Aktuelno iz kulture

Odlazak "princa tame": Ključne pesme Ozija Ozborna i grupe Black Sabbath

Komentari
Odlazak "princa tame": Ključne pesme Ozija Ozborna i grupe Black Sabbath
Odlazak "princa tame": Ključne pesme Ozija Ozborna i grupe Black Sabbath - Copyright Mikko Stig/LEHTIKUVA / Sipa Press / Profimedia

Autor: Euronews Srbija

23/07/2025

-

10:30

veličina teksta

Aa Aa

Ozi Ozborn, koji je juče preminuo u 76. godini i njegova grupa Black Sabbath, bili su ključne figure u istoriji hevi metala, koje bi u kontekstu nešto tvrđeg zvuka, mogle da se uporede sa Bitlsima.

Nije bio konvencionalno "veliki" pevač, ali je njegov glas mogao da prenese pretnju, uzbuđenje, strah iz mračnog zvuka i tekstova Sabbath-a, zbog čega je na početku karijere, mnogo pre nego što će to postati žanr, bio etiketiran kao satanista.

Tokom godina, Sabbath je imao mnogo različitih postava, u kojim aje uglavnom Toni Ajomi bio jedini originalni član, ali je prva ekipa ostala ključna. 

Ipak, Ozi je ostvario i impresivnu solo karijeru, naročito sa pra dva albuma, "Blizzard of Ozz" i "Diary of a Madman", na kojima je sarađivao sa briljantnim gitaristom Rendijem Roudsom, koji je kasnije tragično nastradao u avionskoj nesreći.

Simbolično, živeo je dovoljno dugo da još jednom nastupi sa Sabbathom, i to pre samo dve nedelje u Birmingemu — industrijskom engleskom gradu iz kojeg su on i bend potekli.

Nemoguće je nabrojati sve ključne pesme iz njegovog i kataloga benda, ali ovo su neke koje se svakako ubrajaju u tu kategoriju:

"Black Sabbath" (1970)

Pre pesme "Black Sabbath" Ozi i njegova ekipa svirali su bluz okupljeni u grupi po imenu Earth. 

Odlučili su da pokušaju sa mnogo mračnijim zvukom i ostalo je istorija.

"Paranoid" (1970)

Naslovna pesma sa drugog albuma napisana je za manje od pola sata, kada su shvatili da im fali još jedna pesma. Ipak, postala je Top 5 hit u Britaniji, otvorila im vrata SAD-a i postala jedan od najobrađivanijih rok hitova svih vremena.

"War Pigs" (1970)

Možda najvažnija Sabbath pesma koja predstavlja gnevni krik protiv ratnih zločina i ratnih huškača. Prvobitno je to trebalo da bude i naslovna pesma, ali je izdavač, bez njihovog znanja, odlučio da to bude "Paranoid".

Još poznatiji od studijske verzije je snimak sa nastupa iz 1973. koji počinje Ozijevim "Get Up!".

"Into the Void" (1971)

Završna pesma na albumu "Master of Reality" ima jedan od najkompleksnijih i najtežih rifova koje je Ajomi ikada napisao. Kasnije su je obradili Soundgarden, zamenivši tekst govorom poglavice Sijetla, posvećenog očuvanju prirode.

"Hole in the Sky" (1975)

Prva pesma albuma "Sabotage", koji mnogi smatraju poslednjim velikim Sabbath izdanjem. Posebna je po snazi, ali i po najvišim tonovima koje je Ozi ikad otpevao.

"Symptom of the Universe" (1975)

Pesma koja je praktično postavila temelje thrash metala: brz rif, mračna atmosfera i Ozijev glas na ivici pucanja — sve to će postati standard za bendove koje su Black Sabbath inspirisali.

"Crazy Train" (1980)

Nakon izlaska iz grupe, Ozijeva solo karijera nije izgledala obećavajuće. Ali uz pomoć supruge i menadžerke Šeron i genijalnog Roudsa, redefinisao je svoj zvuk. Ova pesma je postala himna, poznata čak i onima koji nikada nisu čuli ni za Ozija ni za Roudsa.

"Mama, I’m Coming Home" (1991)

Balada sa albuma "No More Tears", koju su zajedno napisali Ozi, Zak Vajld i Lemi Kilmister. Potpuno drugačija od svega što su njih trojica ikada radili — počinje blagim akustičnim tonovima, a prerasta u veliku power baladu. 

Ozi ju je izveo na koncertu "Back to the Beginning" dok je sedeo na ogromnom prestolu jer više nije mogao da hoda, pevajući pred gotovo 50.000 ljudi u svom rodnom gradu: "Mama, I’m Coming Home", kako će se ispostaviti, poslednji put.

Komentari (0)

Kultura