Evropa

Veliki pritisak auto-industrije: EU menja plan za kupovinu novih automobila na benzin i dizel

Komentari
Veliki pritisak auto-industrije: EU menja plan za kupovinu novih automobila na benzin i dizel
Veliki pritisak auto-industrije: EU menja plan za kupovinu novih automobila na benzin i dizel - Copyright TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

Autor: Euronews Srbija

21/12/2025

-

15:14

veličina teksta

Aa Aa

Evropska komisija je ublažila svoje planove da do 2035. godine zabrani prodaju novih vozila na benzin i dizel. Prema važećim pravilima, svi novi automobili koji bi se prodavali od te godine morali bi da budu "bez emisija“, ali su proizvođači automobila, posebno u Nemačkoj, snažno lobirali za ustupke.

Po novom predlogu Evropske komisije, od 2035. godine 90 odsto novih automobila moralo bi da bude bez emisija, umesto dosadašnjih 100 odsto.

Kako navodi Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), potražnja na tržištu za električnim vozilima trenutno je preniska, a bez izmene pravila proizvođači bi se suočili sa kaznama koje bi se merile milijardama evra.

Preostalih 10 odsto mogli bi da čine klasični automobili na benzin ili dizel, kao i hibridna vozila. Od proizvođača automobila očekivaće se i da u vozilima koriste čelik sa niskim ugljeničnim otiskom, proizveden u EU, prenosi BBC.

Komisija takođe računa na povećanu upotrebu biogoriva i takozvanih e-goriva, koja se dobijaju sintezom iz uhvaćenog ugljen-dioksida, kako bi se nadoknadile dodatne emisije koje stvaraju benzinska i dizel vozila.

Protivnici ove odluke upozoravaju da ona može da potkopa prelazak na električna vozila i da ostavi EU ranjivom pred stranom konkurencijom.

profimedia

 

Zelena transportna organizacija T&E upozorila je da Ujedinjeno Kraljevstvo ne bi trebalo da sledi primer EU i oslabi sopstvene planove za postepeno ukidanje prodaje klasičnih automobila u okviru mandata za vozila sa nultom emisijom (ZEV).

"Ujedinjeno Kraljevstvo mora da ostane čvrsto. Naš ZEV mandat već podstiče zapošljavanje, ulaganja i inovacije u zemlji. Kao veliki izvoznici, ne možemo da budemo konkurentni bez inovacija, a globalna tržišta se veoma brzo okreću električnim vozilima“, rekla je direktorka T&E UK Ana Krajinska.

Uoči najave, generalna direktorka ACEA, Sigrid de Vris, izjavila je da je proizvođačima "hitno potrebna fleksibilnost“.

"2030. godina je praktično pred vratima, a tržišna potražnja je preslaba da bi se izbegao rizik od kazni vrednih više milijardi evra za proizvođače“, rekla je ona.

"Biće potrebno vreme da se izgradi mreža punjača i uvedu fiskalne olakšice i podsticaji za kupovinu kako bi se tržište pokrenulo. Donosioci odluka moraju da obezbede prostor za predah proizvođačima kako bi se očuvala radna mesta, inovacije i investicije.“

Proizvođači automobila u Velikoj Britaniji i ranije su pozivali na bolje podsticaje kako bi se vozači ohrabrili da pređu na električna vozila, uoči planirane zabrane prodaje novih benzinskih i dizel automobila od 2030. godine.

profimedia

 

Kompanije širom sveta menjaju proizvodne linije i ulažu milijarde, dok vlade nastoje da ubede građane da voze ekološki prihvatljivija vozila kako bi se ispunili ciljevi zaštite životne sredine.

Volvo je saopštio da je "za manje od deset godina izgradio kompletan portfelj električnih vozila“ i da je spreman da u potpunosti pređe na električni pogon, koristeći hibride kao prelazno rešenje. Ta kompanija smatra da, ako ona može da se odrekne benzinskih i dizel vozila, isto bi trebalo da mogu i drugi proizvođači.

U saopštenju se navodi: "Slabljenje dugoročnih obaveza zarad kratkoročnih dobitaka rizikuje da naruši konkurentnost Evrope na duži niz godina."

Dosledan i ambiciozan politički okvir, uz ulaganja u javnu infrastrukturu, ono je što će doneti stvarne koristi kupcima, klimi i industrijskoj snazi Evrope.“

S druge strane, nemački proizvođač Volkswagen pozdravio je nacrt predloga Evropske komisije o novim ciljevima za emisije ugljen-dioksida ocenivši ga kao "u celini ekonomski razuman“.

"Činjenica da će mala električna vozila ubuduće dobijati posebnu podršku veoma je pozitivna. Izuzetno je važno da se ciljevi za CO₂ do 2030. godine učine fleksibilnijim za putnička vozila i prilagode lakim komercijalnim vozilima.

Otvaranje tržišta za vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem uz kompenzaciju emisija je pragmatično i u skladu sa tržišnim uslovima“, navodi se u saopštenju.

Komentari (0)

Evropa