Dosadili su vam "Sam u kući" i "Vilenjak"? Osam predloga za one koji za praznike žele nešto drugačije
Komentari
27/12/2025
-21:43
Umorni ste od "Sam u kući" i istih božićnih filmova koji se repriziraju svake godine? Postoje praznični naslovi koji nude drugačiji ugođaj – bez lažnog veselja, ali sa jakom atmosferom i pričama koje se dugo pamte.
Ne postoji ništa lepše od toga da se ušuškate na kauču i pustite praznični film nakon što su svi pojeli više nego što su planirali. Kada je reč o prazničnom repertoaru, uvek postoje provereni klasici.
Ne možete pogrešiti ako po ko zna koji put pogledate Divan život (It’s A Wonderful Life for the umpteenth time); Mapetovksa božoćna pesma (The Muppet Christmas Carol ) je apsolutno remek-delo; Sam u kući (Home alone) je uvek dobar izbor; Sam u kući 2 - Izgubljen u Njujorku (Home Alone 2: Lost in New York) je još bolji; a Umri muški (Die hard) jeste božićni film, bez obzira na to šta Britanci pričaju.
Bez ikakvog osuđivanja onih koji pripadaju školi praznične pozitivnosti filma Vilenjak (Elf), kao i onih koji nalaze utehu u romantičnim komedijama o radoholičarki iz velikog grada koja se vraća u mali rodni grad i ponovo otkriva pravo značenje Božića u zagrljaju svoje prve ljubavi, sada već zgodnog drvosеče sa ogromnim bicepsima - nema sumnje da zaslađeni šarm uvek istih filmova može postati zamoran.
Ali, ne brinite, postoji mnogo alternativa koje imaju manje veštačkog veselja, a i dalje se u potpunosti računaju kao božićni filmovi.
Zato, ako tražite nešto malo neobičnije za gledanje tokom praznika evo osam filmova koji zaslužuju da se smatraju sezonskim klasicima.
"Crni Božić" (Black Christmas 1974)
Da počnemo sa horor klasikom. Iako ne manjka božićnih horora, ako tražite pravi strah, "Black Christmas" Boba Klarka je obavezno štivo. Čudni telefonski pozivi u sestrinstvu tokom božićnih praznika postavljaju scenu za jedan od najboljih prazničnih horor filmova. Slede zabarikadirane kuće mnogo pre nego što je Kevin Mekalister uopšte bio ideja, brutalna ubistva, krv na snegu i iznenađujuće progresivan prikaz žena u vreme kada su žrtve na velikom platnu bile daleko manje nijansirane. Šta god da radite, izbegavajte rimejk iz 2006. – taj film bi vam potpuno uništio praznični duh.
"Poverljivo iz L.A" (L.A. Confidential 1997)
Epski noar (stil koji kombinuje epiku, velike priče herojske razmere često i mitske teme, sa mrakom i pesimizmom) Džejmsa Elroja na filmsko platno je preneo pokojni Kertis Hanson u delu koje se s pravom može nazvati remek-delom. Radnja smeštena u božićni period počinje događajem koji novine nazivaju "Krvavi Božić" - skandalom policijske brutalnosti koji pokreće istragu i zaplet filma. Sledi prljava priča o korupciji, ubistvima i prostituciji, uz briljantnu glumačku postavu. Baš božićno, zar ne?
"Širom zatvorenih očiju" (Eyes Wide Shut 1999)
Dok je "Isijavanje" porodična priča koju bi trebalo uvrstiti među klasične božićne horore, "Širom zatvorenih očiju" je anti-božićni film Stenlija Kjubrika i i te kako vredi kao praznično gledanje. Budimo iskreni: ovo je čudno doba godine, kada svi osećaju pritisak da navuku masku veselja – što često vodi u anksioznost i komplikacije u odnosima. Pa zašto onda ne biste stavili venecijansku masku ljubomore i pridružili se Tomu Kruzu u pokušaju da se izbori sa seksualnim željama svoje supruge? Kjubrikov poslednji film je bogato, hipnotišuće psihoseksualno putovanje, ispunjeno buržoaskim prestupima i orgijama, a Božić je sastavni deo priče. Bilo zbog palete boja, božićnih ukrasa u gotovo svakom kadru ili načina na koji Kjubrik razlaže ornamentalnu i potrošačku prirodu praznika – ovaj neobično ušuškani film vredi pogledati za Božić. Zapamtite: lozinka je "Fidelio".
