Aktuelno iz kulture

"Simfonija u žutom": Naučnici rešavaju misterije važne Van Gogove slike

Komentari

Autor: Art Newspaper

18/04/2022

-

09:05

"Simfonija u žutom": Naučnici rešavaju misterije važne Van Gogove slike
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

"Topole kod Ninena", prva Van Gogova slika koju je kupio Muzej Bojmansa van Beningena u Roterdamu, trenutno se restaurira, što je jedinstvena prilika za naučnike da nađu odgovore na intrigantna pitanja o tom pejzažu, piše Art Newspaper.

Zašto je Vinsent ponovo upotrebio platno i preslikao raniju kompoziciju na kojoj se nalazio toranj stare crkve u Ninenu i groblje gde je bio sahranjen njegov otac? Da li je to delo dorađivao nekoliko meseci kasnije u Parizu i dodavao življe boje, nakon što se susreo sa radovima impresionista?

To bi trebalo da otkrije istraživanje vredno 25.000 evra.

Van Gog je počeo rad na toj slici krajem oktobra 1885. godine i zamislio ju je kao "simfoniju u žutom". Ona prikazuje aleju drveća na obodima sela gde je živeo sa porodicom, dve žene koje šetaju i čoveka koji mete jesenje lišće.

Međutim, rendgenski snimak te slike otkriva da se ispod nalazi kompozicija, najverovatnije nastala 1884. godine koju je slikar prefarbao samo sedam meseci, nakon što mu je otac preminuo.

Radeći na konačnoj verziji slike, napravio je i malu skicu za svog brata Tea. U pratećem pismu, umetnik je opisao kompoziciju kao "jesenji pejzaž, drveće sa žutim lišćem". 

Tri nedelje nakon što je zavšršio "Topole kod Ninena", Van Gog je napustio taj holandski grad, a u želji da nastavi da slika, preselio se u Antverp i sa sobom poneo to platno, bezuspešno pokušavajući da ga proda.

U februaru 1886. se preselio kod brata u Pariz, gde je otkrio radove impresionista, što je u velikoj meri uticalo na njegov rad. Napustio je tamne tonove svojih holandskih slika i počeo da eksperimentiše sa smelim bojama. 

Nakon smrti Vinsenta i Tea 1890. i 1891. "Topole kod Ninena" ostale su kod Van Gogove snaje Johane Bonger, koja ih je prodala 1903. za iznos ekvivalentan današnjih 70 evra. 

I danas nije poznato ko je otkupio tu sliku, ali se zna da ju je kupac poklonio muzeju u Roterdamu.

Ispitivanje slike trenutno predvodi Erika Šmenk Mec u studiju za konzervaciju Muzeja Bojmansa van Benigena.

Slojevi boje su vrlo osetljivi, a tokom godina javile su se duboke pukotine na njima, jer Van Gog nije sačekao da se originalna slika dovoljno osuši, pre nego što je slikao preko nje.

Platno je ponovo postavljeno tkaninom, verovatno sredinom prošlog veka, što je kasnije stvorilo probleme sa nabiranjem materijala, a stručnjaci upozoravaju da ako se nešto uskoro ne učini, postoji veliki rizik od daljih oštećenja.

Glavni cilj nove konzervacije je stabilizacija slojeva slike, kao i uklanjanje naslaga prašine, nakon kog bi boje trebalo da izgledaju još živopisnije.

Stručnjaci veruju da su plavi potezi četkicom na nebu blizu linije horizonta, kao i svetle nijanse na drveću dodati kasnije, nakon Van Gogovog dolaska u Francusku. Istraživanjem bi trebalo da se dođe do konačnih odgovora.

Komentari (0)

Kultura