Aktuelno iz kulture

Preispitivanje istine: Retrospektivna izložba "Javne tajne" umetnika Zorana Naskovskog u Muzeju savremene umetnosti

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/11/2023

-

10:04

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Na tri nivoa Muzeja savremene umetnosti u Beogradu postavljena je retrospektivna izložba Zorana Naskovskog pod nazivom "Javne tajne". Naskovski je obeležio nezavisnu umetničku scenu devedesetih godina i inovator je u oblastima videa, instalacije i performansa, a njegovu izložbu, nastalu u saradnji sa Muzejem savremene umetnosti Vojvodina, uskoro će gledati i Novosađani.  

Na ovoj izložbi je predstavljen višedecenijski opus Zorana Naskovskog, jednog od naših savremenih umetnika čiji je rad imao ozbiljnog odjeka u svetu. Izlagao je u muzejima u Njujorku, Berkliju, Muzeju Endija Vorhola u Pitsburgu, Galeriji Tejt u Londonu, Centru Pompidu u Parizu i u mnogim drugim prestižnim institucijama i manifestacijama kao što je učešće na centralnoj izložbi 52. Bijenala u Veneciji.   

Prema rečima Naskovskog, izložba "Javne tajne" predstavlja umetnost zasnovanu na istraživanjima, koja preispituje mnoge istine i neistine.  

Euronews

Zoran Naskovski

"Tu su uključeni razni dokumenti, tekstovi i sirovi materijali. Izložba je postavljena nelinearno iz niza petlji, kako bi se određene celine i određeni radovi uvezali i stvorili međusobnu komunikaciju, a na taj način i da posetioci imaju priliku da budu angažovani i uspostave svoj odnos", kaže Naskovski. 

Naskovski je jedan od najznačajnijih predstavnika nezavisne umetničke scene devedesetih godina prošlog veka, aktivan više od tri decenije u kontinuitetu u polju savremene umetnosti. 

Nakon niza uticajnih radova kao što su "Smrt u Dalasu", "L’Origine du monde", "War Frames" i drugih, koji su privukli internacionalnu pažnju, kao i stručnih analiza njegovog rada, ova izložba je prvi retrospektivni prikaz umetničkih radova i angažmana Naskovskog u kontekstu aktuelnih društvenih tema, institucionalne kritike i aktivizma, specifičnih umetničkih istraživanja i metodologija, kao i inovacija u oblastima videa, instalacije, performansa i medijskih umetničkih praksi. 

Radovima zasnovanim na medijskoj transformativnosti, Naskovski preispituje kontroverzne društvene procese koji impliciraju političko i ekonomsko nasilje, medijsku manipulaciju slika i informacija, kao i poništavanje kritičkog potencijala i etičkih funkcija javnih institucija. Polazeći od značaja radikalne apstrakcije u kulturi otpora (Beli oblak), od početka devedesetih godina umetničku praksu Zorana Naskovskog obeležava angažovan odnos prema aktuelnim društvenim pitanjima, kao i prema samom mediju i jeziku umetnosti. Tada nastaju kompleksne ambijentalne i audio-video instalacije Glas ruke, No Knocking, kao i prvi delegirani perfomans na umetničkoj sceni Srbije, Apolo 9, u kom je učestvovala narodna pevačica Mašinka Lukić. 

Euronews

Zoran Naskovski

Ovog puta, publika može da pogleda njegov projekat "War Frames" koji se bavi medijima za vreme bombardovanja SR Jugoslavije 1999. godine, ali i čuveni rad "Smrt u Dalasu" (o atentatu na američkog predsednika Džona F. Kenedija). 

"Smrt u Dalasu je možda i najizlaganiji rad odavde i zaista je imao svuda veliki uspeh. Kada sam ga prvi put izlagao u Americi u Vitni muzeju američke umetnosti, za vreme pripreme te izložbe ovde je ubijen naš premijer Zoran Đinđić. Tako da je nastala neka veza koja nije bila namerna, a u stvari je bila vrlo zanimljiva", kaže umetnik. 

Na izložbi "Javne tajne" izložen je i rad koji je Naskovski uradio zajedno sa Slobodanom Markovićem, pod nazivom "Pitanje", a to pitanje glasi "Koji je prvi zadatak naše omladine?".  

"Instalacija koja je ovde izložena koristi internet projekat urađen 2000. Postoji kutija gde može publika da ubaci odgovore i postoji monitor na kome veštačka inteligencija daje odgovore. Postoje sve mogućnosti da ljudi na različite načine mogu da odgovore. I ono što sam primetio, zaista puno ljudi odgovara na to pitanje, puno je stranaca u muzeju, dosta je Rusa i čini mi se da je taj rad ostvario visok nivo interaktivnosti sa publikom", zaključuje Naskovski. 

Kustoskinje izložbe su Gordana Nikolić i Una Popović. Izložba u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu biće otvorena do 26. februara 2024. godine, a od 26. januara do 17. marta 2024. biće postavljena i u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu.  

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura