Aktuelno iz kulture

Eksperimentalni korona-koncerti širom Evrope: Od strogih mera do potpune slobode

Komentari

Autor: Staša Rosić

07/05/2021

-

17:12

Eksperimentalni korona-koncerti širom Evrope: Od strogih mera do potpune slobode
Eksperimentalni korona-koncerti širom Evrope: Od strogih mera do potpune slobode - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Da li je na koncertima, uz primenu svih epidemioloških mera, rizik od zaraze koronom isti kao i u svakodnevnom životu? Dok organizatori koncerata širom sveta nestrpljivo cupkaju u mestu još od marta 2020, veliki festivali su već otkazani drugu godinu zaredom, naučnici traže odgovor na pitanje s početka teksta, prateći eksperimentalne koncerte širom Evrope.  

Led su probili Nemci, a nakon Lajpciga, koncerti su se desili i u Barseloni, Liverpulu i nizu holandskih gradova. Na red sad dolaze Pariz i Marsej, koji će u isti dan, 29. maja, organizovati koncerte za više hiljada posetilaca. 

Eksperimentalni koncert u Parizu koji će procenjivati rizik od zaraze na javnim okupljanjima i u zatvorenim koncertnim dvoranama, trebalo bi da bude održan za 5.000 posetilaca u Akor Areni, a nastupiće pop grupa Indochine.  

Kontrolnu grupu čini 2.500 ispitanika koji će te večeri ostati u svojim domovima, a cilj ovog istraživanja je da se utvrdi rizik od kapljičnog prenošenja virusa u zatvorenim prostorijama. Svi posetioci koncerta konstantno će nositi maske i brinuti se o higijeni ruku, dok će organizatori voditi računa o ventilaciji prostora.  

Istog dana, 29. maja, trebalo bi da se održi i koncert u Marseju, ali još nije poznato za koliko ljudi i ko će nastupati. 

Pravila su stroga:  

  • Učesnici eksperimentalnih koncerata moraju da imaju između 18 i 45 godina. 
  • Na ulazu neće biti testirani brzim testovima, ali svi moraju da imaju negativan test na koronu 72 sata pre događaja 
  • Neki od posetilaca će stajati, a neki sedeti po tačno utvrđenom rasporedu, kako bi se ispitala mogućnost da je jedan od tih načina povoljniji za prenošenje virusa. 
  • Svi učesnici primenjivaće sanitarni protokol i nosiće rukavice i maske  

Za razliku od Francuza, neki Evropljani su već imali priliku da se provode uz više ili manje ograničenja. 

U Barseloni, Liverpulu i širom Holandije kao u "stara dobra vremena" 

Ljubiteljima klupske muzike u Holandiji ovog proleća je "upala kašika u med". Oni su imali priliku da se u nekoliko navrata okupe na festivalima i koncertima širom zemlje, a jedini uslov bio je da pre ulaska imaju negativan PCR test. Reč je o projektu Fildlab, koji istražuje rizike popuštanja ili potpunog ukidanja ograničenja javnih okupljanja. 

Na većini događaja važila su slična pravila, kakva će se primenjivati u Parizu i Marseju, ali su na festivalu, simbolično nazvanom "Back to Live" posetioci mogli slobodno da se kreću. Snimci sa tog događaja pokazuju i da su mnogi od njih skinuli maske, plesali i grlili se.  

Organizatori koncerta koji je 30. aprila održan u Liverpulu, nisu postavili nikakva ograničenja publici. Više od 3.000 ljudi bez maski i bez fizičke distance uživalo je u muzici benda Bloosoms, ali su među njima šetali i potpuno trezni naučnici beležeći različite parametre važne za ovaj eksperiment. 

Posetioci su morali da urade PCR test na dan koncerta, kao i pet dana kasnije, a naučnici su pratili njihovo kretanje, interakciju, konzumaciju alkohola, kao i ventilaciju prostora. 

Još nisu poznati rezultati eksperimenta iz Liverpula, baš kao ni kako su prošli posetioci u Holandiji, ali ako je suditi po iskustvu iz Barselone, ima mesta optimizmu. 

U glavnom gradu Katalonije 5.000 posetilaca koncerta Love of Lesbian nosilo je maske, ali nije bilo obavezno da održava fizičku distancu. Uprkos gužvi, zagrljajima i pevanju uglas, samo šestoro ljudi je nakon 14 dana testirano pozitivno na koronu, od čega je samo četvoro pokazalo da je definitivno zaraženo na koncertu. 

Ipak, najviše podataka o prenošenju virusa na koncertima zasad su prikupili naučnici Univerziteta "Martin Luter" u Nemačkoj, koji su dokazali da epidemiološke mere značajno smanjuju prenošenje virusa. 