Kiss Kiss Bang Bang (2005)
Scenarista i reditelj Šejn Blek ima naviku da svoje filmove smešta u božićni period. Bilo da je reč o "Smrtonosnom oružju", "Poljubac za laku noć" (The Long Kiss Goodnight) ili Iron Man 3, praznici su savršena pozadina za njegovu vrstu haosa. U Kiss Kiss Bang Bang – neo-noar detektivskoj komediji grešaka – Robert Dauni Džunior, Val Kilmer i Mišel Monagan upadaju u zamršenu misteriju ubistva. Ovde Božić služi kao idealan okvir za oštru kritiku holivudske mašinerije i komentar o tome kako pohlepa kvari nevinost. Filmska poslastica koju ne bi trebalo da preskočite.
"U Brižu" (In Bruges 2008)
Debitantski film Martina Mekdone bez ikakve sumnje jeste božićni film. Doduše, dvojica plaćenih ubica (Brendan Glison i Kolin Farel) koji se skrivaju u slikovitom Brižu nakon loše obavljenog posla u kojem je stradao dečak ne zvuče baš praznično… Ali pogledajmo činjenice: praznični ambijent, sneg kao oličenje kraja godine i depresije, obilje psovki (što je sasvim očekivano u stresnom božićnom periodu) i, iznad svega, rečenica o "božićnoj jelci negde u Londonu sa gomilom poklona koji nikada neće biti otvoreni". "U Brižu" je film o krivici, mogućnosti oproštaja i nadi u iskupljenje. I o tome da se, iznad svega, nadate da nećete umreti u j***nom Brižu. Sve ključne biblijske teme, zbog kojih je ovaj film potcenjeni božićni klasik.
"Muškarci koji mrze žene" (The Girl With The Dragon Tattoo 2011)
Kada je adaptacija romana Stiga Larsona u režiji Dejvida Finčera stigla u bioskope, reklamirana je kao "film zbog kog ćete se loše osećati za Božić". I zaista, nisu preterivali. Ovo je savršen antidot za preslatke praznične filmove. Prati osramoćenog novinara Mikaela (Danijel Krejg) koji pokušava da razreši decenijama staru misteriju bogate porodice, uz pomoć hakerke Lisbet (Runi Mara). Otkrivaju se stravične priče o silovanju, ubistvima i incestu. Nimalo veselo, ali vredno putovanje u sumornu zimsku bajku. Finčerova verzija je čak bolja od švedskog originala, a završava se dugim kadrom odbačenog božićnog poklona i neispunjenih očekivanja. Šta može biti božićnije od toga?
"Kerol" (Carol 2015)
Još jedan film sa Runijem Marom, ali u potpuno drugačijem tonu. Melodrama Toda Hejnsa iz pedesetih godina je priča o čežnji i suptilnoj melanholiji, usredsređena na odnos između dame iz visokog društva Kerol (Kejt Blanšet) i mlađe prodavačice Tereze (Mara). Adaptacija romana Patriše Hajsmit "Cena soli", ova božićna ljubavna priča elegantno i sporo gori, prkoseći konvencijama prazničnih filmova, ali ipak nudi svu emociju i katarzu kakvu svaka božićna romansa želi da izazove.
"Fantomska nit" (Phantom Thread 2017)
Velika prednost filma "Fantomska nit" Pola Tomasa Andersona jeste to što savršeno funkcioniše u svakoj prilici – i kao film za Dan zaljubljenih i kao prikrivena božićna romantična komedija. Mnogi će reći da je to priča o toksičnom odnosu moći između razmaženog muškarca sa vrlo specifičnim zahtevima u vezi sa šparglama i sve odlučnije žene koja shvata dokle mora da ide kako bi veza opstala. Sasvim fer ocena. Ipak, ovaj deceptivno duhovit film, koji uključuje i božićnu i novogodišnju zabavu, ima snažan praznični ugođaj. Čak je i premijerno prikazan 25. decembra 2017, što jasno govori da je namenjen gledanju tokom praznika.
Komentari (0)