Aktuelno iz kulture

Plavo-bela čarolija na trpezi: Kako je kineski porcelan inspirisao Holanđane

Komentari

Autor: Paul Hackett i Yegor Shyshov, Euronews

08/02/2023

-

08:10

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Kada je porcelan stigao u Evropu iz Kine u 16. veku, izazvao je pravo oduševljenje. Grčari grada Đingdedžena napravili su "magični" materijal, kakav niko na Starom kontinentu ranije nije video i samo oni su znali tajnu njegove izrade. 

Međutim, vrlo brzo Holanđani su počeli da prave svoju verziju plavo-bele keramike, koja je vremenom i sama postala vrlo tražena.

Dragoceni kineski porcelan

Pravljenje specijalnog porcelana iz Đingdedžena je komplikovan proces koji uključuje čak 72 koraka. 

Debljina izvajane gline ne sme da bude veća od desetine milimetra, pa je njeno oblikovanje izuzetno delikatan proces.

Posuda se potom polagano prekriva glazurom, a brzinu kojom je majstor nanosi zavisi od oblika, pa je u tome iskustvo od presudnog značaja.

Glavna karakteristika plavo-belog porcelana su njegovi unikatni motivi koji se oslikavaju pre nego što se glazura nanese. Dizajn obuhvata neke od tradicionalnih kineskih tehnika oslikavanja i svaki motiv nosi jedinstvenu simboliku, obično povezanu sa nekim vidom blagoslova.

"Da biste napravili kreativan rad, potrebno je da otkrivate i cenite lepotu života", objašnjava za Euronews Čen Ju koji oslikava porcelan iz Đingdedžena.

"Bez takvih informacija, nema ni rezultata. Pored toga, umetnički izraz je lična stvar - manifestacija ukusa i shvatanja života samog umetnika", dodao je on.

Kraljevska keramika iz Delfta

Stotinama godina holandski grad Delft pravio je "čuda" od gline. Oni su u početku imitirali kinesku keramiku, ali su ubrzo počeli da kreiraju i svoje dekoracije inspirisane Holandijom.

Vetrenjače, brodovi i motivi sa ulica Delfra postali su vrlo popularni.

Euronews

 

U jednom trenutku bilo je oko 34 fabrike porcelana u Delftu, ali je danas preostala samo Kraljevska.

"Mi u Evropi nismo mogli da pravimo porcelan. Zato su u Delftu počeli da mešaju glinu na drugačiji način i mogli su da je učine tanjom. Konačni rezultat podsećao je na kineski porcelan, ali zapravo je reč o grnčariji. Dekoracije su bile rafinirane, a upotreba plave boje bila je novina", objašnjava Ko van Nijuvenhuhzen, menadžer Kraljevskog muzeja u Delftu.

Najfinija keramika danas se i dalje oslikava rukom, a time se bave specijalno obučeni majstori koji u učenju provode desetak godina.

Svaki komad njihovog porcelana je jedinstven. 

Proces podrazumeva upotrebu specijalne boje koja sadrži kobalt, a posuda se zatim glazira i zagreva pri čemu dolazi do "magične" transformacije inače crne boje u legendarnu plavu.

Pečenje gline

S druge strane, ključan proces u izradi porcelana iz Đingdedžena je pečenje. Potrebne su godine iskustva da bi neko mogao da dobije dozvolu da nadgleda sam postupak i dodaje drva u peć u pravom trenutku i u pravoj količini.

Pečenje traje nekoliko dana, bez prestanka, a pošto se temperatura unutar peći ne raspoređuje ravnomerno, potrebno je umeće i raspoređivanja posuda prema toploti koju zahtevaju.

Na primer, plavo-beli porcelan zahteva najvišu temperaturu i zato se postavlja blizu vrata peći.

Najbolji rezultat postiže se loženjem borovine, jer na temperaturama većim od oko 700 stepeni ispušta ulje, koje u dodiru sa glazurom daje raskošno uglačanu površinu.

Komentari (0)

Kultura