Evropa

Erdogan pokrenuo izgradnju Istanbulskog kanala vrednog 15 milijardi dolara - projekat koji se posebno neće dopasti Putinu

Komentari

Autor: Jovan Đurić

26/06/2021

-

22:02

Erdogan pokrenuo izgradnju Istanbulskog kanala vrednog 15 milijardi dolara - projekat koji se posebno neće dopasti Putinu
Erdogan pokrenuo izgradnju Istanbulskog kanala vrednog 15 milijardi dolara - projekat koji se posebno neće dopasti Putinu - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

U Istanbulu je danas svečano položen kamen temeljac za izgradnju mosta Sazlidere, prvog mosta na megaprojektu gradnje Kanala Istanbul koji će, paralelno sa Bosforom, spajati Mramorno i Crno more. Ovaj kanal izaziva reakcije zemalja koje izlaze na Crno more, jer neće biti uključen u konvenciju koja trenutno reguliše plovni put od Egejskog do Crnog mora. Rusija bi mogla da bude posebno ugrožena.

"Danas okrećemo novu stranicu u istoriji razvoja Turske. Na Kanal Istanbul gledamo kao na projekt spašavanja budućnosti Istanbula", kazao je turski predsednik Redžep Tajip Erdogan na svečanosti, preneo je Tanjug.

Podsetivši da je 1930-ih godina prošlog veka Bosforom godišnje plovilo u proseku 3.000 brodova, Erdogan je rekao da se sada ta brojka povećala na 45.000, a da se procenjuje da će do 2050. godine porasti i na 78.000.

Dodao je i da će dužina kanala iznositi 45 kilometara, širina njegove baze minimalno 275 metara, a dubina 21 metar.

"Cilj nam je da Kanal Istanbul završimo za šest godina i po ceni od blizu 15 milijardi dolara", kazao je Erdogan, prenosi agencija Anadolija.

Duž ovog kanala koji će se protezati evropskim delom Istanbula, biće izgrađeno šest mostova, a na njegovim obalama će biti izgrađena dva grada s populacijom od pola miliona ljudi.

Kritičari: Kanal će da uništi prirodu

Erdogan je rekao da će megaprojekat gradnje Kanala Istanbul biti realizovan na način da će biti jedan od ekološki najprihvatljivijih projekata "ne samo u Turskoj, već i u celom svetu", ali nisu svi saglasni sa konstatacijom da izgradnja kanala neće imati nikakve posledice.

Tanjug/AP Photo/Mucahid Yapici

Demonstranti nose natpis "Kanal uništenja"

Gradonačelnik Istanbula Ekrem Imamoglu čvrsto se protivi ovom projektu.

Kako je rekao, ovo bi "uništilo" vodene resurse za 16 miliona stanovnika Istanbula, kao i okolinu, "do tačke sa koje nema povratka".

"Stanovnici Istanbula izabrali su Imamoglua 31. marta kako bi sprečili uništavanje zelenila i zatrpavanje grada cementom. Žele da više ne budu loše tretirani, i da se konačno blokira formiranje tog nakaznog sistema zvanog Kanal Istanbul", rekao je na konferenciji za štampu lider opozicione stranke Iji, koja je podržala Imamogluovu kandidaturu, Meral Aksener. 

Konvencija iz Montrea

Erdogan je 2019. godine rekao da se Konvencija iz Montrea neće odnositi na Kanal Istanbul, već da je u pitanju "alternativa Bosforu".

Konvencija iz Montrea potpisana je 1936. godine, i reguliše vodeni saobraćaj kroz Bosfor i Dardanele, istovremeno garantujući bezbednost, ali i trgovinsku sigurnost crnomorskim zemljama.

U njoj piše da je, u vreme mira, svim civilnim brodovima zagarantovan prolaz. Zemljama koje nemaju izlaz na Crno more, nije dozvoljeno da u ovom regionu zadržavaju svoje ratne brodove duže od tri nedelje, a može ih biti ukupno devet, i to da im ukupna masa ne prelazi 30.000 tona.

Države koje imaju izlaz na Crno more su Turska, Rumunija, Rusija, Gruzija, Ukrajina i Bugarska.

I Rusija protiv izgradnje Kanala

Mnogo veći problem od Imamoglua, Erdoganu bi zbog plana o novom kanalu mogao da pravi predsednik Rusije, Vladimir Putin.

Ukoliko se izgradi, to bi omogućilo civilnim, ali i ratnim brodovima da prođu od Mramornog do Crnog mora i da pritom izbegnu odredbe konvencije.

Izgradnja ovog kanala, ukratko, mogla bi da ima veliki efekat na geopolitičku situaciju ovog regiona, dajući Turskoj apsolutnu kontrolu nad plovnim putevima.

Konvencija iz Montrea osigurava da je plovidba kroz Bosfor i Dardanele bezbedna, ali ujedno i omogućava Rusiji kao velikoj svetskoj sili da ima slobodan izlaz na otvoreno more, bilo da su u pitanju civilni ili ratni brodovi.

profimedia

Erdogan na polaganju kamena temeljca za Kanal Istanbul

Istovremeno, ostalim velikim svetskim silama ograničena je vojna moć u ovom regionu, upravo zbog odredbe koja govori o ratnim brodovima necrnomorskih zemalja.

Činjenica da bi Kanal Istanbul potencijalno mogao da dozvoli i drugim velikim silama slobodan prolaz, naišla je na negativne reakcije kod ruskih vlasti.

Putin "upozorio" Erdogana

Ruski predsednik Vladimir Putin je, u aprilu ove godine, obavio telefonski razgovor sa Erdoganom u vezi sa ovim.

"Kada su u pitanju planovi Turske za izgradnju Kanala Istanbul, Rusija još jednom naglašava koliko je važno održati ono što je dogovoreno u Konvenciji iz Montrea, kako bi se osigurala stabilnost u regionu", saopštili su iz Kremlja tada. 

Erdogan bi izgradnjom Kanala Istanbul dobio još jednog "keca u rukavu". Turska bi na svojoj strani imala veoma moćno "oružje" u pregovorima, bilo sa Moskvom, bilo sa zemljama Zapada.

Sjedinjene Američke Države bi, na primer, u slučaju bilo kakvih vojnih komešanja mogle znatno da profitiraju od činjenice da je njihovoj mornarici otvoren pristup Crnom moru, i bile bi spremne da naprave određene ustupke Turskoj.

S obzirom na to da je planirano da Kanal Istanbul prolazi gotovo paralelno sa putem koji je regulisan Konvencijom iz Montrea, necrnomorskim zemljama se otvaraju svakojake mogućnosti za prolaz ratnih brodova - a Rusija se tu ništa neće pitati.

Komentari (1)

22

26.06.2021 22:46

sansa za izgradnju kanala morava-vardar-solun. samo da imamo hrabrosti

Evropa