Aktuelno iz kulture

Buntovnik koji je pomerio temelje kinematografije: Pet filmova za upoznavanje legendarnog Žan-Lika Godara

Komentari

Autor: Staša Rosić

13/09/2022

-

23:30

Buntovnik koji je pomerio temelje kinematografije: Pet filmova za upoznavanje legendarnog Žan-Lika Godara
Buntovnik koji je pomerio temelje kinematografije: Pet filmova za upoznavanje legendarnog Žan-Lika Godara - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Filmski stvaralac Žan-Lik Godar, najveće ime francuskog Novog talasa, preminuo je danas u 91. godini života. 

Za sobom je ostavio trag u svetu kinematografije kao malo koji reditelj pre njega i uticao je na većinu današnjih filmskih stvaralaca, makar indirektno.

Naročito plodonosan bio je na početku karijere kada je za sedam kratkih godina snimio čak petnaest filmova. Ipak, kvantitet u njegovom slučaju nije išao na uštrb kvaliteta. 

Zato je izuzetno teško izdvojiti najbolje od njegovih filmova, ali smo za one koji tek žele da se upoznaju sa njegovim stvaralaštvom izdvojili nekoliko njih:

"Do poslednjeg daha" (1960)

Možda deluje kao preterivanje reći da je Godar promenio pravila kinematografije svojim prvencem, ali je to nešto sa čim bi se složili mnogi filmski stvaraoci i teoretičari.

Nagli prelazi, neobična upotreba muzike, snimanje bez stativa, činili su "Do poslednjeg daha" nečuvenim.

Poseban značaj ovom filmu dala je glumačka podela - Žan-Pol Belmondo, koji će nakon susreta s Godarom steći svetsku slavu i Džin Siberg. 

Spontanost njegovih likova, dodatno pojačana time što film uopšte nije imao scenario, nego su se replike smišljale u hodu, učinili su ga neodoljivim i doneli Godaru prvo priznanje na filmskom festivalu u Berlinu.

"Neobična banda" (1964)

Francuski reditelj sebe je u uvodnoj špici za film "Neobična banda" ("Bande à part") potpisao kao "Žan-Lika 'Bioskop' Godara". 

U jednom od svojih najuticajnijih filmova opisao je par lupeža opsednutih filmovima (Semi Frej i Klod Braser) koji uključuju svoju drugaricu (Ana Karina) u planove za pljačku.

Naravno, stvarni ne idu po planu i njihov poduhvat pretvara se u veliku trku u Parizu. 

To je svakako jedan od najzabavnijih Godarovih filmova koji, ako ni zbog čeg drugog, vredi pogledati zbog skoro deset minuta jurnjave u Luvru.

"Prezir" (1963)

Adaptacija italijanskog istoimenog romana Alberta Moravije prati problematičnog scenaristu koji iskorišćava lepotu svoje supruge kako bi se dodvorio beskrupuloznom američkom filmskom producentu. Ovom psihološkom dramom režiser Žan-Lik Godar je uspeo dočarati svu slojevitost međuljudskih odnosa, s naročitim naglaskom na svet filma.

Za razliku od većine Godarovih filmova, "Prezir" je imao scenario i to je bio jedini put da reditelj sarađuje sa kolegama iz Amerike.

On nije voleo to ostvarenje, a naročito mu je smetalo što je Brižit Bardo zbog insistiranja producenata na profitu, morala da bude naga, jer je verovao da je takva golotinja izrugivanje kinematografiji.

Ipak, film je dobio brojne pohvale, a pojedini kritičari tog vremena smatrali su ga "najvećim umetničkim delom snimljenim u posleratnoj Evropi". 

"Alfavil"

Godar se nikad nije držao okvira nijednog žanra, pa nije iznenađenje što je neočekivano uplovio i u oblast naučne fantastike.

"Alfavil" ispituje distopijsku budućnost u istoimenom gradu u kom tajni agent Lemi Kution (Edi Konstantin) traga za tvorcem kompjuterskog programa "Alfa 60". 

Kako bi napravio savršeno društvo, "Alfa 60" pokušava da eliminiše sva osećanja u ljudskom biću i reprogramira sve one koji otkriju ljubav ili tugu.

Lemi shvata da od njega zavisi sudbina celog grada i da mora zaustaviti moćni kompjuter.

Crno-bela filmska fotografija i futuristička estetika "Alfavil" čine pravom filmskom poslasticom, ali i uspešnim filozofskim ogledom.

"Zbogom jeziku" (2014)

Godar je u poznim decenijama svog stvaralaštva potpuno napustio tradicionalni filmski narativ i prepustio se stvaranju vizuelnih eseja i minimalističkih filmova.

U "Zbogom jeziku" ponovo je eskperimentisao sa tehnikom, koristeći 3D snimanje kako bi namerno razdvojio slike. 

U filmu na prvi pogled nema narativa, ali ćete u njemu prepoznati mnoge enciklopedijske, filozofske uvide i simboliku u neobičnim trodimenzionalnim kadrovima.

"Zbogom jeziku je na projekciji u Kanu uzdrmao je kritiku i publiku, koja je ostvarenje pozdravila salvama aplauza uz povike: "Godar zauvek"!

U jednoj od retkih replika u ovom filmu može se pronaći sama srž Godarovog stvaralaštva: "Ja sam tu da vam kažem 'ne'. I da umrem". 

Komentari (0)

Kultura