Aktuelno iz kulture

Ida Prester: "Lajkabilnost" na društvenim mrežama je danas glavna valuta

Komentari

Autor: Tanjug

29/05/2023

-

10:52

Ida Prester: "Lajkabilnost" na društvenim mrežama je danas glavna valuta
Ida Prester: "Lajkabilnost" na društvenim mrežama je danas glavna valuta - Copyright Prinstscreen YouTube/Ida Preter

veličina teksta

Aa Aa

Poznata muzičarka Ida Prester, koja godinama živi na relaciji Zagreb - Beograd nedavno je predstavila novi singl "70", a trenutno se priprema za koncert zakazan za 8. jun u klubu BitefArtCafe

"Kada su mi deca mala, imam puno planova, svojih snova, muzike, i onda se sve tako nagomila. Nadam se da ću uspeti da odmorim malo za leto", istakla je Prester, pevačica elektro bendova "Lollobrigida", "Frau Casio" i "MAiKA", sa kojima je nastupala više puta u Beogradu i Srbiji na mnogim festivalima i manifestacijama.

Hrvatska muzičarka i voditeljka se osvrnula i na zastrašujuće tragedije koje su zadesile Srbiju 3. i 4. maja.

"Svi smo zbog toga skroz potonuli. Nije takva situacija samo u Beogradu ili Srbiji. Kada se to desilo, ja sam bila u Zagrebu. Baš je jako odjeknulo i regionalna depresija i melanholija nas je ulovila. Mislim da će nam biti potrebno neko vreme da se sve to raščisti", smatra Prester, koja dodaje da je "svima nama na Balkanu neophodna jedna dobra psihička pomoć, ali je pitanje ko bi mogao sve to da nam plati".

Rodom iz Zagreba, Ida Prester sa suprugom Ivanom Peševskim ima dva sina - Roka i Rija.

"Jedan sin je treći, a drugi će u prvi razred osnovne škole. Sve me brine u vezi mojih sinova, naročito sada nakon ovoga što se desilo u osnovnoj školi 'Vladislav Ribnikar'. Taj roditeljski strah je pojačan na desetom nivou. Sada se sve intenziviralo nakon ovih nemilih dogadjaja. Moramo se sve više posvećivati deci i učiti svaki dan, jer kao da ne znamo ništa o svojoj deci", kazala je Prestar i dodaje da roditelji sada treba da imaju što veći oprez i pažnju da shvate i upoznaju svoje najmlađe u porodici.

NSEPK M. Pudić

 

Ona smatra da je to danas veoma teško, jer poslovi diktiraju tempo života u toj meri, da nije moguće uvek da bude predana deci. 

Napominje da kada stigne u Beograd, deca joj obično odu kod deke i bake na čuvanje.

"To i nije kako treba, jer ja želim odgajati svoju decu, a ne baka i deka. Opet, to je povezano sa mojim snovima, idejama, obavezama, naravno i sa egzistencijom”, ocenila je umetnica.

Muzičarka je otkrila da je tek sada kupila telefon svom sinu od devet godina. Kako kaže, čekala je krajnje vreme za taj potez i da je povremeno u strahu od tog virtuelnog sveta,

"Zahvaljujem svemiru što u moje vreme nisu postojale društvene mreže. Odrasla sam i formirala se u životu bez tehnologija. Klincima je danas teško da ostanu normalni uz te pritiske, komparacije, sa tim virtuelnim filterim i raznim nemogućim idolima koji im se nameću. Sa njima treba raditi više nego ikada. Pre svega mi kao roditelji, jer sistem, kao što vidimo i znamo, neće", ocenila je Ida Prester, voditeljka i pevačica.

Prema njenim rečima, školski sistem neće obraditi razne neophodne teme koje se tiču dece, "i to ne samo u Srbiji ili Hrvatskoj, već u čitavoj regiji, ali i malo gde u svetu.

Zanimljivo je da je Ida diplomirala na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a nakon toga je upisala Fakultet političkih nauka. Odatle je ljubav prema novinarstvu, televiziji, voditeljstvu.

