Fantazija genija premijerno pred publikom u Nišu
Komentari15/03/2022
-11:28
Kompoziciju za klavir Fantazija u F-molu za četiri ruke, Franc Šubert je napisao 1828. u poslednjoj godini svog života. Nišlije su imale priliku da čuju retku verziju izvođenja koju je pripremio Niški simfonijski orkestar.
Za Cult Euronews Srbija govorili su dirigentkinja Milena Injac i solistkinja na klaviru Marija Ivanović.
"Komplikovano je naći note ove kompozicije, a od komercijalnih snimaka postoji samo snimak legendarnog ruskog pijaniste Emila Giljarsa, i to je to. Onda smo mi smo sledeći... Kada svirate ovo delo u četiri ruke, zvuči orkestarski, u ovom formatu ima više momenata u stilu kamerne muzike. Svaki format daje nove mogućnosti i otvara nove svetove, ali je klavirska deonica je mnogo zahtevnija u ovoj transkripciji za klavir i orkestar", kaže pijanistkinja Marija Ivanović.
Pijanistkinja podseća da Šubert u svom kratkom i produktivnom životu nije napisao ništa za klavir i orkestar, tako da je Kabalevski, jedan od najboljih ruskih kompozitora 20. veka, fantastičnih orkestratora i pijanista, prepoznao taj manjak u istoriji muzike i rešio da delo stavi u format za klavir i orkestar.
Premijera ovog koncerta bila je ujedno i prvi zajednički nastup dve istaknute umetnice. Ali njihov prvi susret odigrao se mnogo ranije, pre dve i po decenije na tradicionalnom dečijem festivalu Majska pesma.
"Bila sam umetnički direktor festivala, pravila sam audiciju i dolazi 14-godišnja devojčica sa notama i kaže: `Nisam došla da pevam, donela sam moju kompoziciju da se izvede`. Osmelila sam se i rekla: `U redu`. Potvrdilo mi je da je taj susret i ta šansa koju je tada imala kao dete kompozitor bila prekretnica u njenom opredeljenju ka muzici", navodi dirigentkinja Milena Injac.
Ivanović dodaje da su joj najbitniji momenti bili upravo ti kada je neko podržao dok još nije imala izuzetne rezultate.
U međuvremenu, njen raskošni talenat prepoznali su mnogi - istaknuti umetnici i profesori kod kojih se usavršavala, ali i publika na scenama širom Evrope. U njenoj biografiji su brojni nastupi, više od 40 priznanja i humanitarni rad, a pred njom, dodaje, još mnogo izazova.
"Usavršavanje umetnika je do poslednjeg daha, nema kraja, to je jedna potraga gde što više gledate, više vidite i onda vidite još dalje, cilj koji stalno izmiče, ta perfekcija koja je u traženju", ističe Ivanović.
U traženju novih izazova, Nišlijka koja godinama živi i radi u Barseloni, kaže, uvek se raduje povratku publici u rodnom gradu.
"Ta vrsta emocije u sali gde sam prvi put čula orkestar, koncert za klavir i orkestar, gde su ljudi koji me znaju i prate od malena, ni sa čim ne bih to mogla uporediti", zaključuje umetnica.
Komentari (0)