protestuju "sa merom". 

"To znači da ne preteruju, da ne blokiraju celu zemlju i da imaju u vidu da vlada mora štedeti. A zašto mora štedeti? Zato što je napravila veliki kiks sa proračunom. Naime, Nemački savezni ustavni sud je pre otprilike dva meseca proglasio deo nemačkog proračuna protivustavnim i legalnim upravo zbog grešaka koje je napravila aktuelna savezna vlada. I zbog toga vlada mora štedeti. A čim vlada mora štedeti, znači da ima jako puno nezadovoljnih", primećuje Matić.

Poljoprivrednici nisu spremni na kompromise

Pa ipak, novinar nemačkog medija priča da se štrajk mašinovođa intenzivira i zaoštrava, navodeći da bi idući korak mogao biti generalni štrajk, sve dok Železnice Nemačke ne pristaju da ispune zahteve štrajkača. 

"Mašinovođe su jedan relativno mali sindikat u Nemačkoj, samo nekoliko hiljada ljudi okuplja, ali je jako moćan. Nemačka željeznica može funkcionirati ako, recimo, ne rade kondukteri, ali žaleznica ne može voziti ako nema mašinovođa", kaže Matić.

profimedia

 

S druge strane, kako kaže novinar, poljoprivrednici zahtevaju od vlade da povuče sve mere, i nisu spremni na kompromise. 

"Oni ne žele od vlade da povuče jedan deo mera, već da kompletno povuče sve najavljene mere štednje. I u tome je problem vlade jer ako vlada pristane na njihove zahteve, mogla bi pokrenuti i druge branše, druge sindikate, i druge zaposlenike da takođe izađu na ulicu, jer time se šalje poruka da štrajk ima smisla ako je dovoljno glasan, koji je u stanju da blokira zemlju", navodi Matić.

Da li će vlada izdržati pritisak?

I pored svega toga, Matić podseća da Šolcova vlada trenutno ima jako nizak rejting. On ukazuje na to da to da je vlast u ovom trenutku jako nepopularna.

"Radom Savezne vlade je praktično nezadovoljno 80 odsto Nemaca. Znači samo svaki peti Nemac je zadovoljan radom aktualne vlade. Za to postoji više razloga. Stručnjaci kažu da vlada ne funkcioniše kao celina, da se često svađaju, da kancelar pokušava smirivati te svađe, zbog kojih se ne vodi računa o interesu čitave zemlje i ne sprovodi politika koja je u interesu Nemačke", kaže novinar. 

Tanjug/AP/Kay Nietfeld

 

Istovremeno, on objašnjava da se vlada nalazi na "poluvremenu" mandata, te da je na početku obećavala da će izvršiti modernizaciju zemlje, zelenu i energetsku tranziciju, "sve ono što prethodna vlada Angele Merkel nije učinila".

"Umesto da deluje, vlada se našla u situaciji da mora reagovati nakon početka rata u Ukrajini, ruske agresije na Ukrajinu i svih drugih kriza u svetu. I zbog toga nije uspjela napraviti praktično puno od svojih planova i našla se u defenzivi zbog te posađenosti", rekao je.

Zbog problema sa kojima se susreće aktuelna vlada, Matić prenosi prognoze tamnošnjih analitičara koji ne predviđaju da će izdržati do kraja mandata. 

"Opozicija vrši pritisak, razne branše vrše pritisak, a situacija bi se mogla za vladu pogoršati, a tenzije porasti u ovoj zemlji upravo zbog proračunskih problema i zbog toga što vlada istovremeno mora štedeti, a i mora reformisati zemlju kako bi je izvukla iz sadašnjih ekonomskih, a i političkih kriza", zaključuje Matić.

Komentari (0)

Evropa