Izbori 2022

U susret izbornoj tišini: Tiha završnica kampanje koju je "pojeo" rat u Ukrajini

Komentari

Autor: Euronews Srbija

31/03/2022

-

19:09

U susret izbornoj tišini: Tiha završnica kampanje koju je "pojeo" rat u Ukrajini
U susret izbornoj tišini: Tiha završnica kampanje koju je "pojeo" rat u Ukrajini - Copyright Tanjug/Miloš Milošević

veličina teksta

Aa Aa

Predizborna kampanja u Srbiji se završava, u ponoć počinje predizborna tišina, a stranke i pojedinci koji će učestvovati na izborima 3. aprila sada mogu samo da se nadaju da su reklamiranje odradili dovljno dobro, kao i da su kandidovali teme koje zanimaju građane i koje će ih podstaći da izađu na izbore i glasaju.

A, teme, iako ih u samom startu kampanje bilo više, složni su u oceni stručnjaci sa kojima je Euronews Srbija razgovarao, pale su u drugi plan u odnosu na rat u Ukrajini, koji je zasenio sva druga pitanja. Tek se u proteklih nekoliko dana na osnovu predizbornih spotova može videti i kakve poruke liste šalju. Ističu, pak, da ništa nije "posebno odskočilo".

Deo opozicije se, na primer, odlučio za svedeniju kampanju, a među preovlađujućim temama bile su: decentralizacija i smanjenje razlika u životnom standardu i zaštita životne sredine.

Analitičari, ipak, veruju da su glasači i pre godinu dana znali za koga će glasati i da kampanja nije imala mnogo efekta, niti da su se iskristalisale teme koje zanimaju birače. Rat u Ukrajini uglavnom se, međutim, nije video u spotovima političkih aktera.

"Specifična kampanja, mediji polarizovani"

Kako je za Euronews Srbija istakao marketinški stručnjak Ivan Stanković, ovo je bila vrlo specifična kampanja, a dodaje i da je bila neravnomerna kada je reč o količini novca koju su pojedine strane mogle da ulože u kampanju. Za sve stranke će, kako kaže, ključna da bude jedna vrsta birača.

"U teoriji političkog martketinga možete da posmatrate sve glasače u tri grupe. Jedna grupa je oni koji će 100 odsto glasati za vas, druga grupa oni koji 100 posto neće glasati za vas, i za sve najvažnija je oni kolebljivi koji se dvoume između nekoliko partija, kao i da li će da izađu na izbore ili ne. Kod nas, kao što je dosta toga polarizovano, i mediji su podeljeni na one koji podržavaju poziciju ili opoziciju. Sa te strane možemo da posmatramo ovogodišnju kampanju, gde je polaziracija dovedena na visok nivo", istakao je on.

Da je kampanja bila prilično mirna kaže i pravnik Milan Antonijević. On ističe, međutim, da je kao i 2020. godine postojala tema koja je "pojela pažnju".

"Sada imate Ukrajinu koja se nametnula kao tema u medijima, manje prostora je ostajalo za kampanju koja bi pokazala koji su pravci, šta su poruke stranaka, nekako i danas kada gledamo ove spotove tek sklapamao sliku šta koja stranka nudi", rekao je Antonijević.

Baš zbog toga tema ekologije, koja je mogla da bude dominantna, pala je u drugi plan, smatra Stanković.

"Mislim da se krenulo u pravom pravcu, potencijarenje ekologije, zaštita životne sredine koje su na ulice izvukle veliki broj ljudi. Imamo sad situaciju da je rat u Ukrajini poremetio čitavu tu jednu priču i da je u toj situaciji najviše doneo poena vlasti", rekao je on.

Na pitanje da li su mere i zakoni doneli promene u izbornoj kampanji, Antonijević koji je i jedan od prvih inicijatora okrugog stola između vlasti i opozicije i pre izbora 2020. godine kaže da određenih pomaka ima, da su neke zakonske stvari menjane, ali da ostaju i dalje neke preporuke.

"Nadam se da će nakon ovihi zbora parlament drugačije izgledati, da nećemo imati onolike izlive besa prema ljudima koji nisu u toj sali i da će raspava sa FPN da se vrati u parlament gde joj je i mesto", rekao je on.

Kako je naglasio, Srbiji je potreban uređen politički život, naročito kada postoje ovakve međunarodne krize.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Talk of the town