Evropa

Francuska zvanično zabranila letove na kratkim relacijama: Ako vam treba dva i po sata vozom, šta će vam avion?

Komentari

Autor: Euronews

23/05/2023

-

23:49

Francuska zvanično zabranila letove na kratkim relacijama: Ako vam treba dva i po sata  vozom, šta će vam avion?
Francuska zvanično zabranila letove na kratkim relacijama: Ako vam treba dva i po sata vozom, šta će vam avion? - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Francuska zabrana domaćih letova na kratkim razdaljinama stupa na snagu 23. maja  i prema vladinoj uredbi, neće biti letova na linijama koje se mogu preći za dva i po sata vozom, piše Euronews.

Francuska takođe želi da suzbije korišćenje privatnih aviona za kratke letove kako bi transport bio što više ekološki i pristupačniji stanovništvu.

Ministar saobraćaja Kleman Bon rekao je da zemlja više ne može da toleriše da superbogati koriste privatne avione, dok javnost čini sve da bi se izborila sa energetskom krizom i klimatskim promenama. 

Koji letovi su sada zabranjeni u Francuskoj?

Zakon će se uglavnom primenjivati na vazdušne linije između pariskog aerodroma Orli i regionalnih čvorišta kao što su Nant, Lion i Bordo.

Kritičari su već primetili da je granična tačka manja od otprilike tri sata koliko je potrebno da se od Pariza do sredozemnog lučkog grada Marseja putuje brzom železnicom. Kako se železničke usluge poboljšavaju, moglo bi se dodati još ruta kao što su one između aerodroma Šarl de Gol u Parizu i Liona i Rena, kao i putovanja između Liona i Marseja.

Problem trenutno postoji na liniji Pariz - Lion jer vozovi do aerodroma u ovim gradovima nisu sinhronizovani pa putnici ne mogu da stignu rano ujutro ili kasno uveče. Trenutno ne ispunjavaju kriterijume za zabranu jer vozovi do aerodroma u Parizu i Lionu ne dozvoljavaju putnicima da stignu rano ujutru ili kasno uveče. Novi zakon takođe ne podrazumeva letove za koje je neophodno presedanje.

Veliki izazov za francuske železnice

Železničke usluge moraju ispuniti određene uslove da bi zamenile letove pa tako novi zakon precizira da železničke usluge na istoj relaciji moraju biti česte, blagovremene i dovoljno dobro povezane da zadovolje potrebe putnika koji bi inače putovali vazdušnim putem, kao i da mogu da prevezu povećani broj putnika.

 Ljudima koji će putovati na novi način mora se obezbediti da odlaze i vraćaju se vozom istog dana, nakon što su proveli osam sati na svom odredištu.

Kako je došlo do francuske zabrane letova na kratkim razdaljinama?

Promene su deo francuskog zakona o klimi iz 2021. godine i prvi su ih predložili francuski građani okupljeni oko udruženja Konvencija o klimi koje ima zadatak da pronađe načine za smanjenje emisije ugljenika u zemlji. Kada su mere prvi put objavljene, osporile su ih Unija francuskih aerodroma (UAF), kao i evropski ogranak Međunarodnog saveta aerodroma (ACI Europe).  Ovo je podstaklo detaljnu istragu Evropske komisije o tome da li bi plan mogao da se ostvari ili ne.

Član Evropske uredbe o vazdušnom saobraćaju navodi da država članica može „tamo gde postoje ozbiljni ekološki problemi da ograniči ili odbije korišćenje jedne vrste saobraćaja, posebno kada drugi vidovi transporta pružaju zadovoljavajuću uslugu“.

Moramo ići još dalje, kaže Sara Fajol, menadžer kampanje za transport Greenpeace-a u Francuskoj

Komisija je dala svoje odobrenje u aprilu ove godine, što je prvi put da se država članica EU pozvala na ovaj član. 