"Čini mi se da smo decu 'zarobili' sa tom vulgarnom potrebnom da se živi od tuđih lajkova, mišljenja. Kao što smo mi izgubili sebe, to sada i deca rade. Tako si na društvenim mrežama stalno u nekom ocenjivanju. Sve ja danas na lajk. Moj posao zavisi od toga koliko imam pratioca na Facebooku ili Instagramu. Mnogo drugih zanimanja su takva.Tako da to šta ljudi danas misle o tebi, ta tvoja 'lajkabilnost' je glavna valuta", poentirala je Prester trenutnu situaciju u virtuelnom svetu.

Za nju nema dileme da naš glavni cilj ne bi smeo da bude da se se mi svidimo drugima, da se snimamo putem selfija iz svih mogućih uglova i da čekamo lajkove na mrežama.

"Ako je važno samo to priznanje spolja, onda gubimo rad na sebi unutra, na onome šta mi zapravo volimo. Volela bih da puno radimo sa svojom decom na taj način i da su oni sami sebi centar, a ne neko spoljašnje merilo", rekla je Prester, koja dodaje da nju ta trka za lajkovima psihički odredjuje i opterećuje.

Sa druge strane smatra da "društvene mreže imaju neke genijalne implikacije, da ljudi mogu birati koga da prate".

Ono što joj se nikako ne sviđa u tom fenomenu društvenih mreža, jeste pojava da "svi počinju da režiraju svoj život u odnosu na to šta drugi ljudi vole". Ipak, sviđa joj se što njena publika može da je prati na mrežama preko profila, kao i da ima interakciju sa fanovima.

Prinstscreen YouTube/Ida Preter

 

Prester misli da su svi ljudi u tom svetu okupirani lajkovima i da ona kao muzičar kada stavi neku novu pesmu na Facebook, treba da očekuje što više pozitivnih komentara.

"Deci su važniji danas ti virtuelni identiteti nego stvarni. Kada igraju video igrice, više im znači da pređu te neke nivoe tamo, nego da u pravom životu, recimo u školi, savladaju neke stvarne nivoe. Ti avatari, životi u 'metaversu', to nam je sada realnost. Više to nije imaginarno, već kao da im virtuelna stvarnost postaje važnija od prave", smatra Prester, koja nema pozitivno mišljenje ni prema savremenim anmiranim filmovima – blokbasterima, koje redovno gleda sa decom, jer smatra da su "previše vulgarni".

Njoj se čini da je danas sve veoma brzo u virtuelnom svetu. Ljudi prema njenom mišljenju nemaju vremena da razmisle o nekim novim sadržajima. Kaže da umetnost nije takva, jer ona zahteva da malo staneš, promisliš, pročitaš neki pasus, zamisliš neku sliku u glavi...

"Nema više strpljenja ili očekivanja nekog zadovoljstva. Današnje generacije žive upravo od nagomilavanja tih zadovoljstava sa svih strana bez želje da se malo potrude, da odluče šta im se svidja. Ja sam tako naručivala neke albume, CD iz Amerike, koji su bili skupi. Čekala sam ih nestrpljivo po mesec dana. Onda sam svaku pesmu, od recimo jedne P. J. Harvey prostudirala po 100 puta. Svakom stihu sam pronalazila značenje... To je bila ozbiljna stvar", prisećala se Prester vremena nekada i neminovno ga upoređivala sa ovim sada.

"Danas je muzika samo neki saundtrek... Sve je neka kulisa, mizanscen, koji je spolja i nevažan. Sve je nebitno jer je samo površinski", kaže Prester.  

Muzička umetnica otkriva da je muzika njena strast i da sa njom puni baterije.

Istovremeno, naglašava da joj muzika nije osnovna profesija, jer radi druge poslove da bi mogla da preživi.

"Naravno da se dešava da me pogodi ako ne dobijem očekivanu reakciju na pesmu koju sam napisala, ali dovoljno sam odrasla da predjem preko toga, približila je svoj stav Ida Prester.

Posle male pauze, Ida Prester je tokom maja objavila novi sing uz video spot - "70". Nova pesma govori upravo o tome kako će izgledati njen 70. rođendan.

"Želela sam da prikažem da bi trebalo da proživimo svoj život na najbolji mogući način i da ostane iza nas jedno svetlo koje treperi. Mislim da ljudi treba da nas se sećaju uglavnom po dobrom", rekla je Prester.