Nemačko otkriće 

Za potrebe njihove studije, soul-pop pevač Tim Bendžko održao je tri koncerta uzastopno za ukupno 4.000 ljubitelja muzike u zatvorenoj dvorani, a ispitana su tri scenarija za svaki od njih. Prvi je organizovan bez ikakvih mera prevencije, drugi je podrazumevao smanjen broj prisutnih i održavanje distance od 1.5 metra, dok su posetioci trećeg koncerta, pored maske, morali da nose i mali uređaj za praćenje kontakata i redovno dezinfikuju ruke fluorescentnim sredstvom, što je naučnicima omogućilo praćenje prenošenja virusa. 

Pored svega toga, istraživači su testirali nekoliko različitih opcija ventilacije prostora, kako bi proverili kako kretanje vazduha utiče na izloženost prisutnih kapljicama aerosola, čija je svrha bila da simulira kapljično prenošenje. 

Rezultati su pokazali da je koncert na kom prisutni sede uz sve higijenske predostrožnosti, poput maske, održavanja fizičke distance i uz dobru ventilaciju, rizik od prenošenja virusa minimalan. 

Očekivano, saznali su da je rizik od kapljičnog prenošenja uzročnika Kovida-19 značajno veći u prostorima koji nisu dobro ventilirani. 

Bojažljivi povratak u "normalnost" 

Dok je prošle godine većina planete bila u lokdaunu, na Tajvanu čiji su građani disciplinovanim poštovanjem mera izvojevali pobedu nad virusom, u avgustu je održan koncert tamošnje zvezde Erika Čoua za čak 10.000 ljudi. 

U Australiji, pak, klubovi rade punom parom, a bez ikakvih ograničenja održavaju se koncerti i festivali, najčešće sa lokalnim zvezdama. Izuzetak je Ed Širan, koji je u martu na koncertu u Malburnu premijerno izveo svoju pesmu "Visiting Hours", koju je napisao tokom izolacije.  

Verovatno najveći broj posetilaca nekog koncerta od početka pandemije zabeležio je Okland na Novom Zelandu, gde je više od 50.000 ljudi prisustvovalo rok koncertu benda Six60. 

Sjedinjene Američke Države koje su tokom pandemije zabeležile najviše smrtnih slučajeva, drže se takozvanih drajv-in koncerata. U Njujorku je procvetala klupska muzika pod vedrim nebom, pa je većina barova angažovala muzičare za goste u baštama. 

Brodvej se budi

Dobre vesti su da bi pozorišta na Brodveju trebalo da počnu sa radom punim kapacitetom od 14. septembra, a karte su već u prodaji za oko trideset predstava. Brodvejska pozorišta zatvorena su zbog pandemije koronavirusa 12. marta 2020. U to vreme, na repertoaru je bila 31 predstava, a najavljeno je još osam. Ponovno otvaranje pomerano je više puta, a prema najnovijim najavama, predstave će moći da se gledaju već od 30. maja uz ograničenje broja posetilaca.

Izrael, koji ima procentualno najveći broj vakcinisanog stanovništva na svetu, u martu je dozvolio održavanje četiri koncerta pop zvezde Ivrija Lidera u Tel Avivu, kom su mogli da prisustvuju samo vakcinisani građani, doduše, u smanjenom broju. Svakom od koncerata moglo je da prisustvuje samo 500 gledalaca, a dostupna su bila samo sedeća mesta. 

Da li je rano da spustimo gard? 

Egzit (EXIT) bi ove godine ipak trebalo da se održi i to od 8. do 11. jula. Iz organizacije kažu da će po pitanju svih mera isključivo pratiti propise Kriznog štaba.  

Ranije je najavljeno da će ulaz na festival biti omogućen svima koji su vakcinisani ili koji su preboleli Kovid-19, dok bi ostali posetioci mogli da urade brz antigenski test po povoljnim cenama, u neposrednoj blizini festivalskih kapija.

U Srbiji od muzičkih dešavanja na otvorenom i pred publikom ne odustaju ni organizatori festivala u Vrnjačkoj Banji i Nišu. Međutim, ma kako ohrabrujuće delovali primeri iz Australije i rezultati koncertnih eksperimenata, mnogi festivali širom sveta odustali su od programa i ove godine. Među njima su i Sziget, najveći mađarski festival i jedan od najvećih u Evropi, Glastonberi, Koačela, Primavera, Ultra i mnogi drugi. 

Komentari (0)

Kultura

Porodica sa supermoćima, novi Sajnfildov projekat i Dženifer Lopez u svemiru: Nove serije i filmovi u maju na Netfliksu