"Ovo je veliki korak napred u politici smanjenja emisije gasova staklene bašte. Ponosan sam što je Francuska pionir u ovoj oblasti", rekao je ministar saobraćaja Kleman Bon u momentu donošenja zakona.

Sara Fajol, menadžerka kampanje za transport u Grinpisu u Francuskoj, rekla je za Euronews da je odluka Evropske komisije imala i „negativnih i pozitivnih aspekata“, s obzirom na to da su pogođene samo tri rute. 

„Ide u dobrom pravcu, ali početna mera je (ne baš) ambiciozna. Moramo ići još dalje“, rekla je ona za Euronews. 

Hoće li Francuska u potpunosti zabraniti privatne avione?

Privatni avioni su u poslednje vreme u Francuskoj izazivali dosta gneva jer su mnoge činjenice vezane za život poznatih ličnosti i superbogataša izašle u javnost.

Na primer, mlaznjak koji pripada Stivenu Spilbergu potrošio je goriva u vrednosti od oko 117.000 evra u dva meseca od juna prošle godine, prema podacima kontrole praćenja letova. Ministar saobraćaja Kleman Bon kaže da Francuska više ne može da toleriše ljude koji koriste privatne avione radi svoje udobnosti.

Evropska federacija za čist transport iznela je podatak  da privatni mlazni avioni zagađuju atmosferu do 14 puta više nego komercijalni letovi po putničkoj milji i 50 puta su gori od vozova.

Uprkos stalnim pozivima učesnika kampanje, malo je verovatno da će Francuska uvesti potpunu zabranu aviona. Portparol vlade Olivije Veran potvrdio je ranije ove godine da "očigledno nije reč o njihovoj zabrani" s obzirom na njihovu važnu ulogu u ekonomiji.

„Francuzi ne bi trebalo da se osećaju tako što se uvek od istih ljudi traži da imaju ekološku svest i možemo da ih razumemo kako se osećaju kad neki njihov sugrađanin koristi privatni avion bukvalno za iživljavanje", rekao je Veran za Radio Frans Inter.

Kakva je Francuska u poređenju sa drugim evropskim nacijama?

 Francuska ima dosta razloga da redukuje avio-saobraćaj jer je 2022. godine iz Francuske poletelo 84.885 privatnih aviona što je manje samo od Velike Britanije.

 Iste godine, prema izveštaju Grinpisa, najpolularnija ruta za privatne avione bila je od Pariza do Londona. Prema istom izveštaju, Francuska je imala drugu najveću emisiju štetnih gasova iz privatnih aviona, sa 383.061 tona CO2. 

Iz aviona u vozove, iz automobila na bicikle

Francuska vlada takođe veruje da je akcija širom EU najbolji način da se reši problem. Ministar Bon je rekao da će to pitanje pokrenuti na predstojećem sastanku evropskih ministara saobraćaja u oktobru.

„Ministar saobraćaja predlaže da se sprovedu konsultacije na evropskom nivou kako bi se videlo da li postoje načini da se nadoknadi emisija CO2“, dodao je Veran.

Francuska takođe podstiče ljude da pređu sa automobila na bicikle. Kao deo zahteva predsednika Makrona za „kolektivnu trezvenost“ u korišćenju energije, francuski građani se takođe podstiču da menjaju svoje automobile za električne bicikle. 

To bi pomoglo Francuzima da sustignu Holanđane, Nemce i Dance koji obožavaju bicikl. Cilj je da do 2024. godine devet odsto zemlje bude na dva točka, u poređenju sa trenutnim udelom od tri odsto (Holandija ima 27 odsto biciklista). 

Francuska, naravno, nije jedina zemlja koja popravlja stvari u ovom pogledu. Šema subvencija za bicikle zasniva se na izuzetno uspešnom uvođenju e-bicikala, skutera i mopeda u Litvaniji, gde je od 2020. godine ljudima dato do 1.000 evra za predaju svojih starih vozila.

Komentari (0)

Evropa