Povodom spota i pesme "70", Prester naglasila da živimo u doba nezdrave paranoje od starosti. 

"U panici smo od bora. Lažemo o godinama a stariji ljudi su u tom svetu terora mladosti zanemareni i nevidljivi. Pogotovo žene. Htela sam pokazati kako divan i ispunjen može život biti i u starijem dobu. Starost nije sramota, već privilegija. Nadam se da će moj 70. rođendan izgledati kao onaj opisan u pesmi i ovom spotu", rekla je Ida Prester kada se pojavila pesma sa spotom.

U vezi sa tim, Prestar kaže da u svetu odavno postoji velika zabluda ili iluzija kod žena, da je fizički izgled najvažniji na svetu. 

"Izgled će prema mišljenju većine žena navodno rešiti sve probleme, pre svega materijalne. Izgled će popraviti odnose medju ljudima...Prema tim zabludama niko ženu neće voleti ni poštovati, ako nije "prelepotica koja zauvek ima 25 godina".

"To je ta prva promašena teza koja je stvorila čitavu generaciju frustriranih žena. Ipak, ne može se zauvek biti lep i mlad, ali to nikada nije bio ni plan. Uostalom, zašto bi bio? Moramo se veseliti svakom novom životnom razdoblju koje dolazi, i ne fiksirati se oko toga da li imam spuštene grudi ili sedu kosu. Sve tu to zaista nebitne stvari", ocenila je muzičarka, i primetila da je pogrešno pravilo da se dame ne pitaju za godine. 

"Mora se promeniti ta paradigma društva, jer bore na licu ili godine nisu sramota" napominje Prestar. 

Kako kaže, voli da se druži sa starijima, i tako je za spot namerno želela da angažuje dame starije od 65 godina, za koje se uverila lično koliko vole svoje živote.

Uloge u spotu tako tumače - poznata hrvatska manekenka Zvona Vučković, influenserka 50+ Jadranka Olivari Jirsak (Oliva Style), glumica Ksenija Marinković, glumac Borko Perić, zagrebačka street style ikona Đurđa Anotolović, dizajnerka enterijera Lila Jurić. Spot je režirala Hani Domazet, a snimio je Urh Pirc.

"Svesne su toga da je život ograničen, i žele da ostatak vremena provedu po svojim pravilima, jednostavno da uživaju u životu, i to je divno”, kaže svestrana umetnica.

Ona je primetila da se drugačiji aršini postavljaju za junake filmova.

"Super-agent 007 Džejms Bond, može imati 65 godina, i dalje biti zavodnik, a žene oko njega su samo neke mlade lepotice. Tako i uloge u holivudskim filmovima, na jednu rolu žene od preko 50 godina, dolazi barem 500 muških, jer se smatra da su oni zanimljiviji publici. Muški će uvek sebi naći mesta na filmu, u svim životnim razdobljima, a žene su izgleda manje interesantne. Preko 40. godine više nije seks simbol, i producenti razmišljaju: 'Šta će mi to u filmu, ko će to gledati?'", kaže Prestar i dodaje da su i nju pitali: "Šta će ti spot sa starim babama?”. 

"Zaista tako misle, jer se naše celo društvo ulaguje samo mladima. Mlad si, car si”, kaže hrvatska autorka, koja je isprva zamislila da u spotu "70" vrti hulahop i da bude kao pevačica i glumica Grejs Džons, koju i pominje u pesmi. 

Ipak, prema njenim rečima taj poduhvat se ispostavio kao jako zahtevan, jer joj je bilo potrebno tri nedelje da savlada tu tehniku.

"Mladost je u očima, i mnogim isfrustriranim ženama neće pomoći da budu mlade tako što se "peglaju" na svim tim zahvatima. Ako nemaju strast za životom, ako se ne igraju ceo život, ako ne uče celi život, onda nisu uspele. Danas se može biti mlad i sa 80 godina... Tačnije mlad duhom...plešeš, skačeš, luduješ, kao da nema sutra", analizirala je Ida Prester, te dodala da u "ograničenom" životu treba iskoristiti svaku milisekundu da nam bude lepo, i da ljudima oko nas bude prijatno.

