Aktuelno iz kulture

Kako su jaja promenila istoriju umetnosti: Od sastojka za boje koje traju vekovima do inspiracije slikara

Komentari

Autor: Staša Rosić

16/04/2023

-

12:11

Kako su jaja promenila istoriju umetnosti: Od sastojka za boje koje traju vekovima do inspiracije slikara
Hijeronimus Boš - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Jaja u frižideru (a i van njega) mogu da ostanu sveža i do tri nedelje. Ali ako ih umutite i dodate im malo pigmenta, a zatim nanesete na drveni panel, mogu trajati i po dve hiljade godina. Doduše, tada neće biti jestiva, ali zato mogu opstajati kao "večna" hrana za dušu, kao što je to slučaj sa mnogim slikama srednjevekovnih i renesansnih slikara.

Ovih dana, kada jedan deo pravoslavnog sveta obeležava uskršnje praznike i uživa u pogledu na "mala umetnička dela" u vidu barenih jaja, pravi je trenutak da se prisetimo njihovog značaja za istoriju umetnosti.

Ključ trajnosti slikarske boje iz prošlosti

Štaviše, nedavna studija pokazala je da su jaja i ključ dugovečnosti nekih slika i da doprinose tome da boja bude trajnija i bez pukotina.

Nije poznato ko je prvi počeo da upotrebljava jaja u slikarstvu, ali deo zasluge svakako imaju drevni Egipćani, jer su neke od najstarijih slika naslikanih bojama na bazi tog kulinarskog sastojka, takozvani fajumski portreti kakvi su pronađeni širom Egipta, ali najviše u okolini Fajuma. Drugi smatraju da su prvu jajčanu temperu napravili Grci i Rimljani, jer se pominje u tekstovima Vitruvija i Plinija.

profimedia

Antonio Pisanelo, "Vizija svetog Jevstatija", jajčana tempera na drvetu

U svakom slučaju, jaje je, osim omiljenog doručka i jedna od nezamenljivih "namirnica" u slikarskom ateljeu.

Umetnici kao što su Fra Anđeliko, Domeniko Đirlandajo i Andreja del Verokio mešali su žumance sa pigmentima i tako stvarali boje koje su na njihovim slikama opstale vekovima. Ipak, Čenino Čenini, slikar pozne gotike iz 14. veka i Đotov učenik, prvi je objavio recept za jajčanu temperu u svom priručniku "Il Libro dell’Arte o Trattato della Pittura" (Knjiga o umetnosti, traktat o slikarstvu).

"Boje uvek treba da temperirate sa žumancetom i uvek stavite onoliko žunaceta, koliko i boje koju njim razređujete", savetovao je Čenini.

Važan sastojak i u izradi starih fotografija

Stotinama godina kasnije, žumanca su odbačena u korist belanaca, koja su penasto mućena sa različitim solima i korištena u postupku izrade albuminskih negativskih staklenih ploča u izradi fotografija. Albuminski papir prvi je osmislio francuski fotograf Luj Dezire Blankar-Evrar 1851. godine, u isto vreme kada je Frederik Skot Arčer razvio proces mokrog kolodijuma.

I mada su fotografije nastale na albuminskim papirima, baš kao i slike, bile pouzdane i dugovečne, oba medijuma su skrajnuta u odnosu na savremenije medijume iako ih brojni entuzijasti koriste i danas. 

Međutim, jaja nisu bila značajna samo za "opipljivi" deo umetničkih dela kroz istoriju, nego i važan simbol koji im je davao "težinu" od renesanse, pa do savremenog stvaralaštva. Predstavljamo vam nekoliko istaknutih primera.

Renesansna jaja

Italijanski slikar Pjero dela Frančeska naslikao je 1472. jedinstven prikaz takozvanog "Svetog razgovora", u kom Bogorodica sa Hristom stoji okružena svetiteljima. Iznad njene glave je u ovoj verziji renesansnog majstora visilo sa plafona nojevo jaje koje je zaokružio kompletnu kompoziciju elemenata ove slike jedinstvene kako po proporcijama, tako i po ikonografiji.

profimedia

Pjero dela Frančeska, "Sveti razgovor"

Jaje je ovde simbol bezgrešnog začeća, životvorne sile i božanskog savršenstva, ali je takođe bilo i sastavni deo grba kuće Federika da Montefeltra koji je i poručio sliku od umetnika.

Faberžeova jaja

Možda i najpoznatija jaja u svetu umetnosti su minijaturne skulpture umetnika Petera Karla Faberžea koji ih je godinama pravio za ruskog cara Aleksandra Trećeg.

Prvo jaje Faberže je napravio 1885. godine, kada ga je za Uskrs car poklonio svojoj ženi Mariji Fjodorovnoj. To jaje je poput kokošijeg, ali izrađeno od emajla sa tankom zlatnom niti na sredini.

Kad se otvori, u njemu se nalazi "žumance" od čistog zlata u kom se krije minijaturna kokoška. Poput tradicionalnih ruskih lutkica matrjoški (ili babuški) kokoška se pomeranjem repa takođe otvarala, a u njoj je caricu čekalo još poklona: sićušna replika carske krune od zlata i dijamanata i maleni rubinski privezak na tankom lančiću.

profimedia

 

Za vreme vladavine dinastije Romanov izrađeno je pedesetak takvih jaja za članove carske porodice i njihove prijatelje, od kojih je svako jedinstveno.

Zlato, platina, dijamanti, rubini, smaragdi, najfiniji emajl - sve su to materijali od kojih su carski juveliri pravili ove simbole luksuza čija se vrednost meri u milionima.

Danas je poznata sudbina 43 jajeta, a najveći broj Faberžeovih jaja nalazi se u Rusiji - deset u Palati oružja u moskovskom Kremlju i devet u Muzeju Faberžea u Sankt Petersburgu. Takođe, pored takozvanih "carskih jaja" postoji i nekoliko primeraka iz Faberžeove radionice koja su kao skupe poklone mogli da priušte sebi pripadnici najvišeg staleža u Rusiji.

Fotografije nekih od najskupljih, a verovatno i najlepših, možete pogledati u odvojenom tekstu.

Dalijeva opsednutost jajima

Čuveni slikar nadrealizma Salvador Dali koristio je brojne simbole u svom stvaralaštvu, a jaje je bilo jedan od najčešćih.

U početku ih je koristio kao i mnogi njegovi prethodnici, kao simbol erotike, ali je u kasnijim fazama počeo da ih upotrebljava kao znak ponovnog rađanja njegove umetnosti i nove vizije neke slike.

Umetnik, koji je tvrdio da po želji može da se priseti svojih najranijih sećanja iz utrobe majke, objasnio je jednom prilikom da je u jednoj takvoj viziji video par jaja "u tanjiru, bez tanjira".

profimedia

Salvador Dali, "Jaja u tanjiru, bez tanjira"

Tako je nastala i njegova čuvena slika "Oeufs sur le plat sans le plat", koja se trenutno čuva u Dalijevom muzeju u Sent Pitersburgu u Floridi.

Razbijeno jaje Džefa Kunsa

Jaje je prisutno i u savremenoj umetnosti, čiji je jedan od najuspešnijih predstavnika Džef Kuns. Čuveni konceptualni vajar napravio je seriju razbijenih jaja u različitim bojama, sličnu njegovoj seriji pasa od balona, koji predstavljaju vremenske prekretnice ljudskog života.

profimedia

Džef Kuns, "Polomljeno jaje"

Kuns je napravio pet verzija jajeta u različitim bojama premazanim preko skulpture od nerđajućeg čelika.

Komentari (0)

Kultura