Da li je sabotaža aviona Ursule fon der Lajen samo početak? Još jedno upozorenje stiglo pre samo nekoliko dana
Komentari
02/09/2025
-17:37
Velike polemike izazvao je članak Financial Times-a o navodnoj ruskoj sabotaži leta predsednice Evropske komisije Ursule fon der Lajen.
Prema izveštaju, upravo je ruska ruka deaktivirala GPS navigacione usluge na bugarskom aerodromu i primorala avion koji je prevozio predsednicu Evropske komisije da sleti koristeći štampane mape.
Incident, o kojem je prvo izvestio Financial Times, primorao je avion da sleti u grad Plovdiv koristeći štampane mape, umesto konvencionalnog elektronskog sistema.
"Možemo potvrditi da je došlo do ometanja GPS-a, ali je avion bezbedno sleteo u Bugarsku. Dobili smo informacije od bugarskih vlasti da sumnjaju da je ovo bilo zbog očiglednog mešanja Rusije", rekao je portparol Komisije u ponedeljak.
"Svesni smo i navikli smo se na neki način na pretnje i zastrašivanja koji su redovna komponenta neprijateljskog ponašanja Rusije. Ovo će samo dodatno ojačati našu nepokolebljivu posvećenost jačanju odbrambenih sposobnosti i podršci Ukrajini", dodao je.
Fon der Lajen je bila na čarter letu, pošto lideri institucija EU nemaju na raspolaganju zvanične avione.
Nije bilo promene u planiranoj ruti zbog ovog incidenta.
S druge strane, portparol Kremlja Dmitrij Peskov negirao je umešanost Rusije, rekavši za Financial Times: "Vaša informacija je netačna".
Poseta Fon der Lajen Bugarskoj bila je deo njene turneje po državama članicama koje se graniče sa Rusijom i Belorusijom, s ciljem izražavanja solidarnosti i promovisanja plana Evropske unije od 800 milijardi evra za povećanje izdataka za odbranu.
"Moramo održati osećaj hitnosti", rekla je ona u Bugarskoj, govoreći pored premijera Rosena Željazkova.
"Putin se nije promenio i neće se promeniti. On je predator. Može se držati pod kontrolom samo kroz snažno odvraćanje"
Da li je postojalo upozorenje koje nije uzeto u obzir?

AP Photo/Eduard Vinatoru
Internet servis Flightradar, koji omogućava praćenje kretanja aviona, demantovao je navode o kvaru GPS-a na avionu šefice Evropske komisije Ursule fon der Lajen, koji nije mogao da sleti u Bugarsku oko sat vremena. Ovo je navedeno u poruci izvora na društvenoj mreži X. "Let sa Ursulom fon der Lajen emitovao je kvalitetan (signal) od poletanja do sletanja", naveo je Flightradar.
Međutim, diskusija se uveliko otvorila i zabrinutost je postala sveprisutna.
Pre samo nekoliko dana, Institut za proučavanje rata (ISW) objavio je da Rusija targetira vazdušni prostor NATO-a sistemima elektronskog ratovanja koje poseduje. Prema ISW-u, prekidi GPS-a su primećeni danima na značajnom delu letova u baltičkim zemljama, Finskoj, Poljskoj i Švedskoj.
Prema estonskom regulatornom telu za komunikacije, 85 odsto letova u zemlji doživelo je neki vid prekida GPS-a. Falsifikovanje koordinata je takođe u porastu.
Litvanija, Letonija, Estonija i Finska opisale su obim prekida radio-navigacije u regionu u zajedničkom pismu koje su podnele Međunarodnoj uniji za telekomunikacije. Estonski ministar spoljnih poslova Margus Cakna opisao je ove poremećaje kao "hibridni napad" i "neprijateljski čin".
Štaviše, Litvanija je u julu prijavila 22 puta veće povećanje ometanja signala u poređenju sa prethodnom godinom. Ove smetnje navodno potiču iz Rusije.
Generalni sekretar NATO-a Mark Rute rekao je danas da Alijansa shvata ometanje GPS signala veoma ozbiljno i "neprekidno radi kako bi sprečila ometanje i osigurala da se to više ne ponovi".
Satelitski snimci iz Kalinjingrada
Satelitski snimci napravljeni sredinom avgusta pokazuju da su izgrađeni kružni nizovi antena u oblasti Kalinjingrada, 25 kilometara od poljske granice.
Prema analitičarima, ove strukture bi mogle služiti za praćenje podvodnih komunikacija u Baltičkom moru i Severnom Atlantiku, ali i za nadzor komunikacionih linija i prikupljanje obaveštajnih podataka.
ISW je takođe izvestio da se elektronske operacije izvode koristeći tehnologije koje je Rusija razvila u ratu u Ukrajini i sada direktno ciljaju NATO zemlje.
Prethodno objavljene studije poljskih naučnika ukazuju na obalne komplekse antena u Kalinjingradu kao izvor GNSS prekida iznad Baltičkog mora.
Komentari (0)