Tanjug/Sava Radovanović

 

"Mi smo na poziciji moći da treba da imamo taj krug ljudi, da učinimo njih i sebe srećnima. Potrebno je što više raditi na sebi, graditi se, širiti ljubav, inspirisati druge ljude, pritom ne mislim da treba da se postane pop zvezda, političar ili influenser. Već u svom dvorištu može čovek da napravi neku malu promenu", detaljno je Prester sagledavala situaciju.

Osim Grejs Džons, koja joj je životna i umetnička inspiracija, Prester se divi Eni Lenoks, nekada deo muzičkog pop tandema "Eurythmics", kao i australijskoj glumici Kejt Blanšet, dvostrukoj oskarovki za filmove "Avijatičar" i "Plava Jasmin", ili Naomi Vots, poznatoj iz filmova "21 gram", "Bulevar zvezda", "King Kong".

"Izgleda da u poslednje vreme redovno pratim neke starije žene, mislim starije od mene. Ne zanimaju me klinke i njihovi životi. Čini mi se da mnogo jače poruke dobijam od žene starijih od mene nego tih mlađih. Nije nam lako, za ženu je ovo veoma toksično razdoblje, jer se granica totalno pomakla. Taj 'anti-age' je zaista postao fašizam mladosti", ocenila je Ida.

Prestar je primetila kako izgleda  kampanja njenog kolege Damira Urbana za njegov predstojeći koncert u Zagrebačkoj areni. Kako kaže, vide mu se bore, ali je to veoma pozitivno istaknuto, dok se odavno nije neka žena slikala na taj način.

"Ta fotografija upućuje na to kako je Damir jedna slojevita osoba, koji je svašta proživeo i ima mnogo toga da ti kaže. I onda sam razmislila – kada smo mi videlu tako jedan ogroman poster žene kojoj se vidi svaka bora?", zapitala se zagrebačka umetnica.  

Prester se malo osvrnula na kraljicu pop muzike Madonnu, koja se nedavno u javnosti na dodeli Gremi nagrada pojavila sa izdeformisanim licem. Mnogi su bili šokirani tim novim izgledom.

"Veoma je teško kada gradiš tvoj kompletan imidž na svojoj seksualnosti. Vidim to kod svojih koleginica koji stalno stvaraju taj imidž poželjne, seksi žene. Onda tog trenutka kada žena nije više privlačna, kada mejnstrim muškarci nju više ne posmatraju kao seks simbol, jako je teško izaći iz te uloge", mišljenja je Prester, koja smatra da Madonin imidž nije odrastao sa njenom publikom, već su njeni fanovi rasli sa njom.

"Madona je bila ikona i hrabra na toliko drugih nivoa, a ne u vezi njene seksualnosti. Ona je zaboravila da ljudima ne znači samo ta ljuštura. Mislim da je u jednom trenutku samo izgubila samopouzdanje. Možda je sada samo srećna i zadovoljna, ali kako je pratim, čini mi se da nije”, rekla je Prester, i dodala "da bi volela da je Madona sve žene podržala u tome da se svako oseća dobro u vlastitoj koži", ali eto na svom primeru vidi se da nije.

Prester ističe da je u mnogim angažmanima najponosnija bila za poznatu kampanju protiv raka dojke, koja je snažno odjeknula u javnosti,

"Meni je to najdraža i pre svega najefikasnija kampanja u oblasti društvene odgovornosti. Pokazala sam to ličnim primerom, skinula sam se, da se vidi kako se radi taj pregled. Posledice te kampanje su me oduševile i totalno resetirale: javilo mi se preko 20 žena kojima je kampanja spasila život. Moje pesme možda ohrabre, ili ne, ali ovako direktno nekome pomognem, da se neko spasi od bolesti. Jako puno mi je značila ta kampanja kada sam videla da te žene imaju potrebu da mi se jave", isticala je Prester i dodala da ni njoj nije bilo lako da tek tako pokazuje svoje gole grudi, jer kako kaže nije egzibicionista niti joj je to životni adut.

"Drago mi je da su me nagovorili na tu kampanju, jer baš zato što sam to napravila na taj način, to je došlo do svih tih žena, koje su onda napravile promenu u svom životu koja ih je spasila", zaključila je Ida Prester za Tanjug.

Komentari (0)

Kultura